הידיעות הדרמטיות בעיתונים לקראת איחודו המרגש של דני רופ עם מיקי חיימוביץ' ויעקב אילון, מגישי חדשות ערוץ 10, לאחר סיום החוזה שלו עם חברת החדשות, הבהירו באופן סופי שמזג האוויר הוא כבר מזמן לא משהו שמדברים עליו רק כשנתקעים ללא נושאי שיחה. מפיסת מידע מדעית שאמורה לעזור לנו להחליט אם לקחת מעיל ומטרייה כשאנחנו יוצאים מהבית, הפכה תחזית מזג האוויר לריטואל אמוציונלי ובעל חיים עצמאיים. מהדורות החדשות הישראליות נמצאות בקביעות בין עשר התוכניות הנצפות ביותר בטלוויזיה, אז לא פלא שהחזאים נדרשים לספק את הסחורה. הם מתנדנדים ברוח, מדווחים מראשי בניינים, נרטבים בגשם ובסופות חול ובעיקר - נוסעים לחרמון.

בראש שיירת המצפינים - דני רופ, אביר הצלזיוס, שכבש את המשבצת האטרקטיבית "החזאי של המדינה". רופ נוהג לקריין את התחזית בפומפוזיות מדושנת עונג, לא לפני שמוקדשות לו שניות יקרות ממהדורת החדשות לצורך חילופי בדיחות עם המגישים. בימים של חדשות מדכאות במיוחד, התחזית של רופ היא האור בקצה מנהרת הידיעות הרעות. אמנם רופ הוא הדובדבן שעל הקצפת החדשותית, אך עוד מוקדם לדעת אם הצופים ינהרו אחריו בנאמנות גם לערוץ החדש. מערוץ 10 פורסם, שמלבד תפקידו כחזאי הראשי של מהדורת החדשות, הוא עתיד להיות מעורב גם בפרויקטים מיוחדים, בשידורים חיים, בכתבות ובהגשת תוכניות.

דני רופ

דני רופ

השעטנז בין חדשות ובידור, שמכונה "אינפוטיינמנט", הוא המגמה הבולטת בשידורי האקטואליה של הערוצים המסחריים. רופ השכיל להפוך את הכריזמה הטלוויזיונית שלו למצרך בלתי נפרד משגרת האקטואליה הישראלית, והפך מאיש מקצוע, בעל מומחיות בתחום מסוים מאוד, לאושיה תקשורתית, לסלבריטי שמלהטט בין דיווחים רציניים לשעשוע מבדר. מובן שהתקשורת הישראלית לא המציאה את הגלגל. לכל מהדורת חדשות אמריקאית שמכבדת את עצמה יש חזאי פופולרי צמוד. לעתים הוא אף משתלט לגמרי על התוכנית והופך למנחה מן המניין, כמו במקרה של אל רוקר, החזאי של תוכנית הבוקר של רשת NBC. רוקר היה כה פופולרי ואהוב על הצופים, עד שבשנים האחרונות החל גם לתפקד כמראיין ידוענים הוליוודיים, מנחה פינות בישול ומוביל משדרים חגיגיים בטלוויזיה האמריקאית.

בארצנו רוויית החדשות, תחזית מזג האוויר מהווה בועת אסקפיזם בת שתי דקות של משקעים ורמות, שתפקידה להמתיק ולרכך את כובד הראש שבו טופלו ידיעות החדשות "הקשות" של תחילת המהדורה. הבעיה היא שהקלילות שמאפיינת את התחזית משתלטת לאטה על המהדורה כולה, שבה חשיבות תסרוקתה של המגישה אינה פחותה מזו של הידיעות שהיא מקריאה.

מאיה אלמוזנינו היא סטודנטית לתואר שני בתקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים

גיליון 55, מרץ 2005