שצף הדברים המחרידים ששוטף אותנו מקשה מאוד על היכולת לעקוב, אבל היה זה רק לפני חודש שהארץ געשה מהצהרתו של שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' על הכוונה לבטל את חוק איסור הפליה. ב-ynet סיקרו את הנושא בהרחבה יחסית, ומבין הכותרות ניבטה עמדה ברורה: אסור לסווג אזרחים כסוג ב', אין למדינה רישיון להפלות.

ynet לא היה לבד. חברות בכירות במשק קראו קריאות דומות, משפטנים התנערו וגם מהדורות החדשות פחות או יותר יישרו קו עם המוסכמה שגזענות היא לא דבר מקובל. ההבנה שמניעת שירותים וגישה למוצרים או למקומות מבני אדם מסוימים משום שהם לא באים טוב בעין למישהו היא רעיון מעורר חלחלה, חילחלה לליבת המיינסטרים. נשים, למשל, או להט"בים, ראויים לאותו יחס כמו בני אדם אחרים.

נקיטת העמדה של ynet היתה מתבקשת וגם לא הצריכה מהם, לשמחתנו, לאתגר את הקונצנזוס הכללי. מה שטוב לבנק דיסקונט, שהודיע כי לא ישרת לקוחות מפלים, בטח לא יכול להיות רע לקבוצת "ידיעות אחרונות". אבל נראה שב-ynet לא ממש זכרו את כל סוגי האנשים שיהיו הראשונים להיפגע מחוק כמו זה של סמוטריץ'. אתם יודעים, אלו, העוד עם הזה שיש פה, ההוא מהמערכון של החמישייה נו, כן נו אתם יודעים, ערבים.

אחרת, אי-אפשר להבין כיצד באה לעולם כותרת משנה שהתפרסמה שם אתמול וכיכבה גם בדף הבית של האתר. הכתב גלעד כהן דיווח מירושלים, יממה אחרי שבית-המשפט הורה לאפשר כניסה לבריכה עירונית בשבת (במגבלות שאפשר לכנותן "כל מה שכיף לעשות בבריכה – אז לא").

כותרות הידיעה ב-ynet (צילום מסך)

כותרות הידיעה ב-ynet (צילום מסך)

הידיעה שהכין קיבלה את הכותרת חסרת המודעות "התושבים החילונים שמחים: 'גם לנו יש זכויות'", והתהדרה בכותרת המשנה המופתית "עכשיו עולה סוגיה חדשה: חשש שהשכנים הערבים יציפו את המקום בהמוניהם: 'יהיה מפחיד לשלוח את הבנות שלנו לשם'". משחק המילים הלא משעשע של העורך על ה"הצפה" של אותם אזרחים שלפני רגע נלחמנו על איסור ההפליה הלכאורי נגדם הוא לא רק מבזה ומשפיל, הוא גם מנרמל את הגזענות בצורה הבוטה ביותר שלה. שנדע כולנו את מי אסור להפלות, ואת מי מארגנים באוטובוסים.

מעניינת גם הבחירה במילים "סוגיה חדשה". חדשה כמעט כמו משטרים שמשתלטים על בתי-משפט או נועלים גופי תקשורת. עד לפני שנתיים עוד נלחמו במועצה המקומית כוכב-יאיר על מה שנתפס כזכותם של תושבים לא לשחות לצד שכניהם מהיישובים הסמוכים. ואם רוצים להרחיק עוד מעט כדי להראות כמה לא חדש כל האירוע הזה אפשר להיזכר באדם ששר המשטרה שלנו התחנך על משנתו, ושהגיש עוד באייטיז הצעת חוק שביקשה חופי ים נפרדים ליהודים וערבים. כהנא צדק, אמרנו.

ובכלל, מה הקשר של הציטוט המופרע הזה לוויכוח על השבת שבו עסקה הכותרת? לעורכי ynet הפתרונים. אני כבר מצפה לסיקור הנרחב של ההפגנה בשבת, שנזכור כולנו שצריך להילחם על הדמוקרטיה שלנו. של היהודים, כן?