בסוף יוני פירסם העיתון החרדי "יתד נאמן" תחקיר שכותרתו: "מי נהנה מכספי ילדי הרווחה העניים?". התחקיר בדק מדוע משפחות ירושלמיות, רובן חרדיות, אינן מקבלות את ההחזרים המגיעים להן בגין תשלום לקייטנות. נראה היה שמדובר בתחקיר רציני שחשף את הממצאים הבאים: הורים ממשפחות מעוטות יכולת הלכו שולל אחרי הבטחות השלטון, מאות אלפי שקלים נעלמו בסבך הביורוקרטיה, אפליה מגמתית בין ילדים ממשפחות אמידות לילדים ממשפחות עניות, ואוכלוסיות חלשות העומדות חסרות אונים מול גחמות הרשויות.

עיתונאות טובה אינה קייטנה. צילום: פלאש 90

עיתונאות טובה אינה קייטנה. צילום: פלאש 90

הסיפור בקצרה: כבר לפני שנתיים הבטיחה עיריית ירושלים החזר כספי לילדות שיירשמו לקייטנות שמאורגנות תנועות הנוער בעיר. הורים רבים שילמו את מלוא הסכום, בהנחה שיקבלו החזר של כ-50% מיד עם סיום הקייטנה. דווקא הילדות מהקייטנה של תנועת הנוער החרדית בנות בית-יעקב בתיה לא קיבלו את ההחזר המובטח, למרות פניות חוזורת ונשנות של הוריהן לעירייה. כעבור כמה חודשים, ובהתערבות העיתונות החרדית, נמצא כי החברה למתנ"סים, שדרכה עובר הכסף להורים, עיכבה אותו ללא הצדקה. הכתבה קבעה כי מגזרים חלשים נוספים הופלו לרעה, ובהם משפחות אתיופיות. לעומת זאת, כספים לתנועות נוער מבוססות, כמו הצופים, הועברו בזמן. "מישהו בחברה למתנ"סים ידע ממי יש לפחד ועל מי אפשר למתוח פס מזלזל", קבע העיתון. רק לאחר שהופעלו לחצים מצד ההורים, ולאחר עיכוב שנמשך חודשים, הועברו התשלומים למשפחות.

לפני שנה הובטח שוב ההחזר, הפעם רק למשפחות מעוטות יכולת, אולם השערורייה חזרה על עצמה. לטענת כתבי "יתד נאמן", רק 30 מ-900 ההורים קיבלו את ההחזרים. מנהל אגף חברה בעירייה ירושלים, יוסי שרעבי, שהתראיין בהרחבה לעיתון, האשים גם הוא: "הסיבה נעוצה בחברה למתנ"סים". מקור אנונימי בעיריית ירושלים קבע גם הוא: "שוב, האיש הרע בסיפור הוא החברה למתנ"סים, שלא אוהבת יותר מדי את הילדים החרדים". הוא חזר על הטענה כי מדובר במשפחות מעוטות יכולת ועניות, שהחברה למתנ"סים מתעמרת בהן רק בגלל היותן חרדיות. "איך ייתכן שכספים של משפחות עניות, עניות מרודות, יתעכבו וינמנמו בגלל התנהלות שערורייתית של החברה למתנ"סים?".

היסטוריה ארוכה

מערכת היחסים בין עיריית ירושלים לבין החברה הירושלמית למתנ"סים מורכבת, בלשון המעטה. בדו"ח הביקורת האחרון שלו על השלטון המקומי, שפורסם בחודש פברואר, עמד מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס על הפגיעה בתושבי ירושלים כתוצאה ממערכת היחסים המעורערת.

על פי הדו"ח, דווקא העירייה היא הגורם בעל הכוח מבין השניים, והיא האחראית לפרוץ המשבר. המבקר האשים את העירייה בכך שלא גיבתה את טענותיה, וכי מסמכים אחרים שנמצאו במהלך הביקורת מציגים תמונה אחרת מזו שתארה העירייה.

