הליך משפטי מספק הצצה לאחד ההיבטים הפחות מדוברים בפעילות של ערוץ 14: הקושי של הערוץ הביביסטי לבסס לעצמו תזרים הכנסות משמעותי. כמעט עשור חלף מאז עלייתו לאוויר כ"ערוץ המורשת" (אז שידר בערוץ 20), אך לפי הערכות בענף התקשורת ערוץ 14 עדיין לא מצליח להרוויח מספיק כדי לפעול ללא תמיכה כספית מהבעלים המוצהר שלו, המיליארדר יצחק מירילשוילי. תביעה שהוגשה בשבוע שעבר מטעם הערוץ חושפת נתונים פנימיים על מיזם לדוגמה שנחל כישלון מסחרי.

בינואר 2023 הודיעו בערוץ 14 על קיומה של "ועידת הכלכלה" של הערוץ, בהשתתפות פוליטיקאים, עיתונאים ואנשי עסקים. אורחי הכבוד היו שלושה שרים: שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הכלכלה ניר ברקת ושרת התחבורה מירי רגב. לא מדובר בוועידה אמיתית, שמתקיימת באולם ומאפשרת לציבור ולאנשי מקצוע לצפות בדיונים וליטול בהם חלק, אלא שם קוד ליום שידורים מיוחד מהאולפן במודיעין. התוצאה מזכירה יותר פורמט טלוויזיוני שנהגה כדי שניתן יהיה לשבץ בו תוכן שיווקי בכסות של מכירת "חסויות".

מהתביעה עולה שמארגני הוועידה של ערוץ 14 הצליחו לגייס רק 275 אלף שקל, שהתחלקו בין שבעה נותני חסות שונים (כל הסכומים המוזכרים בכתבה בהקשר לכנס אינם כוללים מע"מ). רוב הסכום נועד לכיסוי הוצאות ההפקה, ולא הוגדר כרווח. לשם השוואה, בכנסים של גופי תקשורת גדולים דוגמת קשת ו"ידיעות אחרונות" נמכרות חסויות במיליוני שקלים. בעסקה שפרטיה נחשפו באתר "העין השביעית" אף קיבלה קשת 5 מיליון שקל מגוף אחד, מפעל הפיס, תמורת חשיפה חריגה סביב אירוע פרסים.

התביעה של ערוץ 14 הוגשה נגד חברת תוכן שיווקי בשם "מדיו שיווק ותוכן", שנשכרה כדי לגייס את נותני החסות, בעקבות מחלוקת שהתגלעה לגבי חלוקת ההכנסות. אגב כך נחשפו הסכומים ששילמו נותני החסות, התמורה שקיבלו עבורם, וגם הסכומים שקיבלו אנשי התקשורת שנטלו חלק בהפקה: המגישות ליטל שמש (3,500 שקל) ושני בן-יעיש שמוראק (2,500 שקל), ו"עורך התוכן" של הוועידה, העיתונאי הכלכלי ערן בר-טל (4,500 שקל). על-פי ערוץ 14, היחצן נדב שטראוכלר קיבל עבור קידום האירוע 5,000 שקל.

יצחק מירילשוילי (צילום: רונן גולדמן, רישיון CC BY-SA 3.0)

יצחק מירילשוילי (צילום: רונן גולדמן, רישיון CC BY-SA 3.0)

מקרב נותני החסות, הסכום הגבוה ביותר נגבה מעו"ד ארנון יהב. בתמורה ל-70 אלף שקל קיבל משרדו חשיפה בפרסומים הרשמיים של האירוע, ויהב קיבל גם ראיון אישי עם המנחה ליטל שמש והזמנה לפאנל נוסף. בנק ירושלים רכש חסות ב-40 אלף שקל, ובתמורה קיבל מנכ"ל הבנק, יאיר קפלן, ראיון אישי עם ערן בר-טל.

רוכשי חסות אחרים קיבלו זכות לשלוח נציג מטעמם לפאנלים מרובי משתתפים: חברות הנדל"ן אמירי גן (50 אלף שקל) ואבני דרך (30 אלף שקל), בית ההשקעות טריא (50 אלף שקל), קרן ההלוואות החברתיות עוגן (15 אלף שקל) ועו"ד רוית סיני (20 אלף שקל), שהשתתפה בעצמה באחד הפאנלים. לרוכשי החסות הובטח שהראיונות ישודרו בשידור חי, ועוד פעמיים בשידור חוזר. לפי ההסכם שנחתם בין ערוץ 14 לחברת "מדיו", ההכנסות ממכירת חסויות נועדו לכסות הוצאות הפקה בסך 175 אלף שקל, וכל סכום שיצטבר מעבר לכך יתחלק בין הצדדים: 60% לערוץ, 40% לחברה החיצונית.

