למעלה משלוש שנים מפרסם "972+", מגזין הרשת בשפה האנגלית, ידיעות ומאמרי דעה על הנעשה במרחב שבין הירדן לים התיכון, תוך דגש על זכויות אדם והכיבוש הישראלי בשטחים. כעת מבקשים יוזמיו לפנות חזרה אל החברה שבה הם חיים ולהשיק אתר נוסף, בעברית. אתמול נערכה ישיבת המערכת הראשונה של הצוות, בראשות נועם שיזף, ממקימי "972+", וחגי מטר, שיוביל את הקמת האתר בעברית ועתיד להיות אחד מעורכיו.

נעם שיזף (צילום מסך)

נעם שיזף (צילום מסך)

"האתר בעברית הוא המשך טבעי לאתר באנגלית, והייתי שמח להקים אותו הרבה קודם, אבל לא היו לנו האמצעים", אומר שיזף. לדבריו, הבחירה בשפה האנגלית לאתר "972+" נבעה מכך שהוא איחד בין בלוגרים שכתבו ממילא באנגלית ומהתחושה כי יש צורך בבמה ליברלית העוסקת בנעשה בישראל ומכוונת לקהל דוברי האנגלית, מעבר לסיקור השוטף של עיתון "הארץ". "לעבוד בעברית", הוא אומר, "זו הבחירה ההגיונית ביותר, כי אנחנו חיים כאן ופה נמצאת המציאות הפוליטית והיומיומית שאנחנו מעוניינים לדווח עליה ולהשתלב בה. הכל שאלה של אמצעים. ועכשיו יש לנו גם כותבים שרוצים להשתתף בזה וגם יותר אמצעים".

יותר פנורמי

האתר בעברית יתבסס על מודל כלכלי דומה לאתר באנגלית, כלומר מודל שבו הכותבים הם בעלי האתר, הוצאות השכר מצומצמות (הכותבים עובדים בהתנדבות או במשרה חלקית), ורוב ההכנסות מגיעות מקרנות. כשליש מתקציב האתר באנגלית, אומר שיזף, מגיע כיום מתרומות הגולשים, ופלח זה נמצא בעלייה מתמדת.

האתר החדש עתיד לעלות בתוך חודשים אחדים, כשעל העיצוב אחראית חברת RSVP, שבנתה גם את "972+". באתר ישתלבו בשלב ראשון בין שמונה לעשרה כותבים קבועים, בתקווה להתרחבות בהמשך. קולקטיב הצלמים אקטיבסטילס יהיה שותף מלא גם באתר בעברית. נוסף לכך ייהנה האתר משותפות גם עם Just Vision, ארגון אמריקאי ללא מטרות רווח המפיק סרטי תעודה.

"זה לא יהיה שכפול של האתר האנגלי", מדגיש שיזף, "אלא אתר חדש עם שם חדש וכותבים חדשים". יחד עם זאת, הדגש בבחירת הנושאים יהיה דומה. "יהיה פוקוס מאוד חזק על הכיבוש ועל זכויות אדם, כי בשביל זה אנחנו כאן. אלה הנושאים שנעלמו מהשיח הציבורי בישראל ואלה הנושאים שנדבר עליהם, אבל באתר הישראלי יהיו גם הרבה דברים שהאתר באנגלית לא מתאים להם".

חגי מטר (צילום: "העין השביעית")

חגי מטר (צילום: "העין השביעית")

"הרעיון הוא להתחיל להסתכל על המרחב שאנחנו חיים בו במבט קצת יותר פנורמי", מסביר חגי מטר. "הרבה מהתקשורת כיום מאוד מרוכזת בתל-אביב ובמקרה הטוב מוסיפה גם את ירושלים. היא לא רואה לא את לוד, לא את קריית-שמונה, לא את רמאללה ולא את עזה. אנחנו רוצים להסתכל יותר מרחבית, על קולות שבדרך כלל מודרים מתקשורת המיינסטרים.

"להביא סיפורים של עובדים, דיור, תרבות וחיי יום-יום בצורה שגם יוצרת תחושה של המרחב האחד שכולנו חולקים וגם ממקמת אותו בהקשר המזרח-תיכוני הרחב יותר. לצאת מהתפיסה של וילה אירופית בג'ונגל ולהתחיל לראות את הקשרים התרבותיים והכלכליים שיש בינינו לבין הסביבה שאנחנו חיים בתוכה".

אתה חושב שסוגיות של זכויות אדם והכיבוש יעניינו את קהל קוראי העברית?

שיזף: "אני בטוח בזה. אני חושב שיש הרבה נושאים שמרגיזים את הקורא הישראלי, אבל גם מעניינים אותו. וכשאתה כותב בהתנדבות, אתה לא צריך לספור קליקים ביציאה. ברור שטראפיק מאוד חשוב לנו, אבל אם כל מה שהיה מעניין אותי זה השיקול המסחרי, הייתי נשאר במיינסטרים. אנחנו עושים את זה כי הדברים האלה חשובים לנו".

אתר נישה כזה אינו משכנע רק את המשוכנעים מראש?

שיזף: "הרבה מהקוראים שלנו לא משוכנעים, הם מקללים אותנו כל היום. לכן אני חושב שההנחה הזו לא קבילה".

לדבריו, הוא וחבריו היו רוצים לפתוח גם אתר דומה בערבית, אולם נכון לעכשיו אין להם כוח האדם לכתיבה בשפה זו. "חבל", מציין שיזף, "אחת הטרגדיות של הארץ הזו היא שאנחנו לא יכולים לתקשר עם מי שגר פה".