בתחילת פברואר האחרון, אחרי שנגיד בנק ישראל הודיע על כוונתו לעזוב את התפקיד, הרעיפו עליו רוב כלי התקשורת תשבוחות והילולים. מי שביקש לחרב המסיבה היה יהודה שרוני, הפרשן הכלכלי הבכיר של העיתון "סופהשבוע", שפירסם בחשבון הפייסבוק שלו סטטוס נוקב במיוחד. "פסטיבל הזמר והמחול שנערך בעיתוני סוף-השבוע לסטנלי פישר, הנגיד הפורש, הינו מביש מביך וקרתני כאחד", קבע אז שרוני.

הביקורת של הפרשן הכלכלי כוונה לא רק לכלי התקשורת, אלא גם ליכולותיו של נגיד בנק ישראל. "הנגיד שתואר כאחד המוצלחים במשק נכשל בפועל במרבית משימותיו המוגדרים בחוק", פסק שרוני, ומנה כמה וכמה תחומים שבהם כשל הנגיד: שמירה על יציבות מחירים; מדיניות מוניטרית; צמיחה ותעסוקה; ויציבות פיננסית.

"אז מה המקור ליחסי-הציבור המדהימים של הנגיד?", תהה שרוני, והסביר: "כנראה שהתאהבנו בדמות הסבא החביב מאמריקה המתעניין במעלית בשלום הבית של מחלקת התה. העם אוהב לשמוע איך הנגיד מתעקש באופן מביך לדבר עברית. אבל שלא תתבלבלו. בבנק ישראל מספרים לי שמאחורי הסבא החביב מסתתר איש קשוח הרודה בכפופים לו (אין קשר לאשתו רודה) לא פחות מקלגס ברודזיה. שום דבר בבנק ישראל לא זז ללא הסכמת האיש בעל מסכת האיש החביב. וכן. יאיר לפיד יכול לקבל ממנו קורס בפוליטיקה למתקדמים. שמתם לב שבכל מסיבת העיתונאים הוא לא אמר כמעט מלה רעה אחת על הממשלה או על ביבי? לנגיד נמאס מהתפקיד והוא נוטש אותנו שנתיים לפני הזמן, אלא אם יוצע לו תפקיד מאתגר אחר שיעלה את מפלס הקוקטיילים: שר חוץ או נשיא המדינה. לא תודה. רק לא שר האוצר".

יהודה שרוני, הפרשן הכלכלי של "סופהשבוע" (צילום: "העין השביעית")

יהודה שרוני, הפרשן הכלכלי של "סופהשבוע" (צילום: "העין השביעית")

חלפו שלושה חודשים ו"האיש הקשוח שרודה בכפופים לו", זה שמחפש תפקיד "שיעלה את מפלס הקוקטיילים", הפך בפייסבוק של שרוני לאדם צנוע במידה יוצאת מגדר הרגיל. "לאחר אין-סוף תקלות במכוניתו הוא החליפה בדגם (צנוע יחסית) של פיז'ו 508", כתב שרוני. "בתוקף מעמדו כשר הוא יכול היה להשתדרג עם סיטרואן צרפתית או לחמוד את מכונית הערסים ב.מ.וו. ולקינוח: המשכורת של מחליפו (מחליפתו) תוקפץ ל-64 אלף שקל לחודש, בהשוואה למשהו כמו 40 אלף שקל שאותם מקבל הנגיד כיום".

עוד כמה ימים חלפו, ולא רק אישיותו של פישר השתפרה פלאים, גם יכולותיו הכלכליות. בתחילת השבוע פירסם שרוני סטטוס נוסף בחשבון הפסייבוק שלו ובו הילל את נגיד בנק ישראל כאילו מונה למפיק הראשי של פסטיבל הזמר והמחול הקרתני. מי ש"נכשל בפועל במרבית משימותיו המוגדרים בחוק" הפך ל"מגדלור הניצב במקום בולט במדינת הגמדים (הפיננסיים)".

"כן. הוא ממשיך לעבוד עד לרגע האחרון", כתב שרוני ביום שני האחרון. "מי שדיבר על יציאתו לחופשה מוקדמת לא ידע על מה הוא מדבר. כמו מגדלור הניצב במקום בולט במדינת הגמדים (הפיננסיים), השלים היום סטנלי פישר שני מהלכים דרמטיים. כל אחד מהם ישפר מצבו של כל אחד מאיתנו שכבר זכה לכינוי 'המעמד העובד'. הורדת הריבית תחזק את הדולר ותסייע לייצוא. הקמת קרן לרכישת דולרים נועדה לחפות על מחדלי הממשלה בתחום האנרגיה. הוא עוזב רק בעוד חודש ימים, ואנחנו כבר מתגעגעים אליו".

מה גרם לשרוני לשנות את דעתו על האיש ויכולותיו בפרק זמן כה קצר?

"אני מתייחס אליו בצורה עניינית ולא נוהה אחריו בעיניים עצומות", אומר שרוני בתגובה. "כשיש מקום למחמאה אני עושה זאת בצורה לא מסתייגת, וכשיש מקום לבקר אני מבקר".

לדברי הפרשן הכלכלי, הוא עדיין עומד על כך שפישר מתנהג לעתים כרודן וקלגס, אולם אין בכך סתירה להתנהלות האישית הצנועה שלו. האזכור לעליית מפלס הקוקטיילים, מסביר שרוני, לא היה אלא רמז לעניין שהביע פישר בתפקיד שר החוץ.

אשר לפערים בהערכתו לתפקודו המקצועי של הנגיד, שרוני מסביר כי בעוד שפישר כשל בשמירה על יציבות מחירים בתחום הנדל"ן, הוא נותר מגדלור פיננסי בתחומים אחרים, כמו מדיניות הריבית. מדוע, אם כן, כתב בעבר שהנגיד כשל במדיניות המוניטרית? "אני לא אומר שכל הצעדים שלו היו נכונים, יש לי ביקורת על דברים מסוימים שעשה, אבל בניגוד לאחרים, הוא תמיד הגיב בזמן", מסביר שרוני ומוסיף כי מחר יתפרסם ב"סופהשבוע" טור פרי עטו שיביע דווקא ביקורת נוקבת על מהלכי הנגיד בשבועות האחרונים.