רועי עידן הוא שחקן ותסריטאי, מיוצרי סדרות הטלוויזיה "כפולה", "חיות פשע" ו"נויורק". ב-2020 יצר את הסדרה "מנאייכ" של תאגיד השידור כאן, שזכתה בפרס האקדמיה לטלוויזיה לסדרת הדרמה הטובה ביותר. עידן עצמו זכה בפרס האקדמיה לתסריט.

על רקע האיום של שר התקשורת הטרי, שלמה קרעי, לסגור את השידור הציבורי בישראל, התבטא אתמול עידן בדבר חוסר ההיגיון המובנה בהחלטה. "אני שייך לימין הכלכלי וחושב שהמדינה צריכה לממן רק את מה שמוחלט שיש אינטרס לאומי לממנו", כתב אתמול בדף הפייסבוק שלו, "אני חושב (דעתי האישית כן?) שקיום של תרבות פופולרית ובידור בשפה העברית זה אינטרס לאומי מובהק. אין כיום במדינת ישראל באמת אפשרות לייצר סדרות בעברית בהסתמך אך ורק על השוק המקומי הזעיר".

בשיחה עימו, הוא חוזר על התמיהה, מדוע הממשלה מעוניינת לקצץ דרמטית את תאגיד השידור הציבורי. "לממשלה יש זכות לסגור את התאגיד – אבל זו תהיה טעות בעיניי. בשביל מה לנסות לתקן דבר שלא נשבר? התאגיד, בהשוואה לרשות השידור, הוא גוף שמספק תוכן הרבה יותר איכותי, מגוון ופופולרי ועולה הרבה פחות לאזרח הישראלי", הוא אומר, "אז אם אין בעיה, מה אנחנו מנסים לפתור פה?".

"מיותר לציין שיש אלף ואחד דברים שיותר דחוף שהממשלה תטפל בהם", הוא מוסיף. "החצי מיליארד שקל שאתם רוצים לקחת מהתאגיד זה מה שחסר בתקציב? זה לא שאומרים שקיימת איזו בעיה, שיש רשות שלא עומדת בחוקים, לוקחת כסף ולא מייצרת כלום. אני פשוט לא רואה את הבעיה שמנסים לפתור".

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל)

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל)

ההשלכות של סגירת התאגיד, הוא אומר, יהיו דרמטיות. "אם התאגיד עכשיו נסגר, תעשיית הטלוויזיה הישראלית תיחתך לפחות בחצי. יהיו חצי מכמות הסדרות, אולי פחות. זו תהיה כמעט מכת מוות לתעשיית הטלוויזיה בישראל. תעשייה שלמה נחתכת באבחת חרב. שני הערוצים המסחריים עם  הוט ויס ביחד, לא יצליחו לכסות את הפערים. לדעתי, ארבעתם ביחד משקיעים בסדרות פחות מהתאגיד. אי אפשר להתחרות במימון ממשלתי במאות מיליוני שקלים. אין לאף אחד את הכסף הזה".

"המניע למהלך פופוליסטי ופוליטי", הוא מאבחן, "רוצים לדבר אל הבייס. להגיד 'אני אסגור את התאגיד' זה לכוון למטרה קלה. לצערי, התאגיד נתפש על ידי חלקים גדולים בציבור כמשהו ששייך לקבוצה מסוימת של אנשים, ולכן זו מטרה קלה. התאגיד זה לא גוף חזק ולא גוף עם יד על השאלטר, אז נוח לתקוף אותו".

לדבריו, "למהלך הזה יש מחיר – והוא שישראלים יצרכו בעיקר תוכן באנגלית ובשפות אחרות. כנראה שממשלת הליכוד רוצה שהישראלים ידעו יותר על הקריסמס, שיחגגו יותר את הלוואין ויהיו יותר מחוברים למקומות אחרים בעולם, ולא לישראל", אומר עידן בציניות ומוסיף כי "כנראה שזה מה שממשלת הליכוד רוצה להשיג. אחרת אני לא מבין את ההיגיון של המהלך הזה. וזה דווקא מגניב, כי לא ידעתי שהליכוד הם כאלה פרוגרסיביים וגלובליסטיים, חשבתי שהם בדיוק ההפך".

הפוסט של רועי עידן נגד הכוונה לסגור את התאגיד

הפוסט של רועי עידן נגד הכוונה לסגור את התאגיד