ביקורו של הכס הקדוש בישראל עמד בלב מהדורות החדשות המרכזיות אתמול. מה שהיה פחות קדוש הוא האופן שבו קינח את דיווחו אסף יחזקאלי בכתבה ששודרה במהדורה המרכזית של ערוץ 2 לסיכום הביקור:

כנהוג, אפיפיורים מכבדים בצאתם את חברת התעופה של המדינה המארחת, וכך גם הפעם אל-על מטיסה אותו הביתה, ובדרך עוד יזכה במטוס לסרטון של שיאי הביקור בהפקת חדשות 2 באוויר. חלק מהחוויות שיראה שם ודאי ינצור בלבו לעד".

האפיפיור אולי ינצור בלבו את החוויות שארזו עבורו אל-על וחדשות 2 לעד, ואולי לא – אבל החוק נוצר גם נוצר בחובו איסורים מפורשים על משפטים קידומיים ומיותרים כמו אלה של יחזקאלי. סעיף 65 לחוק הרשות השנייה למשל קובע:

חברת החדשות אינה רשאית לשדר דבר שהוא בגדר שידורי פרסומת, לרבות פרסומת אגב, פרסומת מוסווית או פרסומת בלתי מודעת".

כללי הרשות השנייה המשיכו והגדירו את סוגי הפרסומות הללו באופן הבא:

'פרסומת אגב' – פרסומת המופיעה, לכאורה, כבדרך אגב; 'פרסומת מוסווית' – פרסומת המשודרת באופן שצופה סביר עלול שלא לזהות כי יש בה פרסום למוצר או שירות; 'פרסומת בלתי מודעת' – פרסומת המשודרת באופן שבו מועבר מסר פרסומי לצופים, בלי שהם מודעים לכך באופן מלא, בתמונות חטופות או בצורה אחרת".

בהקשר הזה כדאי גם לציין את הוראות סעיף 7(ג) לחוק הגנת הצרכן:

(1) פרסומת העלולה להביא אדם סביר להניח כי האמור בה אינו פרסומת, יראו בכך פרסומת מטעה אף אם תוכנה איננו מטעה; (2) המפרסם פרסומת בצורה של כתבה, מאמר או ידיעה עיתונאית, בלי לציין באופן ברור כי המדובר בפרסומת, יראו בכך פרסומת מטעה, אף אם תוכנה אינו מטעה; (3) לעניין סעיף קטן זה, השתתפות עיתונאי, לרבות מגיש, קריין או מנחה, בכל כלי תקשורת, בפרסומת, יראו אותה כפרסומת מטעה, אם אין בה הבחנה ברורה בין עבודתו המקצועית לבין הפרסומת".
חדשות ערוץ 2 מדווחים על האפיפיור, אל-על וחדשות ערוץ 2

חדשות ערוץ 2 מדווחים על האפיפיור, אל-על וחדשות ערוץ 2

קשה לראות את דבריו של יחזקאלי על חברת התעופה אל-על וחברת החדשות המפיקה עבורה מוצר המשודר לנוסעיה עבור תשלום כמשהו שאינו פרסומת מוסווית או פרסומת בלתי מודעת, ולחלופין כפרטים שהיו הכרחיים לצורך הדיווח החדשותי על ביקור האפיפיור.

עוד חשוב לציין כי אל-על היא חברה פרטית וכבר אינה חברת התעופה הלאומית של ישראל. זכותו של האפיפיור לבחור את ספק הטיסות שלו, אך זכותם של הצופים שייחסך מהם הפרומו השיווקי המיותר למיזם המשותף של חדשות 2 ואל-על, שבא לקדם את שתי החברות גם יחד. כשמוסיפים לחבילה הקידומית האגבית הזאת את האפיפיור, מקבלים שילוש לא קדוש בכלל.