הדו"ח מתייחס למערכת היחסים שבין אגף חברה בעירייה, שבראשו עומד שרעבי שצוטט בהרחבה בכתבת התחקיר של "יתד נאמן", לבין המינהלים והחברה הירושלמית. לפי הדו"ח, הצעה לרפורמה שגיבש אגף חברה נועדה "לשים קץ למפעל המינהלים הקהילתיים". המבקר קבע כי ההצעה הוגשה ללא עבודת מטה רצינית.

המבקר לא התייחס למניעים של עיריית ירושלים לחסל את המינהלים. ראש העיריה, אורי לופוליאנסקי, חושד כי המינהלים הקהילתיים סייעו ליו"ר האופוזיציה העירונית, ניר ברקת, בבחירות לראשות העירייה ב-2003. מאז, כך טוענים אנשיו של ברקת ואנשי החברה למתנ"סים, מתנכל לופוליאנסקי, גם באמצעות המנגנון העירוני, לפעילות החברה והמינהלים.

בסיכום הדו"ח קבע מבקר המדינה "בהתנהלותה על פני השנים, ובייחוד בשנים האחרונות, הצרה העירייה צעדיהם של המינהלים הקהילתיים והערימה עליהם קשיים באופן שיטתי - התנהלות אשר פגעה בתפקודם ובמתן השירותים לתושבי העיר".

תמונה חלקית

בחזרה ל"יתד נאמן". הבחירה של כתבי העיתון ועורכיו להציג רק צד אחד בתחקיר אינה מקרית. "יתד נאמן" הוא שופרו של מנהיג הפלג החרדי-ליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב. אלישיב הוא גם פטרונו הפוליטי של אורי לופולאינסקי. התחקיר משרת את צרכיו הפוליטיים של לופוליאנסקי. מצד אחד, הוא מנגח את החברה הירושלמית למתנ"סים ומאשים אותה בהעלמת כספים ובפגיעה באוכלוסיות חלשות; מצד שני, מציג העיתון את לופוליאנסקי כמי שדואג לציבור ששלח אותו לקלפי. זה מקרה מובהק שבו עסקנים חרדים מנצלים כלי דמוקרטי העומד לרשותם כדי להציג תמונה חד-צדדית, המשחררת אותם מלחצי הציבור. ההורים שלא קיבלו את ההחזרים הכספיים אינם מקבלים את התמונה המלאה, ותגובת החברה למתנ"סים, המינימום המקצועי המתבקש מתחקיר מהסוג הזה, אינה מוצגת בפני הקוראים.

תגובות

מדוברות עיריית ירושלים נמסר: "אין שחר לטענות כאילו ישנה כוונה של ראש העיר לסגור את המינהלים הקהילתיים. נהפוך הוא, הנחיית ראש העיר היתה לגבש תוכנית שתאפשר את חיזוק המינהלים הקהילתיים כגורם המאפשר דיאלוג בריא עם התושבים ומענה מהיר לצורכי התושב, כולל שירות עירוני נגיש, בעיקר בתחומי חברה ופנאי. דו"ח מבקר המדינה משבח את העירייה על מפעל המינהלים הקהילתיים ומכיר בסמכותה לנהל את השירות העירוני באופן מיטבי, בין השאר באמצעות המינהלים הקהילתיים. הטענה כאילו המינהלים הקהילתיים מזוהים עם מועמד פוליטי זה או אחר הינה בגדר הוצאת דיבה".

מהחברה למרכזים ולמינהלים נמסר כי הם מתנצלים על העיכוב בתשלום יתרת הסבסוד למפעיל הקייטנות. "בחברה הירושלמית נוצרה בעיה של תזרים מזומנים עקב העובדה שעיריית ירושלים טרם העבירה לחברה את ההקצבה לשנת 2008. מינואר 2008 חלו שיבושים רבים בתשלומי משכורות, ספקים ועמידה בהתחייבויות כתוצאה מבעיות תזרים מזומנים. אנחנו תקווה שעד סוף אוגוסט 2008 נוכל להעביר את יתרת התשלומים למפעילי הקייטנות שטרם קיבלו את כספי הסבסוד, כפוף לקבלת התקציב השנתי מהעירייה".

תגובת "יתד נאמן" לא התקבלה עד למועד פרסום הכתבה.