בחדר הישיבות במערכת "הארץ" התקיימה היום (23.8) פגישה בהולה של ועד העיתונאים עם נציגי ארגון העיתונאים בישראל. ברקע לפגישה עמדו הערכות שהלכו והתחזקו, ולפיהן הנהלת הקבוצה מתכוונת להחיל תוכנית קיצוצים נרחבת בעיתון הכלכלי "דה-מרקר". על-פי אותן הערכות, המהלך יגרום לעזיבתם של עשרות עובדים.

במהלך הפגישה נשקלו האפשרויות שעומדות בפני עובדי "דה-מרקר", כשביניהן גם האפשרות להכריז על סכסוך עבודה ולפתוח בהליכים משפטיים מול ההנהלה. עם זאת, בארגון העיתונאים הדגישו כי טרם התקבלה החלטה כלשהי וכי האפשרויות השונות עודן נבחנות.

שמועות והערכות על תוכנית קיצוצים נרחבת ב"דה-מרקר" הופצו זה מכבר, אולם לאחרונה נראה כי המהלך הולך ומתגבש. באופן רשמי ההנהלה טרם הודיעה לנציגי ועד העיתונאים על פרטי התוכנית, גם לא במפגש האחרון בין הצדדים, שהתקיים החודש, אולם גורמים בכירים בעיתון החלו להעביר באופן בלתי רשמי מסרים שונים, לעתים סותרים, לעובדי "דה-מרקר". אלה האחרונים, עיתונאים ושאינם עיתונאים, נמצאים בחוסר ודאות מוחלט, בלי ידיעה ברורה על המשך דרכם בעיתון.

אחת האפשרויות שככל הנראה נבחנה על-ידי ההנהלה היא איחוד בין מערכות "הארץ" ו"דה-מרקר" תוך קיצוץ של לפחות 10% מתקציבי כל מחלקות העיתון הכלכלי. במקרה כזה, "דה-מרקר" ימשיך להידפס בנפרד, אולם יהיה דל ומוגבל בהרבה מאשר כיום. שמועות אחרות גורסות כי הקיצוץ צפוי להיות גדול יותר ולהוביל להטמעת "דה-מרקר" בתוך עמודי "הארץ", אולם מו"ל "הארץ" עמוס שוקן הכחיש זאת היום בתגובה לפניית כתב "גלובס" יונתן כיתאין.

איחוד בין מערכות "הארץ" ל"דה-מרקר" הוא מהלך מתבקש מבחינה כלכלית, שכן שני העיתונים כוללים תפקידים כפולים, הן בצד המערכתי והן בצד הפקתי. עם זאת, גם במקרים שבהם "הארץ" ו"דה-מרקר" מסקרים במקביל את אותו התחום, חינוך לדוגמה, לכל עיתון הסגנון שלו והזווית שלו לסיקור, שיחדיו מייצרים עבור הקורא תמונת מציאות עמוקה ומגוונת. זאת ועוד, איחוד מערכות יותיר בקבוצת התקשורת פירמידה מערכתית אחת בלבד שבראשה צפוי לעמוד אלוף בן. במצב כזה קשה לראות כיצד עורך "דה-מרקר", סמי פרץ, ימשיך לכהן בתפקידו. פרץ מסר בתגובה לפניית "העין השביעית" כי אינו יכול להתייחס לסוגיה.

עובדים במערכת "דה-מרקר" חוששים שמעבר לקיצוץ התקציבי, למהלך תהיה גם השפעה על מידת העצמאות המערכתית של העיתון. פרץ, כך נטען, עצר בשנים האחרונות יוזמות שבאו מצד המחלקה המסחרית. בהיעדרו יהיה קל יותר למחלקה להחדיר פרסום סמוי לעיתון ולאתר האינטרנט שלו, ולקדם שיתופי פעולה מסחריים אחרים. מנגד, יש ב"דה מרקר" גם כעס כלפי ההנהלה, שבעודה פועלת לקיצוצים בעיתון הכלכלי אינה ששה להשקיע בו ובאתר שלו, הן ברמת הפיתוח הטכני והן בהגדלת אפיקי ההכנסות שלו.

מי שנחשב לכוח העיקרי שדוחף לתוכנית הקיצוצים הוא המנכ"ל רמי גז. מול גז ניצב המו"ל שוקן, שככל הנראה אינו שש כרגע לביצוע המהלך. בתגובה לפניית "העין השביעית" מסר שוקן כי ההנהלה טרם גיבשה באופן סופי מהלך לקיצוץ תקציב "דה-מרקר". עם זאת, הוא אומר, כבר לפני חודשים אחדים הודיעה ההנהלה לעובדים כי היא תיאלץ לבצע קיצוץ. "אגב, אנחנו נצטרך לעשות מהלך של קיצוץ הוצאות בכל החברה, לא רק ב'דה-מרקר'", אמר שוקן.