בתקשורת הישראלית רווחת לאחרונה אופנה של מאמרי דעה ופרשנות בסגנון של "מה שעומד מאחורי ההפיכה המשטרית זה...". אנסה גם אני את כוחי ואטען כך: גלגל השיניים המרכזי שמניע את ההפיכה המשטרית הוא השאיפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לביטול תיקי האלפים והאינטרס האישי של הזוג נתניהו להתנקם במה שהם מגדירים כ"דיפ סטייט". הכוונה לאותם עיתונאים עצמאיים, פרקליטים, יועמ"שים, נציבות שירות המדינה, מבקר המדינה, פעילים נגד השחיתות ולמען הדמוקרטיה.

כל אלה ניסו, החל מכהונת נתניהו הראשונה כראש ממשלה, להציב גבולות למתנות שבני הזוג קיבלו, לעלויות הארוחות שהם אכלו, לתקציב הבזבוזים בנסיעותיהם לחו"ל, לשיפוצים בשלל המעונות הפרטיים והציבוריים שלהם, למטוס ראש הממשלה ולמימון הוצאות ה"ילדים" שכבר מזמן אינם ילדים. למעשה, כבר ב-3.4.2020 דווח שנתניהו אמר למבקריו שהוא אמנם נבחר למשול פעם אחר פעם, אך שבפועל שולט במדינה כוח נסתר. "אין כאן דמוקרטיה", הדגיש אז נתניהו, "אלא שלטון פקידים ומשפטנים".

לפי העדויות בתיקי האלפים, רק בזכות שומרי הסף האלה, אנשי ה"דיפ סטייט" לפי נתניהו, הזוג נתניהו נאלץ להתבזות ולקבל אספקה של שמפניות ב"חשאי" בשקיות שחורות ולהשתמש במילות קוד למוצרי היוקרה שדרשו וקיבלו. נראה שלשיטת בני הזוג נתניהו, אנשים במעמדם היו צריכים לקבל את כל המלכות ומעבר לה, ובגלוי. השמפניות היו צריכות לזרום מהברזים בבלפור ובווילה הפרטית בקיסריה. מדינת ישראל היתה צריכה לרכוש שדה טבק בקובה ולדאוג באמצעות מיטב המומחים במכון ויצמן לאספקת סיגרים שוטפת מהזן שנתניהו אוהב.

למעשה, אין כמעט הצעה משלל הצעות חוקי ההפיכה המשטרית, שפורסמו עד כה, שלא נועדה גם לשרת אישית את הזוג נתניהו. לא רק הצעות חוק שקופות כמו ההצעה להכשרת המתנות לעובדי ונבחרי ציבור או החוק למניעת הוצאה לנבצרות. כך למשל, הצעת חוק היועמ"שים שתבטל את עצמאותם ותקל על הדחתם בתירוץ של הצורך בחיזוק המשילות, תאפשר לזוג נתניהו להיפטר סוף סוף מהיועמ"שית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, לאחר שזו ב"חוצפתה" דחתה חלק מהבקשות המופרכות שלהם.

טקס המתאים לדיקטטורות

תזכורת לגלגל השיניים המרכזי הזה שמניע את ההפיכה המשטרית ניתן היה לראות בטקס השקת הרכבת הקלה. מדובר היה במופע של פולחן אישיות של הזוג נתניהו וחלק בלתי נפרד מקמפיין הגזלייטינג המכחיש את טענות המתנגדים להפיכת ישראל לדיקטטורה מלאה גם בתוך גבולותיה הריבוניים, אך דווקא חשף שלשם בדיוק ישראל צועדת.

בסרטונים שפורסמו בשידור חי מהטקס בערוץ היוטיוב הרשמי של משרד ראש הממשלה, וגם בחשבונות מדיה חברתית רשמיים נוספים, נשמע ברקע פסקול קבוע של הזמבורות, המגפונים, הסיסמאות ושירת המפגינים נגד ההפיכה המשטרית. המעריצים של הזוג נתניהו זעמו בתגובות, ואחד מהם כתב: "למה לא מעיפים את הפשיסטים שצורחים מבחוץ?".

