אתר "הארץ" עבר בשבוע שעבר למודל של גביית תשלום על קריאת כתבותיו. הקורא אהוד מימון ביקש להירשם לאתר וגילה שהוא נדרש לאשר ל"הארץ" לשלוח לו אימיילים פרסומיים, ושבלי התחייבות זו אינו יכול להשלים את ההרשמה.

מימון בחר באפשרות להירשם לאתר ללא תשלום כדי לקבל גישה ל-10 כתבות בחודש. בפייסבוק שלו הוא כתב:

החלטתי שיש כתבה מספיק מעניינת בשביל שאירשם לאתר ללא תשלום כדי לקרוא אותה. ואז גיליתי ש'הארץ' באמת הולכים על מודל של הכל או כלום. בניגוד לכל העולם כולו פחות או יותר, שמאפשר לך להסכים בנפרד לתנאי השימוש ולקבלת מיילים, ב'הארץ' זה הולך יחד. הסכמה לתנאי השימוש היא גם הסכמה לכך שהם יספימו לך את המייל. לא תודה.

בעמוד הרישום של האתר, שמיועד הן לנרשמים לקריאה חינם והן למנויים משלמים, מופיעה התיבה הבאה: "אני מאשר את תנאי השימוש של 'הארץ' וקבלת דיוורים מהאתר". לא ניתן להירשם לאתר ללא סימון תיבה זו.

הסכמה לקבלת דיוור בדף הרישום לאתר "הארץ", 14.3.2013

הסכמה לקבלת דיוור בדף הרישום לאתר "הארץ", 14.3.2013

שיטה זו נהוגה בניוזלטרים של אתרי חדשות, כשהעסקה היא שהגולשים נהנים מניוזלטר חינמי בתמורה להסכמה לקבל פרסומות לתיבת האימייל שלהם. לפי "חוק הספאם" (ובשמו הרשמי, תיקון לסעיף 30 לחוק התקשורת [בזק ושידורים], התשס"ח-2008), מי שהסכים לקבל אימייל פרסומי יכול לשנות את דעתו ולבטל את הסכמתו בכל עת. אולם גם לזה נמצא מעקף: מי שמבקש להיגרע מרשימת התפוצה של האימיילים הפרסומיים מפסיק לקבל גם את הניוזלטרים המערכתיים.

האם במקרה של "הארץ", האתר מבקש ליהנות מכל העולמות - גם לקבל תשלום מהגולשים וגם להוון את האינבוקסים שלהם? ראש חטיבת הדיגיטל של "הארץ", ליאור קודנר, השיב על התלונה בפייסבוק והסביר כי לא כך הדבר:

קודם כל, הארץ לא שלח מעולם ואין לו גם כל כוונה לשלוח בעתיד 'דואר זבל'.

כפי שוודאי מובן לכם, לא ניתן לבצע רישום לאתר ללא שימוש בכתובת דוא"ל, החיונית גם לצורך תקשורת בין האתר לבין המשתמש. אין בכך כל חידוש (ראו כאן בפייסבוק), או כל חריגה מן המקובל.

רשימת התפוצה היחידה שאליה מצטרף משתמש רשום באתר, בעת הרשמתו, נועדה לצורך האמור (בין היתר למשלוח הודעת אישור/ביטול הרשמה, דיווחים על תקלה/שינוי/חידוש/עדכון אמצעי גישה באתר, משלוח חשבוניות וכיו"ב).

ההרשמה לאתר לא תכלול את כתובת הדוא"ל שמסרת ברשימת תפוצה ובמסגרתה נשלחים דברי פרסומת מאת צד שלישי, וגם לא 'ניוזלטרים' ומהדורות תוכן עיתונאי, שאליהם הרישום מתבצע בנפרד.

קודנר ציטט גם את סעיף 33 בתנאי השימוש של האתר, שלפיו "המשתמש אינו חייב למסור פרטים כלשהם לחברה, למעט אלו הנחוצים לצורך רישום לאתר ותשלום בגין רכישת שירותים ו/או מוצרים", וכן "החברה תהיה רשאית לעשות שימוש בפרטים שיימסרו על-ידי המשתמש לצורך רישומו לאתר, לצורך מעקב פנימי ותקשורת עימו הנוגעת לאופן ואפשרויות השימוש השונות באתר. החברה תבצע אך ורק שימוש חוקי במידע שיתקבל מן המשתמשים בהתאם להוראות כל דין". הוא אמר שישקול להוסיף הבהרה זו גם בטופס הרישום.

עוד בנושא

"'הארץ' לא ימשיך להתקיים ללא תשלום מהגולשים" / יובל דרור
"הארץ" הוא אתר החדשות הישראלי הראשון שיסגור את תכניו מאחורי חומת תשלום. ליאור קודנר, ראש חטיבת הדיגיטל של העיתון, מסביר את המהלך המהפכני. ראיון