התקשורת הערבית בישראל מרבה לסקר, בדיווחים שוטפים ובכותרות ראשיות, את המהפכות בעולם הערבי. נראה כי עורכי העיתונים הערביים הגדולים, כמו גם בעלי אתרי החדשות הרבים בשפה הערבית, סבורים כי הציבור הערבי הישראלי מתעניין בגל ההפיכות ורואה גם את עצמו כנתון לאפליה ממסדית קשה.

בסיקורה את המהומות, נוטה התקשורת הערבית בארץ לצד העמים הערביים, ונגד השליטים. כל האתרים הערביים, ובהם גם אתרי העיתונים "פנורמה" ו"כל אל-ערב", "פאנט" ו"אל-ערב" בהתאמה, משדרים את השידורים החיים של "אל-ג'זירה" ו"אל-ערביה" על אודות ההתפתחויות בעולם הערבי. זאת, כאשר הם יודעים שרוב הציבור הערבי בישראל עוקב אחר המתרחש גם מהבית.

שער העיתון "פנורמה" (צילום מסך)

שער העיתון "פנורמה" (צילום מסך)

רשת אל-ג'זירה הפכה לכוכבת מס' 1 בכל בית ערבי ומכונה "אל-ג'זירה מהפכות" ו"מובילת נס המרד והשינוי בעולם הערבי". אל-ג'זירה אכן אינה מאכזבת. היא אינה מצנזרת תמונות קשות, וגם כאשר כמה מהמשטרים במדינות ערב מנעו מצלמיה ומכתביה לדווח, עקפה את האיסור. שהרי בעידן האינטרנט, כל אזרח וכל ילד שיודעים לגלוש יכולים להיות כתב וצלם שטח.

כפולה בעמודי האמצע של הגיליון האחרון של העיתון "כל אל-ערב" (4.3.11) מוקדשת לעדכון הקוראים בנוגע להתפתחויות בהתקוממויות בעולם הערבי. עמוד הסאטירה תוקף את כל מדינות ערב, גם את שליט סוריה בשאר אסד, וח"כ מסעוד גנאים מכנה את שליט לוב מועמר קדאפי "חולה נפש". מזכ"ל המפלגה הנאצריסטית במצרים, אחמד חסן, אומר בראיון לעיתון של יום שישי האחרון כי "המהפכה תשיג את מטרותיה כאשר מצרים תחזור להיות מובילה בעולם הערבי ובהגנה על הסוגיה הפלסטינית".

ב"א-סינארה" (4.3.11) מתראיין האופוזיציונר הסורי פאיז סארה, שאומר: "בסוריה לא למדו את הלקח ממה שקורה בעולם הערבי". במאמרו השבועי בעיתון זה בוחר שיח' כמאל חטיב, סגן יו"ר התנועה-האסלאמית הצפונית, להעביר מסר לישראל ולמערב: "המזרח התיכון החדש על-פי חזונו של שמעון פרס נעלם מהעולם, לאור המהפכות העממיות בעולם הערבי. מה שחשש ממנו משה דיין, תחיית האסלאם, הוא מה שמתרחש כעת. זוהי מדינת האסלאם שקמה – ואנחנו ננצח". בעמוד הסאטירי של העיתון תוקפים את רשת אל-ג'זירה, שהתעלמה לחלוטין מההפגנות שהיו בשבוע שעבר בקטאר, משם היא משדרת. גם ביקורה של משלחת ערביי ישראל במאהל של קדאפי הופך לבדיחה.

שלושת העיתונים הערביים הגדולים עסקו בגליונות יום שישי האחרון בפולמוס סביב ביקורה של משלחת ערביי ישראל ללוב. "חשבון רטרואקטיבי", היתה כותרתו הראשית של העיתון "פנורמה". בראיון עם כמה מחברי המשלחת של הערבים בישראל ללוב הגן כמאל חטיב על הביקור, ולעומתו יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל, מוחמד זידאן, אמר כי "זה לא היה כבוד להיות בקשר עם איש כזה".

העיתון "כל אל-ערב" ערך ראיון עם ח"כ אחמד טיבי, שטען: "לא כיניתי את קדאפי מלך מלכי אפריקה, ומי שמוציא את דברי מהקשרם שוכח שהוא עצמו אמר לקדאפי, 'האח הקולונל, אנו אוהבים אותך, אתה לא יודע עד כמה'". בעיתון גם מופיע ראיון עם השיח' הלובי אבו-בקר אבו-אל-עיש, המודיע על "הגברת המצור סביב טריפולי עד להפלת הפושע בידי המורדים".

"א-סינארה" מראיין את ד"ר יוסרי חיזראן, חוקר במכון טרומן ומרצה באוניברסיטה העברית, שטוען כי "הפלת קדאפי תמריץ את המהפכות במדינות ערב האחרות". העורכת, וידה משעור, כותבת במאמר מערכת כי "מי שאומר שרק בניו של קדאפי רוצים בהמשך שלטונו טועה, כי גם שכירי החרב ואלפים אחרים תומכים בו, כמו גם ראשי מדינות ערביות אחרות".

באתרי החדשות הערביים של העיתונים הארציים, וגם באתר "ערביי 48", השייך לבל"ד, באתר "בוקרה" ובאתר של התנועה-האסלאמית "פלסטינאי48", ממשיכים לשדר את ההתפתחויות בעולם הערבי, בעיקר בלוב, בכותרות הראשיות.

נסים אבו-חיט, אחד מעורכי "פנורמה", כותב שעל ישראל לפקוח את עיניה נוכח השינויים במזרח התיכון ולהגיע להסדר מהיר עם הפלסטינים. גם ח"כ אבראהים צרצור, יו"ר רע"מ-תע"ל, מגיע למסקנה דומה באתר "אל-ערב". "החלש לא יישאר חלש לעד", הוא כותב, "ישראל מתנהגת בצורה לא הגיונית ומובילה את בני עמה לגורל טרגי, ואת זה הצליחו לראות משכילים ישראלים רבים. את זה יודעים בעולם כולו, אך העולם מתנהג כאילו הוא לא יודע, עד לרגע שבו ייפגע האינטרס המערבי".

האתר "ערביי 48" מפרסם את הפרשנויות של הח"כ לשעבר עזמי בשארה להפיכה בלוב ובעולם הערבי בכלל. עווד עבדל פתאח, מזכ"ל בל"ד, מנסה לגייס את המהפכה לצורכי ערביי ישראל. במאמר באתר הוא כותב כי יש ללמוד מהמהפכות במדינות ערב וליישם אותן ביום האדמה: "גיצי האש של המהפכה הגיעו למדינות ערב, אך הם לא השפיעו עלינו כאן, למרות הגזל, החנק והמצור הפוליטי, התעסוקתי והמורלי עלינו", הוא כותב בפתיחת מאמרו. "יש ללמוד איך עלינו לפנות לחברה הישראלית, במיוחד אלה שרואים בממשלה הנוכחית סכנה לאזור מצד מה שמכונה הדמוקרטיה הישראלית, וגם סכנה מהאפשרות שהמדינה תהפוך לפשיסטית".

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט", עורך "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי"