הגבולות בין עולם הזוהר הטלוויזיוני לבין המציאות הולכים ומיטשטשים. לפעמים מדובר בטשטוש זוחל שכמעט לא ניתן לשים עליו את האצבע, ולעתים מדובר בחצייה של קווים אדומים.

במהלך הפרק השני של "האח הגדול VIP", המשודרת בימים אלה, הכריזו המנחים אסי עזר וארז טל שהמנצח בתוכנית הריאליטי, שהיא תוכנית הדגל של זכיינית ערוץ 2 קשת, יזכה להעניק פרס לאחד מבתי-הספר בארץ בשמה של חברת בזק. "המנצח יזכה לעשות מעשה טוב ולבחור בית-ספר בארץ שאותו תהפוך בזק לבית-ספר דיגיטלי חכם", דברי עזר.

נסיון חדירה ג ס כל-כך של שתי ענקיות תקשורת, בזק וקשת, אל תוך מוסד חינוכי, הוא דבר שאין לעבור עליו בשתיקה. אם המהלך יצלח, זו לא תהיה הפעם ראשונה שמערכת החינוך פותחת את שעריה בפני כל מי שמוכן לממן במקומה אחת מהמחויבויות שלקחה על עצמה. דוגמה בולטת ובוטה במיוחד היא שטחי הפרסום הנרחבים שהקזינו הלאומי, הידוע בכינוי "מפעל הפיס", זוכה לו בבתי-הספר – בתמורה להקמת מבנים שהעיריות ומשרד החינוך היו אמורים להקים.

נדמה שאיש במערכת החינוך לא חשב עד הסוף – או גרוע מכך: חשב עד הסוף – על המשמעות שבהטמעתו החיובית של סמליל מפעל ההימורים בתודעתם המתגבשת של ילדי הגן ובתי-הספר. כך או כך, את שורש הרע הזה, שנשתל לפני עשרות שנים, כבר קשה לשרש. לעומת זאת, את הניסיון של קשת, בזק ו"האח הגדול" לשדרג בית-ספר אחד בישראל בזכות כספי היחצנות שלהם לרמה הטכנולוגית שאליה משרד החינוך התחייב להביא את כלל כיתות הלימוד בישראל ניתן וחובה למנוע עוד בטרם יתרחש.

אסי עזר (מימין) וארז טל, מנחי תוכנית הבידור "האח הגדול" (צילום: יונתן זינדל)

אסי עזר (מימין) וארז טל, מנחי תוכנית הבידור "האח הגדול" (צילום: יונתן זינדל)

משיחות שקיימנו ביממה האחרונה עם בכירים במשרד החינוך עולה, מביך ככל שזה יישמע, שהפקת התוכנית, שכבר הבטיחה בשידור חי שהמהלך היחצני ייצא לפועל בתום העונה, כלל לא פנתה למשרד החינוך בבקשה לשיתוף פעולה. "לא ידוע על כל פנייה שנעשתה מטעם הפקת התוכנית בנוגע לתרומה המדוברת", נמסר ל"העין השביעית" מטעם כמה גורמים במשרד החינוך.

אבל בנווה-אילן סבורים כנראה שלא רק נבחרת ה-VIP שלהם נתונה למרותם, אלא גם מוסדות המדינה, שצריכים "להתנהג בהתאם". כשנודע לקשת על פנייתה של "העין השביעית" למשרד החינוך ועל תגובת המשרד, שאלה בשמה ובשם קופרמן הפקות דוברת קשת טלי גורן: "למה זה קשור למשרד החינוך?", והוסיפה: "יש כיתות דיגיטליות בכל מיני מתנ"סים".

"כל הצעה לתרומה מטעמה של חברה פרטית או ציבורית עוברת בוועדה מיוחדת השוקלת כל מקרה לגופו, ובכל מקרה, לא מאפשרת כל פרסום בכיתות", נמסר לנו עוד מגורמים במשרד. גורם באחת הלשכות במשרד הוסיף כי "לא ראוי שהפקה של תוכנית ריאליטי כמו 'האח הגדול' היא זו שתמחשב בית-ספר", והוסיף ש"ממילא התוכנית מאושרת לביצוע בנוגע לתקשוב כלל כיתות הלימוד". ואילו גורם בכיר במשרד אמר בתגובה לפניית "העין השביעית": "אנחנו לא מכירים את היוזמה ואין לנו קשר לזה".

לטעמי האישי, "האח הגדול" היא תוכנית הטלוויזיה הטובה ביותר לסוגה. הפקת התוכנית היא המקצועית ביותר מבין כל אלו הפעילות כיום בישראל, וכותב שורות אלו הוא צופה אדוק. אבל עם כל הכבוד לאיכויות הטלוויזיוניות – ההשפעה העצומה של ענקית התקשורת קשת צריכה להיעצר בדלת בית-הספר. התוכנית, החודרת ממילא לתודעתו של כמעט כל אחד מהתלמידים בארץ, אסור לה שתחדור בכוח הכסף לכיתות.

לאחר שחיכינו לתגובה רשמית של קשת, הפנתה גורן את "העין השביעית" לדובר בזק גיא הדס. "זה לא בא מכסף של תרומה לקהילה של בזק. זה כסף שיווקי לגמרי", הודה הדובר. "אנחנו כן, ללא קשר למקרה זה, מייצרים שיתופי פעולה של תרומה לקהילה ממש, ישירות מול רשתות של מוסדות חינוך הכפופים למשרד החינוך. אנחנו לא אחראים לקבלת האישורים ממשרד החינוך. זו אחריות של הרשת. כך גם לגבי מקרה זה: אנחנו נציע את מחשוב בית-הספר, והרשת תצטרך לפנות למשרד החינוך לקבלת האישורים".

האם ראוי שמשרד החינוך, אם וכאשר יישב על המדוכה וישקול את העניין, יחליט ליהנות מ"כסף שיווקי לגמרי" של חברה מסחרית, שאף טורחת להבהיר כי אין מדובר בתרומה, אלא בנסיון לטפס על גבה של מערכת החינוך כדי לפנות לתלמידים ולצופים? אני סבור שלא.