בית המשפט העליון הורה אתמול לקבוע בהקדם דיון בעתירת "הצלחה" להשלמת מינוי חברות מועצת תאגיד השידור, הגוף המנהל של התאגיד, בהתאם לחוק.

המינויים נקבעו על-ידי ועדת האיתור עוד בסוף 2021, אולם שר התקשורת שלמה קרעי ממאן להשלים את תהליך המינוי והפרקליטות ביקשה בחודש שעבר ארכה נוספת, שישית במספר, על מנת להגיש את תשובה המדינה לעתירה.

תאגיד השידור פועל לפי חוק השידור הציבורי, שחוקק על-ידי ממשלת נתניהו ב-2014. החוק ביקש לתקן את הכשלים בחוק הקודם לפיו פעל השידור הציבורי בישראל, ובעיקר למנוע את ההתערבות הפוליטית שהשחיתה את רשות השידור, הגוף שקדם לתאגיד השידור. אלא שקרעי הצהיר כבר בעבר כי הוא מתנגד לחוק ולא מתכוון לפעול בהתאם לו, וכי בכוונתו לפגוע בעצמאות השידור הציבורי (אותו הוא מעוניין ממילא לחסל כליל).

לפי החוק, מינויים למועצת התאגיד צריכים להיבחר על-ידי ועדת איתור, זאת כדי להרחיק עד כמה שאפשר את המעורבות של גורמים פוליטיים בהליך המינוי. "לשם כך קבע המחוקק בעניין תאגיד השידור הישראלי מנגנון מינוי, קריטריונים והוראות - המפקיעות מידי השר למעשה את שיקול הדעת המהותי בנוגע למינוי", מוסבר בעתירה.

קרעי הולך בעקבותיו של פטרונו הפוליטי, ראש הממשלה בנימין נתניהו. כשכיהן נתניהו כשר תקשורת, כהונה שהניבה את הפרשה הפלילית של "תיק 4000", עיכב גם הוא מינוי של חברי מועצה שנבחרו על-ידי ועדת האיתור, זאת כחלק ממלחמתו בתאגיד וניסיונותיו לעכב את הקמתו (ש"חמקה לו בצוק איתן") ולחבל בפעולתו ("מה שווה התאגיד אם אנחנו לא שולטים בו"). גם אז עתרה "הצלחה" ונתניהו נאלץ לבסוף להשלים את תהליך המינוי.

בתקופת כהונתו של שר התקשורת הקודם, יועז הנדל, עלה הצורך למנות חברי מועצה חדשים. ועדת האיתור התכנסה ובחרה במועמדות, אלא שגם הנדל התמהמה באישור המינוי ולא השלים אותו לפני פיזור הכנסת - אז הורתה היועצת המשפטית לממשלה שלא להשלים את המינויים עד לכינונה של ממשלה חדשה.

באוגוסט 2022 הגישה "הצלחה" באמצעות עורכי הדין אפי מיכאלי ואלעד מן את העתירה הנוכחית, שהטיפול בה מתמשך בעצלתיים עד היום, למרות שעברה כבר יותר מחצי שנה מאז הקמת הממשלה. רק לאחרונה דיווחנו על כך שבפרקליטות מודים למעשה כי העיכוב המתמשך במתן תשובה לבית המשפט נובע מעמדתו של קרעי, כפי שהוסבר לעיל.

שתי המועמדות שנבחרו לכהן כחברות מועצת התאגיד ומינויין מתעכב על-ידי השר קרעי הן ד"ר נורית כהן-לוינונבסקי, עיתונאית לשעבר (גלי צה"ל, רשת ו"ידיעות אחרונות"), אוצרת וסמנכ"לית התוכן של מוזיאון רבין; ועליזה דיין-חממה, מנכ"לית המרכז למורשת יהדות בבל, לשעבר מנהלת מחלקת תוכניות ילדים ונוער בערוץ הראשון.

להורדת הקובץ (PDF, 5.41MB)