ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק טוען כי אין מקום לחייבו לפצות סוכנות צילום וצלמים שאת תצלומיהם פרסם בלא רשות ובלא מתן קרדיט, זאת משום שאיתר את התצלומים ברשתות חברתיות כשאין לצידם קרדיט ומשום שמחק את הפרסומים כמה חודשים אחרי שהוגשה תביעה נגדו.

בשנה שעברה הגישו סוכנות הצילום "פלאש 90" ושישה מצלמיה (נתי שוחט, יונתן זינדל, תומר נויברג, דוד ועקנין, אבשלום ששוני ונעם ריבקין-פנטון) תביעה בסך 250 אלף שקלים נגד ברק בגין הפרת זכויות יוצרים, זאת אחרי ששנה קודם לכן נאלץ ברק לשלם 20 אלף שקלים לצלם "הארץ" תומר אפלבאום שתבע אותו בטענה דומה.

לפי התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין מתן שוק ודור נחמן, ברק פרסם בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו 16 תצלומים שזכויותיהם שייכות לסוכנות ולצלמים מבלי לבקש רשות מהסוכנות ומבלי לתת קרדיט לצלמים. לפי התובעים, למרות ששיגרו לברק מכתב התראה לפני תביעה, ראש הממשלה לשעבר לא הסיר את התצלומים שפרסם בלי רשות ובלי קרדיט.

ברק, באמצעות עו"ד אושי אלמליח, טוען כי התמונות שפרסם "אינן ייחודיות או בעלות ערך משמעותי מעבר לערך החדשותי שהיה באותם המועדים הרלוונטיים" וכי הוא, או מי מטעמו, נתקל בתמונות ברשתות החברתיות מבלי שהיה עליהן כל אזכור של היוצרים.

חלק ניכר מכתב ההגנה שלו מוקדש לתיקון לחוק זכויות יוצרים שהעבירו חברי הכנסת, אחרי שנתבעו בטענות דומות. התיקון מספק הגנה למי שפרסם בלא רשות או תמורה יצירה מוגנת אם חדל מהפרת זכויות היוצרים בתוך זמן סביר, לא העתיק את היצירה מקטלוג מסחרי או לא פרסם את היצירה למטרה מסחרית.

אף שברק הסיר רק לאחרונה את הפרסומים בגינם נתבע, לדבריו מדובר בזמן סביר ההולם את התיקון לחוק שכן מעט לאחר הגשת התביעה פרצה המלחמה בעזה. ממילא, טוען ברק, לו היה יודע בזמן אמת למי שייכות זכויות היוצרים של התצלומים שפרסם היה מפרסם זאת ללא היסוס.

לדברי ראש הממשלה לשעבר ברק, התובעת, "פלאש 90", "סרקה במסרקות ברזל את דפי הפעילות של הנתבע ברשתות החברתיות, בין השנים 2023-2019, אספה מספר תמונות שפורסמו על ידו לכאורה בזמנים הרלוונטיים, זאת מתוך מטרה להפעיל לחץ פסול, על דמות ציבורית בכירה, כך שייכנע לדרישות כספיות מופרזות ומנופחות".

6645-07-23