הרשויות באיטליה החלו במהלך שעשוי להוביל לחסימת שידורי הערוץ הלבנוני אל-מיאדין בשטחי האיחוד האירופי, צפון אפריקה והמזרח התיכון. רגולטור השידורים האיטלקי AGCOM פתח החודש בחקירה נגד הערוץ, בחשד להפרת חוקי הרגולציה של האיחוד האירופי בשידוריו הלווייניים. החקירה באה בעקבות פניית ארגון צרפתי, שפועל לחסימת שידורי ערוצי תעמולה עוינים בשטחי האיחוד האירופי.

אל-מיאדין, ערוץ לבנוני בתמיכה איראנית, נוסד לפני כעשור בתור אלטרנטיבה פרו-שיעית לאל-ג'זירה, ומזוהה עם עמדות חיזבאללה ואיראן. אל-מיאדין ואל-ג'זירה, יחד עם אל-ערביה הסעודי, הם שלושת ערוצי החדשות הערבים הבינלאומיים הפופולריים ביותר. במלחמה הנוכחית מביע הערוץ תמיכה מובהקת בחמאס.

בישראל הופעלו תקנות לשעת חירום כדי לחסום את הגישה מישראל לאתרי האינטרנט של הערוץ. בשבוע שעבר פקע תוקף ההוראה ועל כן הורה שר התקשורת קרעי, בהסכמת שר הביטחון יואב גלנט ובאישור הקבינט, על הארכת הפעלת התקנות ב-30 יום. אתמול (17.2) אישר את החסימה השופט שי יניב, סגן נשיא בית-המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו.

"מצויים אנו בעיצומה של מלחמת 'חרבות ברזל'", כתב השופט יניב בהחלטתו. "במהלך הדיון החסוי הוצגה בפניי חוות דעת של גורמי הביטחון, בצירוף חלק מהחומר הגולמי ששימש תשתית לחוות דעת זו. בנוסף לכך שמעתי עדות מאת איש שירותי הביטחון ועדות נוספת", כך השופט. "שוכנעתי כי על רקע המצב הביטחוני המיוחד, שידורי ערוץ הטלוויזיה אלמיאדין בשלושת אתרי האינטרנט נשוא הבקשה – פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה".

שר התקשורת שלמה קרעי בתמונה שהפיץ ברשתות החברתיות, בה הוא נראה חותם על צווים לסגירת פעילות ערוץ "אל-מיאדין" בישראל, 13.11.23

שר התקשורת שלמה קרעי בתמונה שהפיץ ברשתות החברתיות, בה הוא נראה חותם על צווים לסגירת פעילות ערוץ "אל-מיאדין" בישראל, 13.11.23

אלא שלמרות הסיכון הביטחוני, לפעולות ממשלת ישראל נגד "אל-מיאדין" משמעות שולית בלבד. החסימה עליה הורה שר התקשורת שלמה קרעי חלקית וקלה לעקיפה, הערוץ עדיין משדר ביוטיוב וברשתות חברתיות אחרות, ובעיקר - הוא עודנו נקלט באופן חופשי ברחבי העולם, כולל בישראל, בשידורי לוויין.

ארגון צרפתי בשם ועדת דני דידרו, על שמו של הסופר והפילוסוף הצרפתי שכתב את האנציקלופדיה המודרנית הראשונה, נוסד לפני כשנה כדי לחסום את שידורי התעמולה של הקרמלין באזור האיחוד האירופי. הארגון, שמאגד אנשי אקדמיה ומומחים לתקשורת, החל לפעול לאחרונה גם נגד ערוץ אל-מיאדין.

סעיף 6 בהוראת האיחוד האירופי 2018/1808 אוסר על שידור הסתה לאלימות או שנאה כלפי קבוצת אנשים או קריאה לביצוע מעשה טרור. דו"ח שפרסם החודש אנדרה לאנג, רכז ועדת דני דידרו, מבקש להוכיח כי אל-מיאדין אכן מסית לאלימות וקורא לטרור.

בארגון מסתמכים על פרסומים של המרכז למורשת המודיעין על שם מאיר עמית, ממר"י וקאמרה, וכן על דיווחים בתקשורת, על מנת לקבוע כי אל-מיאדין מפיץ הכחשת שואה, טענות אנטישמיות לפיהן היהודים שולטים בתקשורת העולמית, ודברי עידוד לטרור, כולל ראיונות רבים עם מנהיגי ארגוני טרור בעזה ובלבנון. בדו"ח מוזכר גם סרטון תעמולה שהפיקו באל-מיאדין המבקש לשכנע ישראלים לנטוש את המדינה.

לפי דו"ח ועדת דידרו, ערוץ אל-מיאדין מגיע באמצעות שידורי הלוויין שלו לכ-300 מיליון בתי אב ברחבי העולם, מתוכם 65 מיליון באזור המזה"ת, כ-133 מיליון נוספים באירופה ועוד כ-120 מיליון בצפון אמריקה.

הערוץ, כך עלה מבדיקת הוועדה, נקלט באמצעות ארבעה לוויינים, שלושה מהם של חברת Eutelsat, שניים מאלו מכסים את אירופה והשלישי את צפון אפריקה  ומזה"ת. הלוויין הרביעי, בצפון אמריקה, מופעל בידי חברת Intelsat. מבלי להיכנס לפרטים הטכניים, המפורטים בדו"ח, התברר כי התשדורת אל לווייני Eutelsat מגיעה מתחנות ממסר הממוקמות באיטליה.

בתשובה לפניית ועדת דני דידרו מסר ג'אקומו לסורלה, נשיא AGCOM, כי הערוץ הלבנוני מעולם לא ביקש וממילא לא קיבל אישור מרגולטור השידורים באיטליה להעביר את תכניו בלוויין שתחת סמכות הרגולציה האיטלקית מאז החל את שידוריו בשנת 2012.

לפיכך הורה לסורלה לבצע חקירה זריזה כדי לאתר את המיקום המדויק של תחנות הממסר של הערוץ ולקבוע האם אלה נתונות תחת סמכות הרשויות באיטליה. ככל שיימצאו תחנות ממסר שכאלה, מבהיר נשיא AGCOM, תיבחן התלונה של הוועדה לגבי מהות השידורים של אל-מיאדין. משם פתוחה הדרך לחסימת שידורי הערוץ באיחוד האירופי, בצפון אפריקה ובמזה"ת.

בנוסף להסרת ערוץ אל-מיאדין מהלוויינים, בוועדת דידרו קוראים לנציבות האירופית לבחון גם את חשבונות הערוץ ברשתות החברתיות השונות כדי לקבוע האם יש מקום לחסום גם אותם.