על סדר יומה הרשמי של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ איימן עודה, שובץ ביום ראשון הקרוב סיור בחברת גוגל בתל-אביב. הסיור עתיד להתקיים בשעה 11:00. אתמול התקשרנו למזכירות הוועדה בכנסת כדי לאשר כניסה לכתב מטעמנו לסיור, אך התשובה הייתה "אנחנו אורחים של גוגל ונשאל אותם בנושא".

הבוקר קיבלנו מהוועדה תשובה לפיה חברת גוגל לא מסכימה לאשר כניסת עיתונאי מטעמנו לסיור. התגובה הישירה של גוגל לסוגיה הייתה מהירה: "מדובר בסיור לוועדת המדע שאינו פתוח לתקשורת". מדוע איננו פתוח לתקשורת? מה יש לגוגל להסתיר?

סיורי ועדות הכנסת בחברות מסחריות הפכו בעשורים האחרונים לדבר מה נפוץ. המקרה מעלה את השאלה מדוע ועדות כנסת מסכימות בכלל להכפיף התנהלותן לגחמות של גופים מסחריים כשהדבר נוגע לפעילות רשמית של הוועדה. מדוע הרשות המחוקקת מתכופפת ומצמצמת את סמכותה בפעילות רשמית שלה, כך שגורמים מסחריים בעלי אינטרסים הם הקובעים כללים לפעילות ועדה בתחומם?

סיורים אינטימיים של חברי ועדות כנסת בקרב גופים מסחריים הם כלי ראשון במעלה בפעילות לובינג של חברה מסחרית גדולה מול ועדה בכנסת. החברה זוכה להזדמנות יקרה מפז בה היא מארחת את חברי הכנסת, מקסימה אותם, מראה להם את כל המרשים, המתקדם והחיובי בחברה, ולרוב גם משלבת בסיור את נציגי העובדים, מתוך כוונה להותיר רושם מסוים בקרב חברי הכנסת ולשחק על שני רגשות - התפעלות ואחריות. התפעלות מההישגים, ואחריות לעובדים.

אחרי זה, כשנושאים הקשורים לאינטרסים של החברה מגיעים לשולחן הוועדה, הדבר משפיע על החלטות חלק מחברי הכנסת, גם אם באופן בלתי מודע. הדברים האלה נאמרו לי לאורך השנים על ידי מספר לוביסטים מהבכירים והוותיקים בענף הלובינג הישראלי. סיור כזה בתחילת פעילות ועדת כנסת, במקרה זה ועדת המדע והטכנולוגיה, מכוונת לייצר השפעה תודעתית על חברי הכנסת המגיעים לסיור.

האינטרס של גוגל לשלוט בתכני הסיור מבלי שהעיתונות תיחשף למלוא התוכן ותוכל להעביר עליו ביקורת, מובן בהחלט, הבעיה היא לא עם גוגל המגנה על האינטרס שלה, אלא עם הכנסת המגנה על האינטרס של גוגל במסגרת פעילות רשמית של ועדת כנסת.

יחס הוועדות לסיורים האלה, המתקיימים עשרות שנים בחברות מסחריות כמו טבע, תנובה וכדומה, הוא מעין הפרטה של פעילות הוועדה ונהליה. "אנחנו אורחים שלהם, והם יקבעו", זו האמירה הכללית הנוגעת לסיורים כאלה, כשראוי היה לשנות את היחס הזה מקצה לקצה.

המעוניינים בסיורים הם הגופים המסחריים, שלוביסטים ויחצנים מטעמם עומדים מאחורי היוזמה לקיים את הסיור. אם היה מדובר בסיור שנכפה בכוח על גורם מסחרי, אולי היה מקום להעניק לו יכולת לקבוע תנאים, אולם כאן החברות המסחריות יוצאות מגדרן כדי לקיים את הפעילות הזו, על כן אין מקום ליחס מפריט, המכפיף את נהלי הוועדה לגחמות הגורם המסחרי בעל האינטרס. לכל הפחות, התרת כניסת עיתונות חופשית צריך להיות תנאי בל-יעבור, ובמידה והגורם המסחרי איננו מוכן לכך, אין לקיים את הפעילות בתחומו.

שאלה בנושא הופנתה לדובר של יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה, לדוברות הכנסת ולדוברות חברת גוגל. ביום ראשון בכוונתנו להגיע לסיור, עם או בלי אישור מגוגל.
מהכנסת טרם התקבלה תגובה.