שיר פינטו, עיתונאי כבן 17, המשמש כתב חינוך ונוער במקומון של ידיעות-תקשורת במודיעין, יפוצה על-ידי הכתבת ניסני ספיר והחברה שמפיקה עבור הטלוויזיה החינוכית את התוכנית "עושים סדר", כך קבעה בשבוע שעבר השופטת מעין בן-ארי מבית-המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב–יפו. עם זאת, השופטת דחתה את טענתו להפרת זכויותיו הקנייניות, ובמקום פיצוי של 30 אלף שקל כפי שדרש, קבעה כי יפוצה באלף שקל בלבד.

במוקד המחלוקת עמדו תצלומים שצילם פינטו באירוע שנערך במודיעין תחת הכותרת "כיפוריאדה" (מסיבה המתנהלת במהלך יום כיפור). לפי פסק הדין, פינטו העביר לספיר, כתבת בת 19 העובדת ברשת שוקן, תצלומים מהאירוע שבו נכח, כדי שתשדר על כך אייטם בתוכנית "עושים סדר" בערוץ החינוכית 23. פינטו הציב שלושה תנאים: מקום האירוע לא יוזכר, התצלומים יפורסמו לאחר קבלת אישור מהמצולמים, וכי ישתתף בהצגת האייטם. לפני שידור התוכנית נמסר לפינטו כי לא יעלה לשידור, והוא דרש שהתצלומים לא ישודרו. לטענת פינטו, הוא התחרט על העברת התצלומים מחשש שיבולע לו.

בסופו של דבר התצלומים נכללו באייטם ופינטו לא קיבל קרדיט ראוי כצלם, אלא רק כשותף בצילום. יתרה מזאת, באותו הערב פנה עורך "עושים סדר", מירון רפופורט, לחדשות ערוץ 2 והציע להם לשדר ידיעת המשך במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ. הידיעה שודרה וגם בה שולבו תצלומיו של פינטו, בלא קרדיט. פינטו תבע, כאמור, פיצוי בסך 30 אלף שקל מחברת החדשות הישראלית בע"מ, ערוץ 23 של הטלוויזיה החינוכית ומספיר עצמה.

הכתבת ספיר טענה, בין היתר, כי נכחה באירוע, אך לא צילמה משום שמצלמתה התקלקלה. חברת החדשות של ערוץ 2 טענה כי לא ידעה כלל על מקור התצלומים, שכן פעלה מול מפיק התוכנית בערוץ 23 של הטלוויזיה החינוכית.

לאחר שמיעת טענות הצדדים קבעה השופטת בן-ארי כי הרעיון לכתבה התגבש על-ידי הכתבת ספיר, בעקבות שיחות עם התובע. עוד קבעה השופטת כי ספיר אכן הבטיחה לעשות שימוש בתצלומים מהאירוע בתנאי שפינטו יעלה לשידור, אך הבטחה כזו לא היתה בסמכותה, אלא בסמכות הפקת התוכנית. השופטת דחתה את טענתה של ספיר כאילו נכחה באירוע ומצלמתה התקלקלה.

אשר לזכויות היוצרים, השופטת קבעה כי פינטו ביקש שתצלומיו לא ישודרו רק לאחר שהבין כי הוא עצמו לא ישתתף בתוכנית. "בנסיבות אלה יש קושי לקבוע כי הופרו זכויות יוצרים של התובע", כתבה, שכן עד לאותו רגע היה מוכן להעניק לתוכנית את הרשות לשדר את תצלומיו. אשר לחברת החדשות של ערוץ 2, השופטת קיבלה את גרסת החברה כי לא היתה כלל בקשר עם פינטו ולא ידעה שהוא הצלם.

"התובע לא עמד בנטל המונח על כתפיו בהוכחת הפרת זכויותיו הקנייניות על הצילומים", סיכמה השופטת בן-ארי. "[...] יחד עם זאת, יש לזכור כי הנתבעות 2 ו-3 [ערוץ 23 והכתבת ספיר] עשו שימוש בצילומים של התובע וזאת בלי שנתנו לו תמורה כספית או אחרת ההולמת שימוש זה. סבורני כי מתן הקרדיט לתובע כמסייע לצילומים אינו הולם את מכלול הנסיבות".

בשל כך פסקה השופטת כי הטלוויזיה החינוכית וספיר ישלמו לפינטו אלף שקל, לא כולל הוצאות משפט בסך 300 שקל. חברת ההפקה של "עושים סדר", נתיב נועם תקשורת והפקות טלוויזיה בע"מ, חויבה לשלם את הפיצוי בשמה של הטלוויזיה החינוכית.

21572-11-11‏