זהו ספיח מוזר לטור שהתפרסם כאן שלשום ונושאו: מי אחראי או אשם בכך שצופי הספורט נאלצו לזפזפ בו בזמן בין משחק חצי גמר גביע המדינה בכדורסל לבין משחק העונה בליגת-העל בכדורגל – ערוץ הספורט או ערוץ 1? לקראת ההתנגשות הצפויה ביקשו באיגוד הכדורסל מערוץ 1 להזיז את המשחק יום אחד אחורה. בערוץ 1 סירבו, ונימוקיהם צוטטו בכלי התקשורת שעסקו בנושא, כולל "העין השביעית".

טענות הצדדים פורטו בכלי התקשורת והובאו גם ב"העין השביעית" בטור האמור, שגרס כי מלחמת כיפופי הידיים בין איגוד הכדורסל לערוץ 1 פגעה בסופו של דבר בצופים. מסקנת הטור היתה כי דווקא יונה ויזנטל, העורך הראשי של רשות השידור, שהציג עצמו כמי שנלחם את מלחמתם של הצופים, הוא זה שגם פגע בהם בסירובו להיענות לבקשות להזיז את משחק הכדורגל.

למחרת פרסום הטור התקבלה אצלנו פנייה מלשכת דוברות רשות השידור, שביקשה לפרסם תגובה בזו הלשון: "אתמול פרסמת כתבה על המשחקים ששודרו במקביל בערוץ הספורט והערוץ הראשון מבלי לבקש תגובה, אנא שלב את התגובה המצ"ב למייל זה".

וזו התגובה כלשונה וככתבה:

ראשית למען הסר הספק, קבוצות הכדור רגל לא רק שלא ביקשו להקדים את המשחק ליום שני , אלא סירבו לעשות זאת.

"עד לרגע זה, לא נתקבלה כל פניה מאיגוד הכדורסל בעניין  , ככל הנראה כתוצאה מסירובן של קבוצות הכדורגל לשנות את יום ושעת שידור המשחק.

"הבחירה של איגוד הכדורסל למכור את המשחקים לערוץ הספורט , מונעת  מלמעלה מ-30 אחוז מהצופים,  שאינם מחוברים להוט ויס לצפות במשחקים.  מדובר  בהחלטה שמעידה על זלזול האיגוד , שממומן בכסף ציבורי רב, בקהל,  ועל חוסר החשיבות שהם רואים, ככל הנראה במשחקים הללו".

שתי בעיות עולות מן התגובה הזו, שבדוברות הרשות התעקשו שנפרסם. הראשונה: הקבוצות לא היו אמורות לבקש להקדים את המשחק ליום שני, כלשון הדוברת, אלא ליום ראשון. אבל זה רק קרצוץ קטן, למען הסדר הטוב.

העניין השני, מהותי הרבה יותר, היה המשפט "עד לרגע זה לא נתקבלה כל פנייה מאיגוד הכדורסל בעניין". כלומר, בערוץ 1 טוענים באופן רשמי, בהודעת דוברות, שאיגוד הכדורסל לא פנה אליהם בעניין הזזת המשחק. האומנם?

ב-11.1.15 שלח מנכ"ל האיגוד, יעקב בן-שושן, מכתב ליונה ויזנטל, ובו ביקש ממנו להזיז את משחק הכדורגל בין מכבי תל-אביב לקריית-שמונה מיום שני ליום ראשון, כדי "לאפשר לאוהדי הספורט לצפות בכמה שיותר משחקים מרכזיים בימים שונים וכן לאפשר לאוהדי מכבי תל-אביב, אלו המעוניינים, ללכת ולעודד את קבוצת הכדורגל והן את קבוצת הכדורסל, ומכיוון שמשחק הגביע הוא חלק משבוע הגביע ולא ניתן לשנות את מועדו, אבקשך להורות למנהלת ליגת-העל בכדורגל להעביר את מועדו ליום ראשון ה-15.2.2015".

בשולי המכתב הזכירו באיגוד הכדורסל לערוץ 1, למקרה שיחליט להחליף את המשחק המרכזי מתוך התחשבות באוהדי מכבי תל-אביב, כי ההתמודדות בין בית"ר ירושלים לסכנין מתקיימת באצטדיון הסמוך לאולם הכדורסל שבו ייערכו חצאי הגמר. כנראה בקשה מרומזת שלא יערבו שמחה בששון ושחלילה לא יגרמו לפקקי ענק בבירה.

להורדת הקובץ (DOC, 644KB)

מכתב איגוד הכדורסל לרשות השידור

הייתכן שברשות השידור לא ידעו על הפנייה הזו? יכול להיות שהמכתב מאיגוד הכדורסל בשדרות יהודית בתל-אביב פשוט לא הגיע לרחוב יפו בירושלים בגלל שיבושים של מחלקי הדואר, או סתם קצר חשמלי במייל?

ובכן, לא רק שהמכתב הגיע, הוא גם זכה למענה מאת ויזנטל. בתגובתו לאיגוד הכדורסל כבר למחרת (12.1.15) סירב ויזנטל להיענות לבקשתו של בן-שושן. "מכתבך הפתיע אותי", כתב ופירט: "עצם בחירתכם, שמתעלמת מ-30% בתי-האב בישראל, הינה בחירה עצובה ואין לנו כוונה לשאת בתוצאות שלה. שינויים בלוח השידורים של הערוץ יהיו לפי הצרכים של רשות השידור בלבד".

ויזנטל סיים בעקיצה: "בכל מקרה, אנחנו לא נשדר את משחקה של בית"ר ירושלים ביום ה-16.2.2015".

להורדת הקובץ (PDF, 10KB)

תשובתו של יונה ויזנטל לאיגוד הכדורסל

כיוון שכך ביקשתי מדוברת רשות השידור התייחסות לכך שתגובתה אינה תואמת את העובדות. "רק כדי לחדד: האם איגוד הכדורסל לא טרח לפנות לרשות השידור בשום שלב בבקשה להעביר את משחק הכדורגל?".

על כך נעניתי: "אין לנו מה להוסיף מעבר לתגובה ששלחנו".

הנה כי כן, ערוץ טלוויזיה שרוצה בטובת אוהדי הספורט, שנלחם כביכול את מלחמתם ובשם מאבק זה התעקש השבוע לפגוע בחוויית הצפייה שלהם, גם זורה חול בעיניהם עם תגובה שמציגה עובדה שלא היתה ולא נבראה.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il