הכי מסוכן

מהדו"ח השנתי של הפדרציה הבינלאומית לעיתונאים, שפורסם השבוע, עולה כי בשנת 2008 נהרגו בעת מילוי תפקידם 109 עיתונאים. זאת, לעומת 172 ב-2007. אחת הסיבות לירידה במספר הקורבנות: אל אזורי עימות רבים (פקיסטן, סרי-לנקה ועזה למשל) נמנעה באפקטיביות מוגברת כניסתם של עיתונאים. באתר של אמנסטי, שפירסם וניתח את ממצאי הדו"ח, ניתן למצוא גם רשימה של מקרים בולטים מהשנה החולפת שבהם ננקטה אלימות כנגד עיתונאים.

עוד פירסמה השבוע הפדרציה רשימה של עשר המדינות שהכי מסוכן להיות בהן בלוגר. המקום הראשון הוענק לבורמה, מדינה שבה כל מחשב אישי הוא מושא למעקב צמוד של השלטונות. אחריה ניתן למצוא את איראן, סוריה, קובה, ערב-הסעודית, וייטנם, טוניסיה, סין, טורקמניסטן ומצרים – כולן מדינות שבהן בעלי בלוגים מסתכנים במאסר ממושך ואף במוות.

אלימות נגד עיתונאים ב-2008 >>

עשר המדינות שהכי מסוכן להיות בהן בלוגר >>

האוסקר של האינטרנט

ביום שלישי השבוע חולקו בפעם ה-13 פרסי ה-Webby, האוסקרים של עולם האינטרנט. בתחרות מחולקים פרסים בשלושים קטיגוריות שמקיפות אתרים בתחומים מגוונים ויוזמות הקשורות לאינטרנט. בין אתרי העיתונות הזוכים היו ה"ניו-יורק טיימס", שגרף שני פרסים (כולל פרס "הכתיבה הטובה ביותר"), וה"גרדיאן", שגרף שלושה (כולל פרס "עיתון האונליין הטוב ביותר"). ה"אקונומיסט" וה"הפינגטון פוסט" זכו שניהם בקטיגוריות אתרי האינטרנט הפוליטיים.

רשימת המועמדים והזוכים המלאה >>

עיתונות אלקטרונית

הסופרמרקט המקוון אמזון השיק השבוע דגם חדש של ה-Kindle. כזכור, זה הגדג'ט הטרנדי שמבקש להיות ה-iPod של הספרים. לדגם החדש (שיעלה לצרכן האמריקאי 489 דולר) יש מסך גדול יותר (9.7 אינץ'), והטענה של אמזון – שלפיה המכשיר נועד בעיקר לאפשר קריאה נוחה של עיתונים ומגזינים – גרמה השבוע לכמה וכמה עיתונאים להגג על הפוטנציאל המסחרי העצום שגלום בו ועל האפשרות התיאורטית והלא מאוד סבירה שה-Kindle יציל את ענף העיתונות הגוסס.

כל זאת בהנחה שהמכשיר החדש, שכאמור טרם יצא לשוק, אכן יהפוך ללהיט. מן הראוי לציין שה"ניו-יורק טיימס", שפירסם השבוע כתבה נלהבת על המכשיר ועל המהפכה שהוא עומד לחולל, לוקח חלק ביוזמה העסקית הזאת ויציע את תכניו למשתמשים במכשיר, בתשלום.

ב"ניו-יורק טיימס" חושבים שהקינדל החדש יציל את העיתונות >>

ב"טיים" קצת סקפטיים >>

וב-Gawker חושבים שמדובר בשטות גמורה >>

מהפכת חדשות השבוע

אף שנדמה שרק לאחרונה ביצע מתיחת פנים די קיצונית, השבועון "ניוזוויק" – שנלחם על חייו מול אתרי חדשות פופולריים דוגמת ה"הפינגטון פוסט" ו"פוליטיקו" – משנה את פניו. בתוכנית: נייר באיכות טובה יותר (שיהיה, כך מבטיחים לנו, רך ומלטף למגע, וישפוך אור חדש על הביטוי "לא יכולתי להניח את הגיליון מהיד"), ומהפכה טוטאלית בתחום העיצוב וההגשה. "המראה של העיתון עומד להשתנות לחלוטין", הבטיחה לקוראיה העורכת קתלין דווני. מעניין כמה זמן יעבור עד המהפכה הבאה.

דבר העורכת >>

סטנדרט חדש לסטנדרד

עוד עיתון שמנסה להמציא את עצמו מחדש הוא ה"סטנדרד" הלונדוני. בקמפיין נועז ומסוכן, שהוזמן על-ידי העורך החדש של העיתון, ג'ורדי גריג (שמונה לתפקיד בפברואר), מודה העיתון בבינוניותו, ומבקש על כך סליחה ומחילה מקוראיו. לשון המודעות: "סליחה שהיינו שליליים", "סליחה שהיינו צפויים" וכיו"ב. כל זאת, לרגל השקתו המחודשת של העיתון, שתיערך ב-11.5.09.

הסיפור ב"גרדיאן" >>

ynet באוגנדית

לחכים קאסוזי, פנסיונר בן 58 מקמפאלה, אוגנדה, יש הרגל מגונה: כבר ארבעים שנה שהוא שומר את העיתונים היומיים שהוא קורא. בראיון לאתר האינטרנט "New Vision" (ה-ynet של אוגנדה), שנערך בסלון ביתו, בין מספר מכובד של ערימות מאובקות ומצהיבות של גליונות "New Vision" (ה"ידיעות אחרונות" של אוגנדה), מספר קאסוזי כיצד נולדה האובססיה הביזארית שלו, וכיצד ההתמכרות שלו לעיתונים הפכה אותו למומחה גדול בתחומים מגוונים (ולאדם פופולרי במיוחד). נותר רק לקוות בשבילו שהמשבר בענף העיתונות לא יוביל לכך שהעיתון האהוב עליו יהפוך למקוון בלבד.

הראיון >>