לחצים שהפעילה לשכת ח"כ נחמן שי הובילו למניעת דיון בטענות על האופן שבו הוא עושה שימוש בכספי ציבור. ח"כ שי, המכהן בכנסת ה-19 מטעם מפלגת העבודה, עמד במרכזה של רשומה ביקורתית שפורסמה בדף הפייסבוק של העיתונאי תומר אביטל, שבמסגרת תחקיר אחר שערך קיבל לידיו נתונים בנוגע לטיסותיו של נבחר הציבור. המידע שנכלל ברשימה, שהניבה למעלה מאלף שיתופים ברשת החברתית, היה אמור לעלות לדיון בתוכנית רדיו המשודרת בקול-ישראל, אך הודות ללחצים שהפעילו אנשיו של חבר-הכנסת, היוזמה לא יצאה לפועל.

ערן הילדסהיים: "עוזרתו של ח"כ שי טענה בשיחת טלפון עימי כי יש אי-אמת בתחקירו של אביטל, אך התחמקה מלפרט מה הן האי-אמיתות"

ערן הילדסהיים, בלוגר כלכלי ומגיש התוכנית "הכלכלה האמיתית" ברשת א' הציבורית, ביקש מוקדם יותר החודש לראיין את אביטל על קמפיין מימון המונים להגברת השקיפות בכנסת, שאותו הוביל. בין היתר תיכנן הילדסהיים לשוחח עם אביטל על הנתונים שפירסם בנוגע לח"כ שי. אלא שימים אחדים לפני השידור, בעקבות פנייה של הילדסהיים לקבלת תגובה מלשכת חבר-הכנסת, הצליח ח"כ שי להביא לגניזת האייטם הרדיופוני המתוכנן. לטענת ח"כ שי, חלק מהמידע שפירסם עליו אביטל אינו נכון, ועלול לגרור תביעת דיבה מטעמו.

"הכל התחיל כשביקשתי מהעיתונאי והכתב הפוליטי תומר אביטל לעלות לשידור בתוכנית הרדיו של 'הכלכלה האמיתית' ברשת א' של קול-ישראל", כתב הילדסהיים ברשומה שפירסם היום (22.10.14) בבלוג "הכלכלה האמיתית".

"קבענו שידבר על פרויקט יוצא דופן שהוא מוביל במימון הציבור. מטרת הפרויקט, בשם '100 ימים של שקיפות', היא לחשוף בעזרת אנשי מקצוע את כל מה שחברי-כנסת מנסים להסתיר מאיתנו – ממספר ימי החופשה שלהם ועד לקשרי הון-שלטון בעייתיים שהם מנהלים. אך טבעי היה שאביטל ידבר גם על התחקיר שפירסם קודם לכן בפייסבוק על ח"כ נחמן שי, שלמעשה היה הטריגר להתנעת הפרויקט היוצא דופן הזה".

ערן הילדסהיים (צילום: BubblesFest)

ערן הילדסהיים (צילום: BubblesFest)

כמצופה מעיתונאי, פנה הילדסהיים בטרם קיום הראיון עם אביטל ללשכתו של ח"כ שי כדי לקבל את תגובתו לדברים. התגובה הראשונה, הוא כותב, הגיעה שלושה ימים לפני השידור. "עוזרתו של ח"כ שי טענה בשיחת טלפון עימי כי יש אי-אמת בתחקירו של אביטל, אך התחמקה מלפרט מה הן האי-אמיתות", הוא כותב.

בשיחה עם "העין השביעית", כשהוא נשאל אילו פרטים בדיוק נתפסו על-ידי לשכת הח"כ כשגויים, אומר הילדסהיים כי נציגיו של שי נמנעו באופן עקבי מהסברים. "שאלתי אותם, הפניתי אליהם מייל עם שאלות, והעוזרת שלו מסרה שיש שם 'חוסר אמינות' ו'אי-אמת'", הוא אומר.

