באהר זועבי, מנכ"ל ומבעלי משרד הפרסום והמדיה יארא, אומר כי בכוונתו להגיש תביעה נגד אתר "וואלה" בעקבות ידיעה שפורסמה אתמול על אחד ממסעות הפרסום שהפיק.

הידיעה, מאת עדי חשמונאי, נשאה תחילה את הכותרת "קמפיין חוצות בנצרת מעודד פיגועי דריסה". הגרסה המקורית של הידיעה נפתחה כך:

קמפיין 'אינתיפאדת הדריסות' מתרחב: במרכז העיר נצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל, מוצב שלט גדול שקורא בבירור לדרוס יהודים. לא מדובר בכרזה פרטית שמישהו תלה על מרפסת הבית, אלא שלט פרסומת מסודר שניצב ממש מתחת למטה המשטרה בעיר.

"השלט נושא את הכותרת: 'תנזים דאעס בנצרת' – משחק מלים שמתבסס על השילוב בין המלה 'דהס', שמשמעותה בערבית היא דריסה, לבין דאע"ש, ראשי התיבות של ארגון המדינה-האסלאמית בערבית – כלומר 'ארגון דריסה בנצרת'".

הידיעה אף הופיעה במשך כשעה ככותרת הראשית בדף הבית של "וואלה", לצד הכיתוב "הסתה לרצח יהודים".

דף הבית של אתר "וואלה", 9.11.14

דף הבית של אתר "וואלה", 9.11.14

לדברי זועבי, מקור הידיעה ב"וואלה" בטעות בהבנת הנקרא. השלט שנראה בכתבה, הוא מסביר, הוא טיזר, חלק מקמפיין שלם למכללת סיגמא, המציעה קורס הכנה לפסיכומטרי. משמעות המלה "דאעס" המופיעה בשלט, מוסיף זועבי, אינה דריסה, אלא "תן גז". "אתה רוצה להיות דאעס, לך לסיגמה, מכללת פסיכומטרי. זה הפירוש", אומר זועבי ותוהה כיצד קישרו ב"וואלה" בין השלט לבין פיגועי הדריסה האחרונים שאירעו בירושלים. ממילא, מוסיף זועבי, משרד הפרסום שלו מקבל קמפיינים שבועות לפני שהם מתפרסמים בשלטים.

בעקבות הידיעה ב"וואלה", מספר זועבי, קיבל טלפונים זועמים מראש העירייה, קולגות וחברים, ואף זומן לחקירה משטרתית. "קראו לי ימ"ר נצרת וחקרו אותי. הסברתי להם מה המשמעות, אבל הם ביקשו ממני להוריד את השלטים", הוא אומר.

אין שם שוטר שמדבר ערבית?

"כולם מדברים ערבית, אבל הם קיבלו טלפונים מגורמים אחרים".

מ"וואלה", לעומת זאת, לא קיבל זועבי טלפון. לדבריו, חשמונאי לא יצרה עימו קשר לקבלת תגובה לפני הפרסום. רק לאחר שנציגי המכללה התקשרו ל"וואלה" והסבירו את כוונת הקמפיין, שונתה הידיעה.

כותרת הידיעה הפכה ל"קמפיין חוצות בנצרת 'מעודד פיגועי דריסה'", והכותרת בדף הבית הוחלפה ל"קמפיין בנצרת קורא לפיגועי דריסה?". גם גוף הידיעה שונה כך שנכתב בה כי בנצרת ניצב "שלט גדול שעלול להשתמע כמעודד פיגועי דריסה".

"מה שהיה אתמול זה פגיעה בכל המגזר הערבי", אומר זועבי וטוען שדווקא הידיעה שעלתה באתר "וואלה", ולא הקמפיין שלו, היא-היא ההסתה. "הם מסיתים ומבעירים את כולם. כשהם אומרים שיש קמפיין פרסום בנצרת שמעודד דריסת יהודים, זה קו אדום. מי ששומע בתל-אביב שיש קמפיין פרסום בנצרת שמעודד אנשים לדרוס יהודים לא יגיע לנצרת ולא יעשה עסקים שם. אני אישית נפגעתי בתור חברת הפרסום".

"אני מכין עכשיו תביעה נגד 'וואלה'", הוא אומר, ומוסיף כי בבעלותו גם אתר החדשות "בוקרא", כך שהוא בקיא בעבודה העיתונאית משני צדיה. לדבריו, "עיתונאי שמכבד את המקצוע צריך לבקש תגובה. כל פרשה שאנחנו נכנסים אליה ב'בוקרא', אנחנו קודם בודקים וחייבים לקחת תגובה. אתר כמו 'וואלה', אני מתפלא איך הוא עושה דבר כזה".

עורך "וואלה", ינון מגל, מסר בתגובה: "מעניין מה היתה תגובתם אם היה עולה קמפיין בהתנחלויות 'מוות לערבים', שהיה מסתבר בדיעבד שזה רק משחק מלים לקמפיין לדגני בוקר שלא מתאימים לאכילה בערב".