איך סדרת החוקים להחלשת מערכת המשפט מול השלטון תשפיע עלינו? התחלנו לפרק את סעיפי הטיוטה של היו"ר שמחה רוטמן ולנתח את המשמעויות. הראשון: חשש לאפשרות בלתי מוגבלת של הממשלה (הזו והבאות אחריה) להעביר חוקים שיפגעו בזכויות אזרח.

השבוע גילינו שלשר התקשורת שלמה קרעי אין כנראה שום כוונה לפעול לפי הכללים. חשפנו כי המנכ"ל המיועד אלעד מלכא החל להיכנס לפגישות ולעבור חפיפה - לפני שהמינוי אושר. ביום חמישי נדהמנו לגלות שהמינוי בוטל! אבל קרעי מתכנן, על פי פרסומים, למנות את איש אמונו לסמנכ"ל כדי לסלול את דרכו במסלול עוקף. בקיצור: ישראבלוף שמוריד את הרף ומדרדר את מצבנו.

ובנושא אחר: ממשיכים להילחם בהון-שלטון-סביבה. הכתבת יעל געתון תיעדה כיצד השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, רוקמת קשרי ידידות ראשונים עם בכירים בחברות המזהמות ביותר - קצא"א, בז"ן, כיל. אותן חברות שהיינו מצפים שישקשקו מהשרה המיועדת, שתפקידה לפעול מולן ביד קשה כשהן חורגות מהזיהום המותר. אם אתם רוצים להבין איך השיטה עובדת - קראו את הכתבה וצפו בסרטון שערכנו מהחומרים הנדירים.

וגם: אחרי מאבק של שנתיים וחצי בהסתרה, אילצנו את אוניברסיטת בן גוריון לחשוף את התרומות שהיא מקבלת מחברות מזהמות, ובראשה תאגיד הכימיקלים כיל.

לסיום, בשורה שעוקבי ועוקבות "שקוף" הוותיקים ודאי יבינו את משמעותה: ועדת האתיקה הוקמה אחרי ארבע שנות מחיקתה המוחלטת מהכנסת. בארכיון שלנו ישנן עשרות כתבות על הוועדה החשובה שלא היתה, על האלימות שמשתוללת במשכן בהיעדרה, טיסות לחו"ל ללא אישור, רמאויות בהצבעות - כעת נעקוב מקרוב אחר סדר יומה והחלטותיה.