בנימין ושרה נתניהו בטקס חניכת הרכבת הקלה בגוש דן, 17.8.23 (צילום: קוקו, פלאש 90)

בנימין ושרה נתניהו בטקס חניכת הרכבת הקלה בגוש דן, 17.8.23 (צילום: קוקו)

נתניהו ניצל את ההזדמנות כדי לפרוס בנאומו מעין "רשימת מכולת" של הישגיו, השנויים במחלוקת, בשלל תחומים שכלל אינם קשורים לרכבת הקלה. שרת התחבורה מירי רגב, כמו משתתפת בקבוצת תמיכה יחד עם הזוג, הצביעה במהלך נאומה עם ידה לכיוון המפגינים הצועקים בחוץ ואמרה: "אדוני ראש הממשלה, אין לך מושג איזו הכרת טוב יש לחלק מתושבי תל אביב והמרכז על המיזם המדהים הזה, בכל סיור שהגעתי לפה הם חיכו לי עם רמקולים, שלטים וזמבורות, ראיתי את ההתרגשות שלהם בעיניים וזה נותן לי את הכוח להמשיך ולפעול עבורם ועבור כל עם ישראל". לא ברור אם מדובר באמירה צינית שלא נוסחה מספיק טוב, או שלפי השרה רגב אכן המפגינים לא צועקים כבר 33 שבועות שהמלך עירום אלא רק רוצים להוקיר לו תודה על מבושיו.

בסרטון רשמי נוסף שפורסם, נראה הזוג נתניהו ברכבת הקלה ליד נהג הקרון, אדם בשם איציק. אף שבשלב מסוים ראש הממשלה נתניהו הודה לו, יש בסרטון שוטים ארוכים שבהם נראה הראש של איציק חתוך ברובו וכך נוצרת אשליה שהזוג נתניהו הוא שנוהג בקרון. או כדימוי: ביבי ושרה אוחזים בהגה של הובלת המדינה. ברגע דרמטי נעשה זום במצלמה לעבר המסילה המתפצלת ימינה ושמאלה. הבחירה של הקרון ברורה.

בנימין ושרה נתניהו ליד נהג הרכבת הקלה בגוש דן 17.8.23 (צילום מסך)

בנימין ושרה נתניהו ליד נהג הרכבת הקלה בגוש דן 17.8.23 (צילום מסך)

הטקס הסתיים בכך שהמנחה אמר שחברת נת"ע תעניק שי לראש הממשלה. לאחר שרעיית ראש הממשלה כבר קמה מהכיסא כדי לעלות לבמה יחד איתו, המנחה אמר "הגברת גם מתבקשת להצטרף לראש הממשלה", כאילו ש"הגברת" מוכרת בציבור כאחת שממתינה לקבלת אישורים רשמיים ממישהו. ברקע נוגנה מוזיקת מעליות חגיגית, במה שנראה כניסיון לטשטש את פסקול הזמבורות. יו"רית ומנכ"ל חברת נת"ע העניקו לראש הממשלה מודל מוקטן של קרון הרכבת הקלה.

עם המתנה הקטנה הזו הצטרף נתניהו למסורת של דיקטטורים הרוכשים מערכות נשק מישראל. בין היתר, כשראש החונטה הבורמזית, הגנרל מין אונג לאינג, חתם על עסקה לרכישת ספינות קרב במהלך ביקורו בישראל בספטמבר 2015, הוא קיבל במתנה מודל מוקטן של דגם ספינת קרב שרכש (הצילום פורסם בחשבון הפייסבוק של הגנרל שנחסם בעקבות הג'נוסייד ברוהינגיה). לפי צילום באתר האינטרנט של מפלגת השלטון בדיקטטורה בגינאה המשוונית, ביולי 2021 ניתן במתנה לסגן הנשיא ובנו של הדיקטטור מודל מוקטן של מל"ט מתאבד ישראלי.

