בימים האחרונים חלו שינויים משמעותיים בשוק הסלולר ותעשיות התקשורת. גוגל הודיעה כי תרכוש את יצרנית מכשירי הסלולר וציוד התקשורת מוטורולה, בעסקת ענק של 12.5 מיליארד דולר, ואילו HP, יצרנית המחשבים האישיים הגדולה בעולם, הודיעה כי תפסיק לייצר סמרטפונים וכי היא שוקלת להיפרד גם מייצור טאבלטים.

השפעתה של הרכישה של מוטורולה על-ידי גוגל על הפיתוח והשיווק של מערכת ההפעלה של גוגל לטלפונים סלולריים, אנדרואיד, תתברר בהמשך.

תרחיש אחד שמציעים הפרשנים הוא כי הרכישה תוביל להפסקה של ייצור מכשירים נתמכי אנדרואיד מחוץ לגוגל, ותותיר את השוק לשליטתם של שלושה תאגידי ענק: אפל, גוגל/מוטורולה ומיקרוסופט/נוקיה. אמנם סביר להניח כי סמסונג, HTC וחברות אחרות לא ייעלמו בן-לילה, אך השבוע האחרון, ורכישת מוטורולה בפרט, יכפו עליהן מן הסתם שינויים דרמטיים.

גם להחלטה של HP להפסיק את ייצורם של הסמרטפונים יהיו השלכות על מערכת ההפעלה שהחברה משתמשת בה, WebOS, וגם אלו טרם התבררו.

ההחלטה להפסיק את ייצורם של טאבלטים וסמרטפונים מבוססי WebOS הוצגה לראשונה על-ידי נציגי HP במהלך כנס משקיעים ביום חמישי האחרון. לפני כשנה רכשה HP את פאלם, יצרנית הטכנולוגיה, במחיר של 1.2 מיליארד דולר, אלא ש-TouchPad, המכשיר הראשון שבו הוטמעה מערכת ההפעלה, לא נחל הצלחה.

כמו כן אישרו נציגי HP בכנס כי החברה שוקלת לסגור את חטיבת המחשבים האישיים שלה, כפי שפורסם לראשונה ב"בלומברג" וב"וול-סטריט ג'ורנל". עם זאת, גורלה של WebOS טרם נחתם, שכן דווח כי בעוד שחברת HP לא תמשיך בייצור חומרה, פיתוח המערכת עתיד להימשך. מנכ"ל HP הטרי, לאו אפותקר, אמר כי החברה אינה פוסלת הפצת רשיונות לשימוש במערכת ליצרניות אחרות, אולם אנליסטים טוענים כי סביר להניח שהחברה תמכור את כל המחלקה למרבה במחיר.

נושא אחר שרבים מן האנליסטים מסכימים בנוגע אליו הוא עילת הרכישות שביצעו HP וגוגל: המרדף אחר זכויות על פטנטים טכנולוגיים. למרות אי-הצלחתה של WebOS בשוק, פאלם הביאה איתה ל-HP מספר גדול של פטנטים רשומים שהם נכס חשוב, במיוחד באקלים עסקי רווי תביעות ענק בטענה להפרות פטנטים. מכאן שניתן להסיק כי רכישת פאלם על-ידי HP לא היתה כישלון מוחץ.

גם רכישתה של מוטורולה מוסברת בשוק ברצונה של גוגל להעביר לבעלותה את הפטנטים הרבים הרשומים על שמה של חברת התקשורת הוותיקה. ואכן, רכישתה של מוטורולה על-ידי גוגל הפכה אותה בן לילה לאחת מהחברות בעלות מספר הפטנטים הגדול ביותר בארה"ב.

אתר "פייד קונטנט" דיווח שצעד זה יסייע לגוגל לפתור את הבעיות המשפטיות הסבוכות שאליהן נקלעה בנוגע לרישוי פטנטים, בעיות המשפיעות גם על יצרניות המכשירים המשתמשות באנדרואיד של גוגל. רכישת מוטורולה תעניק לחברה בעלות על יותר מ-17 אלף פטנטים שיכולים לספק לה תחמושת רבה בבתי-המשפט.

על-פי "פייד קונטנט", כשהדברים אמורים בהתגוננות מפני תביעות בנוגע להפרת פטנטים, ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. כך, כאשר חברה נתבעת על הפרת פטנטים, אחת מדרכי ההגנה הנפוצות היא הגשת תביעת-נגד. בעוד רישוי פטנט עולה כ-25 אלף דולר, הוצאות המשפט עשויות להגיע למיליוני דולרים, וחברות מעדיפות לתבוע את התובע בטענה כי הוא עצמו מפר את הפטנטים של הנתבע. נפוצותה של אסטרטגיה משפטית זו יצרה מציאות של מרדף אחר רכישת פטנטים, שבו לוקחות חלק רוב חברות הטכנולוגיה הגדולות.

במתקפת תביעות הפטנטים הגדולה ביותר נגד מערכת אנדרואיד של גוגל, תבעה חברת אורקל פיצויים בסך של למעלה מ-6 מיליארד דולר. אף שלגוגל פטנטים רבים בתחומי העיסוק הוותיקים יותר שלה, לא היו ברשותה הפטנטים המתאימים כדי להגיש תביעה דומה נגד אורקל. רכישתה של מוטורולה תספק לגוגל את הפטנטים המתאימים לצורך תביעה שכזו.

גוגל סובלת גם מתביעות פטנטים רבות המוגשות לעתים תכופות על-ידי חברות המכונות "חברות טרול". עיקר עיסוקן של חברות קטנות אלו הוא רכישת פטנטים והגשת תביעות על הפרת זכויותיהן. רכישת מוטורולה לא תגן על גוגל מפני תביעות אלה, משום של"חברות טרול" אין לרוב עסקים אחרים מלבד הגשת תביעות, וממילא אי-אפשר לטעון שהן מפרות פטנט זה או אחר.