יו"ר ועדת האיתור של תאגיד השידור הישראלי, השופטת בדימוס נחמה נצר, התפטרה מתפקידה. מדובר במכה משמעותית עבור שר התקשורת שלמה קרעי, שמינה אותה בתקווה שיוכל להשפיע באמצעותה על השידור הציבורי, אותו הוא עוין ומעוניין בסגירתו או בהשתלטות עליו.

נסיבות ההתפטרות אינן ידועות. ממשרד התקשורת נמסר כי מדובר ב"נסיבות אישיות", אולם ברקע ההתפטרות עומד הליך הבחירה של החבר השלישי והאחרון בוועדת האיתור. לא ידוע אם נצר קיבלה בעין יפה את גישתו האקטיביסטית של קרעי, שהצהיר במפורש כי הוא מתנגד לעצמאות התאגיד ומעוניין לכפות את עמדותיו על הנהלתו.

ועדת האיתור היא המפתח לעצמאות הניהולית והעיתונאית של השידור הציבורי בישראל. היא הוקמה כלקח מהסתאבות רשות השידור הוותיקה, שהפכה למושחתת ובלתי רלוונטית אחרי עשורים של התערבות פוליטית. ב-2014, בתקופת כהונתו של גלעד ארדן כשר תקשורת, נחקק חוק חדש לשידור הציבורי בישראל, על פיו פועל התאגיד שהחליף את רשות השידור.

לפי החוק החדש, שר התקשורת לא יבחר את יו"ר מועצת התאגיד. המועצה היא הגוף המנהל את התאגיד ומי שבוחרת את המנכ"ל. במקום מינוי פוליטי, יו"ר המועצה וחבריה נבחרים על ידי ועדת איתור בת שלושה חברים בראשותו של שופט בדימוס. המינוי היחיד שנעשה על-ידי השר הוא של אותו שופט בדימוס, יו"ר ועדת האיתור. משנבחר היו"ר, הוא זה שבוחר באופן עצמאי את שני החברים הנוספים בוועדת האיתור.

שר התקשורת שלמה קרעי, הנחשב מקורב ליאיר נתניהו, הוא מהבוטים והקיצוניים ברשימת הליכוד, הגם שמדובר בתחרות לא קלה. לצד מלחמתו בעצמאות התקשורת המסחרית, כבר עם כניסתו לתפקיד הודיע כי הוא מעוניין לסגור את השידור הציבורי ומאז לא בחל בניסיונות להצר את צעדיו. הוא אף הצהיר כי הוא אינו מקבל את עמדת חוק השידור לפיו יש לשמור על עצמאותו של השידור הציבורי.

בפברואר הודיע קרעי כי ימנה לתפקיד יו"ר ועדת האיתור את נחמה נצר, שופטת בדימוס מבית המשפט המחוזי בבאר שבע. ביולי נחשף ב"עין השביעית" כי בן-זוגה ושותפה של נצר, אריק נצר, קורא בעקביות לסגור את התאגיד וכלי תקשורת אחרים שאינם תומכים בנתניהו, משמיץ עיתונאים ותוקף אותם. ארגון העיתונאים והעיתונאיות אף קרא להעביר את נצר מתפקידה בשל התבטאויות אלה, המעמידות אותה לכאורה בניגוד עניינים ברור.

ביוני חשף נתי טוקר ב"דה מרקר" כי ד"ר גדי טאוב מועמד לתפקיד החבר השלישי והאחרון בוועדת האיתור. נצר סירבה לענות לשאלת טוקר בעניין, זאת למרות שמדובר במינוי פגום על פניו: טאוב הוא איש פוליטי מובהק ומוצהר, מתומכי נתניהו היותר קולניים, ואילו וועדת האיתור נועדה, כאמור, לנתק את הזיקה הפוליטית מהמינויים בתאגיד.

הפוליטיקאים שחוקקו את החוק - כאמור, שר תקשורת מהליכוד בממשלת ליכוד - קבעו כי התערבות פוליטית (של שר התקשורת) בעבודת ועדת האיתור, תוכל להיות רק במקרה של פגם חריף בהליך המינוי, ובשום פנים ואופן לא בשל שיקול פוליטי או רצון למנות מקורב או נאמן לתפקיד.

בין אם נצר פרשה בשל ניסיונותיו של קרעי להכתיב לה את המינויים ובין אם הפרישה היא מסיבות בלתי תלויות, כעת יצטרך השר קרעי למצוא מועמד או מועמדת חדשים לתפקיד יו"ר ועדת האיתור. הליך המינוי כולל חובת התייעצות עם נשיא בית המשפט העליון ואישור של ועדת המינויים של רשות החברות הממשלתיות. אחרי שימונה יו"ר, הוא יצטרך לחדש את הליך המינוי לחבר השלישי והאחרון בוועדה על מנת שתוכל לפעול.

המשמעות היא שוועדת האיתור תוכל לחזור ולתפקד רק בעוד חודשים ארוכים. בינתיים, מועצת התאגיד פועלת בהרכב חסר, משום ששר התקשורת מעכב את מינויין של שתי מועמדות שנבחרו על ידי ועדת האיתור הקודמת. מול קרעי תלויה ועומדת עתירה של תנועת "הצלחה", אולם בית המשפט מהסס להורות לו להשלים את המינוי. כעת, התפטרותה של נצר יכולה להביא לשינוי בעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שכללה את ועדת האיתור במכלול השיקולים שהציגה בפני בית המשפט.

נוסף על שתי המועמדות שקרעי מעכב את מינויין, ישנו תקן חסר נוסף במועצה, אחרי שהתפטרה ד"ר שרון ידין, שמילאה את משבצת הנציג בעל מומחיות משפטית. עוד כשנה מסתיימת כהונת יושב ראש מועצת התאגיד, גיל עומר, ושל מספר חברים נוספים שמונו לכהונה שנייה ואחרונה בתקופת השר הקודם, יועז הנדל. ועדת האיתור תצטרך למנות גם במקומם חברים חדשים. מינויים אלה יעצבו את דמותה של הנהלת תאגיד השידור.

ממשרד התקשורת יצאה הודעה בזו הלשון: "השופטת בדימוס נחמה נצר הודיעה לשר על התפטרותה מסיבות אישיות. השר מעריך ומוקיר את עבודתה המסורה עד כה. ״נפעל להקמת ועדת איתור חדשה שתכניס את מגוון הדעות בציבור הישראלי לתאגיד השידור הציבורי ותחזק את הסיפור הישראלי במגוון ערוצי התאגיד".