"שאלתי אותה מה ה'אי-אמת', והיא אמרה לי שהם לא מגיבים על דברים שפורסמו בפייסבוק. אז שלחתי לה מייל עם שאלות ספציפיות על מה שתומר אביטל כתב, והצעתי להם להגיד לי ולהציע תיקונים במקרה שיש שם איזשהו חוסר דיוק – ומאז הם לא מגיבים. הם העדיפו לפנות למנהלים בקול-ישראל ולא לדבר איתי". גם בשיחה עם "העין השביעית" בחר ח"כ שי שלא לפרט אילו מהפרטים שפירסם אביטל אינם נכונים.

הנימוק שבאמצעותו הצליחו בסופו של דבר אנשיו של חבר-הכנסת למנוע את הפצת המידע על אודותיו נלקח מהשדה המשפטי. "לא היתה לי ברירה", אומר הילדסהיים. "הם פנו אלי שעתיים-שלוש לפני השידור עם הודעה סתומה שיש דיון משפטי. כשהתקשרתי לעוזרת שלו ושאלתי אותה על איזה דיון משפטי מדובר, היא אמרה לי: 'תפנה אלי את השאלות במייל'. הפניתי אליה את השאלות במייל, ועד היום היא לא חזרה אלי".

הנוסח המדויק של תגובת חבר-הכנסת, שנשלח מחשבון האימייל של העוזרת הפרלמנטרית נעה עמיר, היה כדלקמן: "בין ח"כ נחמן שי לבין תומר אביטל מתנהלת התדיינות משפטית. כל אזכור של שמו בתוכנית בהקשר זה מחייב תגובה שתועבר אלינו בכתב ותגובתנו תינתן בהתאם". בדיעבד מתברר כי התדיינות שכזו מעולם לא התקיימה.

"אין שום דיון משפטי"

לחציו של ח"כ שי נשאו פרי. "הם נתנו לי הרגשה שאם אני מעלה את תומר אביטל לשידור ומדבר איתו על התחקיר, אני מסתכן בתביעת דיבה", אומר הילדסהיים. בסופו של דבר הוחלט בקול-ישראל לא להסתכן, ובראיון ששודר לא שוחחו השניים על הנתונים שפירסם אביטל על ח"כ שי.

תומר אביטל (צילום: יחסי-ציבור)

תומר אביטל (צילום: יחסי-ציבור)

"כאזרח שומר חוק לא היתה לי לפיכך ברירה אלא לגנוז את החלק בראיון שנגע לח"כ שי", כתב הילדסהיים בבלוג, "אלא שמכאן הסיפור הפך כבר ליותר ויותר הזוי". בדיקה שערך הילדסהיים העלתה כי ההתדיינות המשפטית שעליה נמסר לו מלשכת חבר-הכנסת אינה קיימת. "אין שום דיון משפטי", הוא אומר בשיחה עימו. "ביררתי את זה עם הנהלת בתי-המשפט, ואין שום דיון משפטי".

תומר אביטל, בשיחה עם "העין השביעית", אומר גם הוא כי מעולם לא נתבע על-ידי ח"כ שי או אנשיו, וכי גם כעת, שלושה שבועות לאחר פרסום המידע בעמוד הפייסבוק שלו, לא התקבלה אצלו אף פנייה בעלת אופי משפטי. "לא רק שהם לא שלחו מכתב כזה, הם סיננו אותי", מבהיר אביטל.

"גורם רשמי בהנהלת בתי-המשפט", כתב הילדסהיים, "חיזק את טענתו של אביטל ואישר בפני כי אכן לא קיים כיום אף תיק פתוח בבית-המשפט שאביטל מופיע בו. בלי או עם ח"כ שי". בשיחה עם "העין השביעית" אישר ח"כ שי כי לא הגיש תביעה נגד אביטל, ואף לא שלח אליו התרעה כלשהי בעניין.

"התקשרתי שוב ללשכתו של ח"כ שי כדי להבין מה לעזאזל קורה פה", כתב הילדסהיים בהמשך הרשומה. "בצדו השני של הקו לא אהבו את נסיון הבירור הזה, וענו לי בעצבנות: 'תקשיב ערן! יש את התוכנית שלך ויש דברים שלא קשורים אליך'. לא ויתרתי, וניסיתי עדיין לאתגר בשאלות, אבל העוזרת של שי חתכה אותי מיד. היא ביקשה ממני להפנות אליה שאלות רק באופן רשמי במייל והבטיחה להחזיר תשובות באופן רשמי.

"פניתי באופן רשמי במייל, אבל את התשובות הרשמיות לא קיבלתי עד היום. במקום זה בחר ח"כ שי באופן לא רשמי לפנות שוב למנהלים בקול-ישראל ורשות השידור. משיחת בירור שנערכה מאוחר יותר הסתבר לי כי שי הפנה נגדי כל מיני טענות שונות ומשונות, כולל בדיקת מעמדי ברשות. תשובות לשאלות שהפניתי הוא לא סיפק".

לדברי אביטל, בבוקר פרסום הרשומה המקורית בעמוד הפייסבוק שלו ניסה להשיג את ח"כ שי ואת הדוברת שלו בשלל דרכים, אך ללא הצלחה. הפנייה לחבר-הכנסת, הוא מודה, התבצעה לאחר הפרסום. "אחר-כך נודע לי שהוא במקרה היה על מטוס, בטיסה נוספת, אך לא וידאתי את זה עדיין. אגב, זה לא היה ממש תחקיר, זה סיפור קטן שמתבסס על פרטים פומביים עליו יחד עם מידע חדש", אומר אביטל. "זה חמור שנבחר ציבור משתמש בהפחדות ואיומים כדי לחסל אזכורים שליליים לגביו", הוא מסכם.

ח"כ שי: אני עדיין שוקל פעולות משפטיות

ח"כ שי אינו טירון תקשורתי. לאחר שחרורו מהצבא מילא שורה של תפקידים עיתונאיים בקול-ישראל ובערוץ 1, ובשנות ה-80 של המאה הקודמת כיהן כמפקד גלי-צה"ל, ולאחר מכן כדובר צה"ל. לאחר פרישתו מתפקידיו הצבאיים כיהן, בין היתר, כמנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, כיו"ר חברת החדשות של ערוץ 2 וכיו"ר רשות השידור. לח"כ שי גם דוקטורט בתקשורת ובמדע המדינה, ומאז נבחר לכנסת ב-2009 הוא מרבה לעסוק בענייני תקשורת.

נחמן שי: "הפרסום של תומר אביטל היה מעוות, הוא שילב כל מיני פרטים רלבנטיים ולא רלבנטיים, רבעים וחצאים שיצרו יחד איזשהו מכלול, ובעיני זה דבר חמור מאוד"

באופן טבעי, עברו העשיר של ח"כ שי בתחום התקשורת מעצים את התהיות בנוגע להאשמות המוטחות בו כעת, על ניסיון למנוע פרסום עיתונאי של נתונים על התנהלותו כנבחר ציבור. בשיחה עם "העין השביעית" אומר ח"כ שי כי בבסיסה של המחלוקת עומדים נתונים לא נכונים, שהציגו אותו באור שגוי.

"הפרסום של תומר אביטל היה מעוות, הוא שילב כל מיני פרטים רלבנטיים ולא רלבנטיים, רבעים וחצאים שיצרו יחד איזשהו מכלול, ובעיני זה דבר חמור מאוד", הוא אומר. חרף טענתו זו, נמנע ח"כ שי מלהסביר מה בדיוק לא נכון בטענות שהעלה אביטל.

כתבתם שיש ביניכם לבין תומר אביטל התדיינות משפטית, אבל אין התדיינות כזאת.

