נדירות הפעמים שבהן עיתונות הספורט מטפלת במעורבותו של העולם התחתון בכדורגל הישראלי. אמנם לא פעם התפרסמו אזכורים על חיבורים מעניינים ומשונים בין כדורגלנים (אבי נמני, איציק זוהר) לעבריינים, אבל זה קרה כבדרך אגב, או בשולי איזו פרשייה של קניית משחקים על-ידי עבריינים המעורבים בשוק ההימורים. אני מתקשה להיזכר בתחקירים רציניים שנערכו בנושא. נוח יותר לכתבי הספורט להתעסק עם מלפפונים מאשר עם דגי רקק, קל וחומר כרישים. ובמלים פשוטות: אף אחד לא מחפש צרות.

בשבוע שעבר נדהמו אוהדי הכדורגל לקרוא על החלטתו של חיים רביבו, שחקן עבר מפואר וכיום אחד הבעלים של מ.ס. אשדוד, לעזוב את הארץ ולעבור עם משפחתו לארה"ב. ההתחלה היתה מינורית, כאילו מדובר במעבר מרצון, אבל בהמשך פרצה הידיעה כי העולם התחתון הוא שעומד מאחורי ההחלטה. מעניין לעקוב אחר גלגוליה של הידיעה והיחס אליה מצד מדורי הספורט.


ראשיתה באתר ONE, שפירסם אותה בכותרת הראשית ב-1 ביולי בערב. בידיעה נכתב כי רביבו החליט ללכת בעקבות אשתו, שגית, המעוניינת להרחיב את עסקי התכשיטים שלה. "רעייתי הלכה אחרי לכל מקום ותמכה בי לאורך הקריירה", צוטט רביבו, "עכשיו הגיע הזמן שאני אלך אחריה ואעזור לה להגשים את החלומות שלה". יצוין כי רביבו מקורב מאוד ל-ONE, זוכה שם ליחס מפרגן ואוהד במיוחד, ובמשך תקופה ארוכה אף הגיש את תוכנית הספורט ברדיו 99 יחד עם עורכת התוכן של האתר, אופירה אסייג. אותה ידיעה פורסמה למחרת בספורט "ידיעות אחרונות", בחתימתו של אלי סניור, והיא נראית כאילו הועתקה מ-ONE.

שלושה ימים לאחר מכן קיבל הסיפור תפנית דרמטית. סניור דיווח בספורט "ידיעות אחרונות" כי הסיבה האמיתית לעזיבתה של משפחת רביבו היא איומים מגורמים הקשורים לעולם התחתון. הידיעה קיבלה הפניה בולטת מאוד בעמוד הראשי של העיתון, הפציצה את שער מדור הספורט ומילאה עמוד במדור עצמו, למרות שהטקסט כלל לא יותר מ-350 מלה. גם Ynet פירסם את הידיעה בהבלטה וקטף דיבידנד של מאות טוקבקים.

למחרת הגיבו ב"מעריב" לסקופ של המתחרים: אמנם לא התעלמו מהידיעה, אבל ניסו לגמד אותה ואף ללעוג לה. "רס"ן שמועתי התקדם לדרגת תת-אלוף", נכתב בפתיח לראיון עם רביבו. "אני לא מאוים ולא בורח", שמח "מעריב" לצטט את רביבו, "אין לי שום סכסוך עם העולם התחתון". הסיפור פורסם גם בספורט nrg.

האומנם רביבו לא נמלט ומדובר בעוד אחד מברווזי הקיץ? ב"ידיעות אחרונות" לא ויתרו, ויום לאחר מכן (7.7) השיגו ראיון משלהם עם רביבו. סניור הטריח את עצמו למשרדי גיבור הפרשה במרינה בהרצליה, וכיוון שב"ידיעות" לא סופרים את המתחרה מרחוב קרליבך, הם לא התביישו לציין שמדובר בראיון "בלעדי". בראיון (שהתפרסם גם ב-Ynet) הצליח הכתב לחלץ מרביבו הודאה שלכאורה אישרה את הסקופ, כי אכן קיבל הטרדות ואיומים מגורמים פליליים, "אבל אני עוזב לארה"ב מתוך בחירה".

את הגושפנקה לסיפור הביא אמיר זוהר במוסף "הארץ" ביום שישי האחרון, בכתבה משובחת על הכוח החדש בעולם התחתון, שלום דומרני. זוהר טען בכתבה כי דומרני היה הבורר בין רביבו לאיש עסקים בעל רקע פלילי בעקבות סכסוך אישי בין השניים, והוא זה שגזר על שחקן העבר קנס ועזיבת הארץ לכמה שנים. אכן, סיפור מדהים.

מדורי הספורט של אתר ערוץ הספורט, "ישראל היום" ו"הארץ" התעלמו מהנושא, אף שמדובר בבעלים של קבוצת כדורגל מליגת-העל, שהיה מעורב מאוד בעונה שעברה בניהולה, ולתקופה קצרה אף אימן את הקבוצה. בהחלט טעות מצדם. לסיכום: ONE יצא מגוחך, ספורט "מעריב" קטנוני, מוסף "הארץ" קטף את הדובדבן, אבל ספורט "ידיעות" לקח את האליפות.

עכשיו רק נשאר לראות באיזה כלי תקשורת יבחר רביבו לראיון מקיף, שבו ינסה להשיב את כבודו.

דגו טורס

ביום שישי נחקר ראש הממשלה אהוד אולמרט על-ידי המשטרה, ובהמשך פורטו החשדות החדשים נגדו. באף אחד מעיתוני יום ראשון, שהיו כלי התקשורת האטיים ביותר לפרסם את הסיפור, לא נכתב בכותרת שאולמרט נחקר. כולם הלכו צעד קדימה עם כותרות מסכמות בסגנון "אולמרט טורס".

ביום שישי סיכם ברוך דגו במכבי נתניה לשלוש עונות, ואף עיתון של יום ראשון, מאלה שקצת מכבדים את האינטליגנציה של קוראיהם, לא ציין זאת בכותרת חדשותית, מלבד ספורט "ידיעות אחרונות", שפתח את עמ' 4 בכותרת בומבסטית: "דגו חתם במכבי נתניה ל-3 עונות".

אז קודם כל, באמת תודה שאתם מגלים לקוראים את אמריקה, אחרי שהנושא נטחן כל השבת באתרי האינטרנט, במהדורות חדשות ספורט ובפורומי האוהדים. כבר כתבתי כאן לפני שבוע על החשיבה הארכאית של ספורט "ידיעות", שעשר שנים אחרי מהפכת האינטרנט כאן, עדיין משוכנע שאין בלתו. הגיע הזמן להתקדם.

אגב, נכון לפרסום הידיעה בספורט "ידיעות", דגו עדיין לא חתם, הוא רק סיכם. יחי ההבדל הקטן. מומלץ לאנשי ספורט "ידיעות" גם לנסות לחשוב מהלך אחד קדימה וגם לדייק יותר.

מייל לתגובות: yegerm9@walla.co.il