ניתוק מהמציאות

פסקול הזמבורות עטף פיזית את הזוג נתניהו, באופן חריג. לעומת שרי הממשלה וחברי הקואליציה שזועמים על ההפגנות המתקיימות ללא הפסקה מול בתיהם ובכנסים ובאירועים ציבוריים, נראה שהזוג נתניהו מצליח באופן יחסי לנתק את עצמו מהמחאה נגד ההפיכה המשטרית.

כך, ימים ספורים קודם לטקס ההשקה של הרכבת הקלה, הזוג נתניהו פרסם בחשבון האינסטגרם הרשמי של ראש הממשלה את סרטון "המשקפיים הוורודים" המגוחך מהחופשה בצפון. הסרטון הזה מצטרף לשלל סרטונים גרוטסקיים קודמים שהזוג נתניהו פרסם לאורך השנים, יחד ולחוד. הם משקפים את תהליך הניתוק שלהם מהמציאות ומוכיחים שוב ושוב שהם מוקפים במעריצים ולקקנים שרק אומרים להם שפרסום הסרטונים הגיוני, וכמה שהם מדהימים וכמובן צודקים. מאחר שאלה האנשים שמקיפים את הזוג, אין פלא שנתניהו מאמין בכל ליבו שהמתנגדים אליו ולהפיכה המשטרית אינם אזרחים כנים החרדים לגורל המדינה, אלא קושרים המופעלים על ידי ה"דיפ סטייט".

הגנרל הבורמזי וראש המדינה בפועל, מין אונג הלינג, מקבל מודל של ספינת קרב שרכש מישראל, 2015 (צילום: מתוך דף הפייסבוק של מועצת המימשל הבורמזית)

הגנרל הבורמזי וראש המדינה בפועל, מין אונג הלינג, מקבל מודל של ספינת קרב שרכש מישראל, 2015 (צילום: מתוך דף הפייסבוק של מועצת המימשל הבורמזית)

סגן הנשיא ובנו של דיקטטור גינאה המשוונית מקבל במתנה מודל מוקטן של מל"ט מתאבד ישראלי, יולי 2021 (צילום: לשכת העיתונות של גינאה)

סגן הנשיא ובנו של דיקטטור גינאה המשוונית מקבל במתנה מודל מוקטן של מל"ט מתאבד ישראלי, יולי 2021 (צילום: לשכת העיתונות של גינאה)

העיסוק האובססיבי של בני הזוג נתניהו בעניינים ברומו של העולם של עצמם, בולט גם בימים קשים אלה. כך למשל, ב-9.7.2023 נערכה ישיבת הממשלה עם היועמ"שית גלי בהרב מיארה, בעניין טענת חברי הממשלה על אכיפה בררנית בהפגנות, כלומר רצונם לבצע אכיפה פוליטית כדי לעצור את ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית.

לפי דיווח ב"הארץ", היועמ"שית אמרה בישיבה לחברי הממשלה ש"מטבע הדברים, הפגנות אינן נוחות או שקטות. לו היו הפגנות כאלה - היה ניטל מהן העוקץ". מכל הדוגמאות בהיסטוריה של ההפגנות שהתרחשו ב-75 שנות המדינה, נתניהו הצליח רק לחשוב על הדוגמה של פרשת "המצור" שלא היה על המספרה בכיכר המדינה בעת שרעייתו הסתפרה שם במשך שעות. אירוע שהוגדר באופן גרוטסקי במיוחד על ידי שניהם כאלים וככזה שהיה עלול להסתיים ברצח שלה.

דוגמה נוספת לעיסוק האינטנסיבי בעצמם ניתן למצוא במהלך הפיכתם של ה"משרתים" של בני הזוג בבתים הפרטיים שלהם בקיסריה ובירושלים לעובדי מדינה. המשמעות היא שאם יופרו זכויותיהם, העובדים יוכלו מעתה לתבוע רק את המדינה עצמה שתהיה המעסיקה שלהם ולא אישית את הזוג נתניהו - שכבר הוכיח שוב ושוב שאינו מהמקפידים על זכויות עובדים.