"יש בהחלט... אני שקלתי ועדיין שוקל פעולות משפטיות מסוימות – זה סוג ההתנהלות המשפטית בינינו. זה לא נכנס להליכי משפט, זה עשוי להיכנס. אני עוד לא יודע, אני רק בודק את זה".

המלה "התדיינות" מעידה על זה שיש מגעים דו-צדדיים.

"יכול להיות שהוא [הילדסהיים] הבין את זה כך, בשבילי 'התדיינות משפטית' זו אפשרות לפעולה אפשרית כנגד פרסום שלא עמד בסטנדרטים שאני מאמין בהם. היו פגמים מהותיים בפרסום כמו שהוא פורסם, עד כדי פגיעה משפטית, אבל כרגע אני נמצא בהליכים, וזה היה באותה נקודת זמן של בדיקות לגבי ההליך המשפטי שנכון לנקוט".

אני רק אציין ש"התדיינות" הוא מונח שאתם השתמשתם בו, זו לא פרשנות.

"נכון, זה ביטוי שאנחנו השתמשנו בו".

מה במידע שתומר אביטל פירסם לא נכון או דיבתי?

"זו הנקודה. אני לא אכנס לזה".

אבל על זה הדיון, הדיון הוא על השאלה האם המידע נכון או לא נכון.

"אנחנו לא נכנסים לזה כרגע".

אם תגיד לי שסעיף אחד מתוך מה שאביטל פירסם לא נכון, וכל השאר כן – יש לזה משמעות.

"מבחינתי, ברגע שעיתונאי מפרסם פרסום מסוים וחמש או שש שעות אחר-כך פונה אלי ואומר לי, 'הופ, שכחתי לבקש את התגובה שלך', הוא לא ראוי לתגובה יותר. מי שרוצה תגובה ממני פונה מראש".

זה לגבי תומר אביטל. ערן הילדסהיים פנה אליכם כמה ימים לפני קיום הראיון המתוכנן.

"נכון, הוא פנה אלי לפני התוכנית, ואני אמרתי לו שאני לא מתכוון להתעמת עם האינפורמציה הזאת, ולא עם תומר אביטל. מה שיש לי להגיד אני אגיד במקום ובזמן שאני אמצא לנכון – ואני אמצא לנכון. אני לא חייב להופיע בכל פעם שתומר אביטל או מישהו אחר מחליט לצאת באיזשהו קמפיין כדי לממן את הפרויקטים שלו".

מה שיוצא מזה זה שאיימתם על עיתונאי וגרמתם לו לא לפרסם מידע בלי להסביר לו מה לא בסדר במידע שהוא רצה לפרסם.

"אני לא איימתי עליו ועל אף עיתונאי אחר, ואני לא דיברתי איתו על הדברים האלה".

אנשים מטעמך איימו.

"איימו עליו?".

כן.

"אמרו לו שיש התדיינות, ואמרתי לך בדיוק באיזה סטטוס זה היה ובאיזה סטטוס זה נמצא כיום. לא נאמר לו פחות ולא נאמר לו יותר. אני לא איימתי בחיים שלי על אף עיתונאי, בבקשה ממך. אני לא מאיים על עיתונאים".

* * *

מרשות השידור נמסר בתגובה: "במסגרת התוכנית 'הכלכלה האמיתית' המשודרת ברשת א' התארח העיתונאי תומר אביטל ופתחנו צוהר לנושא הגברת השקיפות בפעילות הציבורית במסגרת המיזם שלו, '100 ימים של שקיפות'. בין יתר הנושאים תוכנן לעסוק בהוצאותיו והכנסותיו של ח"כ נחמן שי. לאחר שנמסר מלשכתו של שי כי הנושא בהתדיינות משפטית בין חבר-הכנסת לעיתונאי, לא עסקנו בנושא בשלב זה, עד לבדיקה הדדית של הטענות שהובאו בפנינו".