שדה התקשורת ללא מטרות רווח בארה"ב מתרחב, במספר כלי התקשורת, בשווי השוק ובמספר המועסקים, כך לפי דו"ח של המוסד לחדשות ללא מטרות רווח (INN). זו השנה השישית ברציפות בה מתפרסם הדו"ח, והוא מתבסס על מידע שנאסף מ-315 ארגוני חדשות ללא מטרות רווח.

לפי הדו"ח, ב-2022 גדל מספר מערכות החדשות הפועלות ללא מטרות רווח ב-17%, וההכנסות הכוללות גדלו ב-19%. בארגון מעריכים את שווי שוק תקשורת החדשות ללא מטרות רווח בארה"ב בכחצי מיליארד דולר. גם מספר המועסקים בכלי התקשורת ללא מטרות רווח גדל, ב-15%. בכלי התקשורת החברים בארגון מועסקים כ-4,000 איש, מתוכם כשני שליש במשרות עיתונאיות.

הצמיחה בשוק התקשורת ללא מטרות רווח היא לכל רוחב השדה ואינה מוגבלת רק לכלי תקשורת גדולים, כך לפי הדו"ח. יותר מ-80% מכלי התקשורת שנבדקו צמחו או נשארו מאוזנים מ-2021 ל-2022. בדו"ח לא נכללו כלי תקשורת ציבוריים שחברים בארגון.

עוד לפי הדו"ח, רוב ארגוני התקשורת ללא מטרות רווח עוסקים בעיתונות עומק. הם אינם מתרכזים בדיווח יומיומי של החדשות, אלא מציעים שכבה נוספת של דיווח בדמות תחקירים ועיתונות הסברית. הנושאים הפופולריים ביותר הם פוליטיקה (מקומית וארצית), סביבה ואקלים, שוויון וצדק חברתי.

רוב כלי התקשורת שנכללו בדו"ח פועלים באמצעות אתר אינטרנט (74%), והשאר באמצעות ניוזלטר בדואר אלקטרוני (11%) או דפוס (9%).

רוב המימון לכלי התקשורת ללא מטרות רווח מגיע מקרנות פילנתרופיות. תרומות של בודדים מהוות כ-30% מהמימון, ומתוכן כשני שליש מתורמים גדולים. כלומר, רק כ-10% מגיע מתרומות של אזרחים בסכומים קטנים, בדומה למודל בו פועלת "העין השביעית".

כמחצית (46%) מכלי התקשורת ללא מטרות רווח שנכללו בסקר הם כלי תקשורת מקומיים, נתון המשקף את הפגיעה הקשה בעיתונות מקומית שנגרמה בשל התמוטטות המודל העסקי של העיתונות המודפסת. אולם הקרנות הפילנתרופיות ממשיכות להשקיע באופן לא פרופורציונלי בכלי תקשורת המתמקדים בסוגיות ארציות.

גם כלי תקשורת ותיקים וגדולים עוברים למודל פעולה ללא מטרות רווח. כך לאחרונה הודיעו "Mother Jones" ו"The Intercept" כי יעברו לפעול ככלי תקשורת ללא מטרות רווח. "אנחנו מכניסים אותן הכנסות כמו כלי תקשורת הפועל למטרות רווח", אמרה על כך המנכ"לית של "Mother Jones", מוניקה באורלין, "ההבדל היחיד הוא שאנחנו משקיעים את כולן בפעילות ובקיימות של הארגון, ולא חייבים להפריש חתיכה מהעוגה למישהו אחר".

בישראל שדה העיתונות ללא מטרות רווח עדיין קטן ופועלים בו מספר מצומצם של גופים, שלושה מהמרכזיים שבהם, "העין השביעית", "שקוף" ו"המקום הכי חם בגיהנום" התאחדו לאחרונה לגוף התקשורת העצמאי הגדול בישראל.

"מעבר לפעילות במסגרת שאינה למטרות רווח אינו בהכרח פתרון לבעיות היסוד של העיתונות בימינו, שהיא ההשפעה של אינטרסים זרים על העשייה העיתונאית", אומר ניר בן-צבי, מנכ"ל התאגיד המשותף, "פעילות כעמותה יכולה לשמש לפיתוח מקורות הכנסה נוספים אשר אינם מתאפשרים בהתארגנות כחברה בע"מ, אך היא מחליפה את התלות בבעלים בתלות בפילנתרופים. כמובן שאם כלי התקשורת ממשיך להחזיק אפיקי הכנסה כגון פרסום, הוא חשוף גם לפוטנציאל ההתערבות וההטייה מצד מפרסמים.

"המודל שלנו בעמותת 'שקוף', שמפעילה את שלושת כלי התקשורת, מתבסס במאה אחוז על תמיכה ציבורית בסכומים קטנים בהוראות קבע, לצד שמירה על התוכן עצמו חינמי ופתוח לציבור. מודל הפעילות הזה ייחודי ברמה עולמית, והוא לטעמי היחיד שמאפשר ביצוע עיתונות תחקירים נקייה באמת. הדבר נכון כפליים בשוק הקטן והבעייתי בישראל".