סיפוח זוחל

כדי לקבל אישוש להערכה שאין לנתניהו כוונה לעצור את ההפיכה המשטרית, לא צריך להרחיק לתהליכים בהונגריה או פולין, אלא לחזור לעדויות שכבר נשמעו בתיקי האלפים של נתניהו.

לפי העדויות של הדס קליין, שהיתה העוזרת האישית של המיליארדרים ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן, ושל שני קוסקס, שהיתה אם הבית בווילה של פאקר כשהועמדה למכירה הווילה הצמודה למעונם הפרטי של הזוג נתניהו בקיסריה, רה"מ הציע למיליארדר הישראלי ארנון מילצ'ן לרכוש אותה. מילצ'ן העדיף שחברו המיליארדר האוסטרלי פאקר יישא בעול.

מימין: המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, בנימין ושרה נתניהו, אם הבית של פאקר בישראל שני קוסקס (צילומים: פלאש 90)

מימין: המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, בנימין ושרה נתניהו, אם הבית של פאקר בישראל שני קוסקס (צילומים: פלאש 90)

בתהליך זוחל, לאחר שהווילה הצמודה עברה שיפוץ מקיף, נתניהו תחילה הגיע להתארח בבריכה. אם הבית קוסקס דאגה לנתניהו למגבות, לשתייה ולקפה והביאה גם קופסת סיגרים. הביקור החד-פעמי בבריכה הפך לקבוע ובני הזוג נתניהו "היו מגיעים הרבה" לווילת פאקר גם לצרכים נוספים. על פי עדות קוסקס, "בדרך כלל כדי להשתמש בבריכה, במתקנים שיש בחוץ, לאכול ולשתות". לדבריה, לרוב היו בני הזוג מגיעים לביתו של פאקר כששהה במקום אחר.

במקרה אחד, כשפאקר היה בישראל אבל שהה בדירתו שבמלון רויאל ביץ' בתל אביב, קוסקס הגיעה לביתה שלה בעיר אחרי יום עבודה ארוך במיוחד: "קיבלתי מהדס שיחה שאומרת ששרה ובנימין נתניהו רוצים להשתמש במתקני הבית, בג'קוזי, במתקן המדורה שיש בחוץ, והדרישה הייתה שאסע לשם ואפתח להם את הבית".

קוסקס העידה גם על פעמיים שבהן בישלה ארוחות למשפחת נתניהו בכמות שתספיק להם לסוף שבוע שלם והעבירה להם לביתם את האוכל כשהוא ארוז. "הבקשה היתה שיהיו מנות של עוף לשרה נתניהו, מבחר מנות ומבחר תוספות ספציפיות, מנות צמחוניות ודגים לילדים, ומנות של בשר ותוספות לבנימין נתניהו", העידה. "הכנו בחמישי, סיימנו בשישי ובשישי הגיע מושיקו הנהג של שרה נתניהו לאסוף מאיתנו את כל הקופסאות עם האוכל, והוא גם הביא לנו באותה הזדמנות הרבה חמגשיות ריקות". קוסקס נשאלה: "הוא קיבל עוד משהו?", והשיבה: "שני ארגזי שמפניות".

בהתנהלות הזאת ניתן באופן ברור לזהות סממנים של התפתחות אופי דיקטטורי. הזוג נתניהו לא המציא שום דבר חדש. התפיסה שהשליט הוא המדינה, מעל החוק וקובע את החוק, מותר לו הכל וגם לו ולבני משפחתו מגיע הכל, מאפיינת דיקטטורים בכל רחבי העולם כבר משחר ההיסטוריה. כדי שהזוג נתניהו יוכל לספח לווילה בקיסריה את המדינה, מוסדותיה ומשאביה, כפי שהוא סיפח את הווילה של פאקר, הוא צריך שההפיכה המשטרית תושלם.