המחלוקת בין הצדדים החלה עוד לפני קיום הכנס. "תראה אני לא מבין מדוע אולפן וצוות שידור עולה כל-כך הרבה כסף", כתב מיקי צימט, מנכ"ל "מדיו" ואחד מבעלי החברה, במסרון ששלח לאריאל אדרי, מנכ"ל ערוץ 14. "מזכיר לך שיש לי חברת הפקה שהפיקה רק 10,000 שעות טלוויזיה. אני לא אכנס עכשיו לוויכוחים. אני ציפיתי לתקציב מצומצם יותר לאור זה שלא מכרנו את מה שציפינו, וגם לאור זה שהבנו שלכם אין בכלל יכולות מכירה, וכהשלכה ישירה לזה שיש הרבה פחות אורחים מהמצופה. התקציב לדעתי צריך להיות משמעותית פחות. אנחנו הפקנו כנסים ברשת בפחות כסף".

בתחילת אפריל 2023, כחודשיים וחצי אחרי הכנס, פנה מנכ"ל ערוץ 14 לצימט והתלונן על כך שטרם קיבל את הכסף. צימט השיב לו בנזיפה: "אתה צריך להיות חכם, לא לתת לנתנאל לטפל בדברים, הוא רק שורף לך קשרים". נתנאל הוא ככל הנראה נתנאל סימן-טוב, מקורבו ויד ימינו של יצחק מירילשוילי, פעיל הדתה ומי שנחשב לאיש הדומיננטי בערוץ.

נתנאל סימן-טוב, נציגו של יצחק מירילשוילי בערוץ 14 (צילום: אוסף "העין השביעית")

נתנאל סימן-טוב, נציגו של יצחק מירילשוילי בערוץ 14 (צילום: אוסף "העין השביעית")

צימט ביקש פירוט של עלויות ההפקה ששולמו בפועל כתנאי להעברת הכסף. אדרי, מנכ"ל הערוץ, העביר לו טבלה בתחילת חודש מאי – אבל הנתונים לא סיפקו את צימט, והוא דרש לקבל עותקי חשבוניות. מהמסמכים שצורפו לתביעה לא עולה אם אכן קיבל אותם.

"מראש ידעת שזה מחיר האולפן אחי, אם אתה לא רוצה לשלם פשוט תגיד", כתב לו אדרי.

"חס וחלילה", הגיב צימט.

"עזוב, אל תשלם", כתב לו אדרי. "העולם עגול אחי. עקצת אותנו ב-50 אלף שקל. כל הכבוד, פרס ישראל".

צימט השיב: "אתה מבלבל את המוח. תשלח דו"ח מסודר כמו שסיכמנו. אני לא עוקץ אף אחד, ואם אין לך דו"חות מסודרים כנראה אתה עקצת אותי".

לפי כתב התביעה, שהוגש לבית-משפט השלום בתל-אביב, בסופו של דבר כן קיבל הערוץ תשלום מחברת "מדיו" – אך לא את הסכום המלא שעליו הוסכם. בערוץ דורשים מבית-המשפט לחייב את "מדיו" לשלם את ההפרש, שבתוספת מע"מ עומד על כ-88 אלף שקל. לטענת עורכי-הדין יגאל דנינו ושרית בר, שמייצגים את ערוץ 14, "עיקר תפקידה של הנתבעת בהתקשרות היה לגייס חסויות לכנס. אם היה כישלון בכך – הרי שהוא מונח על כתפיה באופן בלעדי".

פירוט עלויות "ועידת הכלכלה" של ערוץ 14 כפי שנשלח על-ידי מנכ"ל הערוץ, אריאל אדרי (מתוך כתב התביעה)

פירוט עלויות "ועידת הכלכלה" של ערוץ 14 כפי שנשלח על-ידי מנכ"ל הערוץ, אריאל אדרי (מתוך כתב התביעה)

חברת "מדיו" טרם הגישה כתב הגנה, אך לכתב התביעה צורף מכתב מטעמה שמציג את עמדתה. לטענת עורכת-הדין שמייצגת את "מדיו", אף שההסכם שנחתם בין הצדדים הטיל את האחריות לגיוס נותני החסות גם על ערוץ 14, הערוץ לא עשה דבר ו"נכשל בכך כליל".

"לבקשת מרשתנו ונוכח אי-יכולת מרשתכם לגייס נותני חסות אף ניתנו תנאים טובים יותר לנותני חסות, הכוללים קרבה למרואיינים מסוימים, עבור נותני החסויות שאותם גייסה מרשתנו", כתבה עו"ד אוריין אשכולי במכתב שנשלח לערוץ 14 בחודש ספטמבר. "כמו כן, למרות שהובטח בפרסומים השונים לגבי הגעה של שרים מסוימים לוועידה, גם הם לא הגיעו ונגרמה לוועידה פגיעה תדמיתית, כמו למשל השר גולדקנופף שהודיע על-אי הגעתו ברגע האחרון.

"נוכח אי-ביצוע חלקה של מרשתך בהסכם לגייס אף לא נותן חסות אחד (!) הודיעה מרשתנו שהתקציב שנקבע מלכתחילה אינו מתקיים בפועל, וחייב להיות מופחת משמעותית. בשל כך הוסכם בין הצדדים כי חלקה של מרשתך יופחת ל-205 אלף שקל, במקום 235 אלף שקל. מרשתנו אף נאלצה לשלם על חשבונה את עלותה של מפיקת הוועידה ועלויות סוכנת מכירות באלפי שקלים".

61406-12-23

הוקלט ע"י הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה