עשרות רבות של עיתונאים התכנסו היום בתל-אביב בכנס של ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל להצלת השידור הציבורי בישראל. על הבימה נאמו עורכים ועיתונאים בולטים ואנשי הארגון. בקהל ישבו בין היתר מנכ"ל התאגיד גולן יוכפז והיו"ר גיל עומר. הדוברים הביעו סולידריות עם אנשי תאגיד השידור הישראלי, ומחו על תוכניתו של שר התקשורת שלמה קרעי לחסל את חטיבת הטלוויזיה בתאגיד על מנת להשתלט על תקציביה.

בין הדוברים היה אבי וייס, המנכ"ל והעורך הראשי של חדשות 12, גוף התקשורת הפופולרי והחזק במדינה. "באתי לכאן היום בשם כל עובדי חברת החדשות של ערוץ 12 וn12 כדי לומר בצורה ברורה: זוהי שעת חירום לכולנו - לתקשורת החופשית בישראל, לעיתונות האלקטרונית והכתובה גם יחד, לעיתונאים כולם", אמר וייס.

"החרב שמונפת מעל הצוואר של התאגיד, האמירות מפי שר התקשורת קרעי והשרה גלית דיסטל על Shut-Down כללי - אמירות שמדירות שינה מעיני עובדי התאגיד המסורים - צריכות להדיר שינה מעיני כולם. מעיני כל אזרחי המדינה ולא משנה האם הם שמאלנים או ימנים, תומכי נתניהו או מתנגדיו".

אם תוכניתו של השר קרעי תצא לפועל, נתח מתקציב מאות המיליונים שייחתך מהתאגיד צפוי להגיע גם אל קשת, חברת האם של חדשות 12. לכן, להתייצבות של חדשות 12 לימין השידור הציבורי משמעות כפולה ומכופלת.

"חדשות התאגיד הם מתחרים שלנו", הוסיף וייס, "מדי יום אנחנו נלחמים מולם על סיפורים, על סקופים.אבל היום אנחנו כאן לומר בקול רם וברור- אנחנו - חדשות 12 -נילחם על זכות קיומו של התאגיד ושל השידור הציבורי בישראל. אני אישית ואנחנו בחברת החדשות מרגישים מחויבות לעצמאות התקשורת וחירות הביטוי -בלי חשבון.

"אני כאן", המשיך וייס, "משום שחוזקו של ערוץ כאן 11 חשוב לי היום כמו היה ערוץ 12. היום אני רק חש תחושת אחריות אמיתית ומחוייבות לכולם, לכולנו, לחופש היצירה והביטוי במרחב השיח הישראלי". בכנס נכחה גם יונית לוי, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 12 והפרשן אמנון אברמוביץ'.

יגאל גואטה ואילה חסון בכנס ארגון העיתונאים להצלת השידור הציבורי, תל-אביב, 29.1.23 (צילום: אבשלום ששוני)

יגאל גואטה ואילה חסון בכנס ארגון העיתונאים להצלת השידור הציבורי, תל-אביב, 29.1.23 (צילום: אבשלום ששוני)

דוברת נוספת בכנס היתה אילה חסון, כנראה העיתונאית הפופולרית היום בחדשות 13, גוף החדשות השני בפופולריות שלו בטלוויזיה הישראלית. "כל מי שיש בו גרם של נשמה לא יכול להסכים עם המהלך הדורסני הזה. אסור למדינת ישראל להישאר ללא שידור ציבורי. אסור שרק בעלי הון יחזיקו בכלי תקשורת. ‏התאגיד משדר הפקות מקור מעולות מבלי להיגרר רק לשיקולי רייטינג. הפקות שמספקות פרנסה לאלפי יוצרים. השידור הציבורי לא ייסגר, נקודה", אמרה חסון.

בחדשות 13 מחזיק ערוץ רשת 13, בבעלות המולטי-מיליארדר לן בלווטניק, שהעיד כי רכש את אחזקותיו בהתאם לבקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. חדשות הערוץ (שמוזגו אליו מערוץ 10) עוברות בשנים האחרונות שינוי זוחל, שחסון היא אחת מנציגותיו הבולטות, של התקרבות לנתניהו ושירות דף המסרים שלו. לכן, גם להתייצבות של חסון בשם חדשות 13 לצד השידור הציבורי משמעות נוספת מעבר לעצם הבעת הסולידריות. בכנס נכחו עיתונאים נוספים מחדשות 13, ביניהם ברוך קרא ואור הלר, וסמנכ"ל התוכן רותם דנון.

הדובר הסוחף ביותר בכנס היה יגאל גואטה, חבר כנסת מש"ס לשעבר וכיום מגיש תוכנית בכאן ב'. "הייתי חבר הכנסת היחיד בקואליציה שהתנגד לסגירת התאגיד בראשית דרכו", אמר גואטה, "השר קרעי רוצה להעביר תקציבים מהתאגיד לטייקונים. השר קרעי - בכל הקשור לתקשורת, 'לא ינום ולא יישן שומר ישראל' זה תאגיד השידור הציבורי. אם אתם תפגעו באלפי משפחות בשביל להשתיק את יגאל גואטה זה לא יעזור לכם. לא תוכלו לומר אחרי זה ידינו לא שפכו את הדם הזה.

"לא נותר לי אלא להיתלות באילנות גבוהים ולומר, שיהיה לך ברור שר התקשורת - אם תנסה להשתיק אותנו אנחנו נבוא מהחלון, תסגור את החלון נפרוץ את הדלת, תסגור את הדלת נשבור את התקרה", אמר גואטה בפרפזה על דבריו של יו"ר ש"ס אריה דרעי בתגובתו להכרעת בג"ץ כי הרשעתו בפלילים מונעת ממנו לכהן כשר.

גולן יוכפז וגיל עומר בכנס ארגון העיתונאים להצלת השידור הציבורי, תל-אביב, 29.1.23 (צילום: שבי גטניו)

גולן יוכפז וגיל עומר בכנס ארגון העיתונאים להצלת השידור הציבורי, תל-אביב, 29.1.23 (צילום: שבי גטניו)

דוברת נוספת היתה אילנה דיין, מגישת "עובדה" ועיתונאית חדשות 12. "יש דברים שאפשר להתווכח עליהם, כמו פסקת ההתגברות. יש דברים שאמורים להיות מעל לכל ויכוח", אמרה דיין, "חשבנו שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית. איך אפשר להתווכח עם מישהו שחושב שאפשר לפזר תקציבים של גוף שידור ציבורי ככה באוויר. להפריט שידור ציבורי זה להרוג את השידור הציבורי".

דיין התייחסה לדבריו של קרעי לפיהם ניתן לממן יצירה מקורית בכספי חברות מסחריות שיקנו תוכן שיווקי: "בתאגיד מבעבעת יצירה תוססת ואיכותית. אפשר להפיק את 'קופה ראשית' במימון חברת קפה, אבל זו כבר תהיה יצירה אחרת. היום כולנו כאן".

עוד נכחו בכנס בכירי העיתון "ידיעות אחרונות". העורך הראשי נטע ליבנה, בכיר הפרשנים בעיתון נחום ברנע, עורך "7 ימים" יואב ריבק ועורכת "7 לילות" דפני ליסבונה.

עוד דיברה בכנס יו"ר ארגון העיתונאים והעיתונאיות נורית קנטי: "זה הזמן לסולידריות כי המתקפה לא תסתיים בתאגיד, אפשר רק לדמיין לאן זה עוד יגיע. המאבק הזה רק מתחיל, אנחנו לא ניתן לתאגיד להיסגר". ענת סרגוסטי, אחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים והעיתונאיות, הזכירה את תקיפת עיתונאי חדשות 13 על-ידי אספסוף אתמול בזירת הפיגוע בירושלים: "אנחנו מקווים שההסתה דרך התקשורת תיפסק, וניסיונות סתימות הפיות לתאגיד יבלמו".

עיתונאי כאן 11 יואב קרקובסקי, חבר ועד עובדי התאגיד, הזכיר כי "בתאגיד השידור עובדים יהודים וערבים, נשים, חרדים, להט"בים, כל פניה של החברה הישראלית. התפקיד שלנו הוא להשקיע בעוד התפקיד של הערוצים המסחריים הוא להרוויח. דמוקרטיה זקוקה לשידור ציבורי חזק עצמאי ואיכותי".

גם אלירן גבאי מועד עובדי התאגיד, מייסד ארגון עובדי התקשורת, נשא דברים: "אנחנו חזית אחת איתנה שלא ניתן לשבור אותה. לא קיצוץ ולא הפרטה. אנחנו גוף מצוין, שרוצים לסגור אותו על אף הישגיו. כי לא על מקצועיות מבקשים למדוד אותנו. התאגיד הוא הפתרון ולא הבעיה".

"התאגיד הוא נס ואנחנו נשמור עליו ביחד. אנחנו ניהל מאבק ארוך ובסוף ננצח", הבטיח מנכ"ל ארגון העיתונאים אלי גרשנקרוין. את הכנס הנחתה ענת דוידוב (103FM), לשעבר שדרנית ברשות השידור. "שר התקשורת שלמה קרעי קורא לסגור את התאגיד עוד לפני שבקושי חימם את הכיסא", אמרה דוידוב, "כנראה ששר בתקשורת חושב ששידור ציבורי לא שווה אם הפוליטיקאים לא שולטים בו".

עם סיום הכנס צעדו חלק מהנוכחים אל שדרות אבן-גבירול וחסמו אותן לשעה קלה.