חברת מטא (לשעבר פייסבוק) תשלם כ-600 אלף דולר לישראלים שקידמו בתשלום פרסומות וידיאו ברשת החברתית, כך סוכם לאחרונה במסגרת הסדר פשרה שנועד לשים קץ לתביעה נגד החברה. התביעה באה על רקע חשיפה כי פייסבוק הציגה בעבר למפרסמים נתונים שגויים ומנופחים לגבי סרטוני הווידיאו שלהם ובעקבות הסדר פשרה בתביעה דומה שהוגשה בארה"ב.

בשנת 2016 חשף ה"וול סטריט ג'ורנל" כי בחברת פייסבוק הציגו למפרסמים נתונים שגויים ומנופחים לגבי זמן הצפייה הממוצע בסרטוניהם, וזאת במשך כשנה וחצי (2015-2016). בסופו של הליך משפטי ממושך הגיעה פייסבוק להסדר פשרה עם מפרסמים מקליפורניה שהגישה נגדה תביעה ייצוגית. בסוף שנת 2019 הסכימה החברה לשלם עשרות מיליוני דולר לסיום הסכסוך המשפטי.

כמה ימים אחר כך הגישה בישראל חברת שפגאט בע"מ, שבעבר פרסמה בתשלום סרטונים בפייסבוק, תביעה נגד החברה ובקשה לאישור תביעה ייצוגית. בשפגאט טענו, באמצעות עורכי-הדין אוהד רוזן וחגי קלעי, כי הסדר הפשרה בארה"ב נגע אך ורק לתושבי ארה"ב. לטענתם, יש לפסוק פיצוי דומה לזכותם ולזכות כל יתר הישראלים שפרסמו סרטונים בפייסבוק על בסיס נתונים שגויים ומנופחים.

בפייסבוק הגישו בקשה לסילוק על הסף של הבקשה לאישור התובענה כייצוגית. בחברה טענו, באמצעות עורכי-הדין יעקב שרביט, יצחק שרגאי, יפעת פגיס-גלמן וליטל גדנסקי ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן כי יש לברר את הסוגיה בקליפורניה, ולפי הדין בקליפורניה.

מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני (צילום: מרים אלסטר)

מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני (צילום: מרים אלסטר)

בפייסבוק טענו כי שפגאט, וכמוה כל יתר חברי הקבוצה שאמורה כביכול לקבל פיצוי, אינם משתמשים "רגילים" בפייסבוק אלא משתמשים עסקיים ועל כן הם מחויבים לברר את ענייניהם המשפטיים בקליפורניה ולפי הדין בקליפורניה, כפי שהתחייבו כשנרשמו כמשתמשים עסקיים לשירותים של פייסבוק. לצד זאת העלו בפייסבוק עוד שלל טענות נגד הבקשה.

לאחרונה, ועוד טרם הוכרעה הבקשה לסילוק על הסף, הודיעו הצדדים לבית-המשפט כי הגיעו להסדר פשרה. לפי הפשרה, ישראלים שהיו בעלי חשבון פייסבוק בין ה-12.2.2015 ל-23.9.2016 ואשר שילמו עבור קידום ממומן של פרסומות בווידיאו בפייסבוק יפוצו. לפי הסדר הפשרה, מדובר ב-29,865 חברי פייסבוק.

כיוון שבארה"ב פייסבוק פיצתה בסופו של דבר ב-26 מיליון דולר קבוצה המונה כ-1.3 מיליון חברים, הוסכם כי בישראל יפוצו חברי הקבוצה בסכום דומה יחסית לגודל הקבוצה, כלומר פייסבוק תשלם כ-593,716 דולר.

הסכום יחולק באופן שהולם את ההוצאות של חבר הקבוצה הישראלית על פרסום בווידיאו. בפועל, כך מוסבר בהמשך הסכם הפשרה, 495 בעלי חשבון פייסבוק  מישראל יקבלו למעלה מ-85% מסכום ההסדר והיתר, שאמורים לקבל פיצוי הנמוך מ-100 דולר, לא יקבלו פיצוי כספי כלל והסכום הנותר יועבר לקרן לתובענות ייצוגיות.

הצדדים מסבירים כי ההיגיון בחלוקה זו נובע מכך שכ-20 אלף מחברי הקבוצה יהיו זכאים לפיצוי הנמוך מדולר אחד ועוד כ-6,000 יהיו זכאים לפיצוי הנמוך מ-5 דולר וגם כך שכר הטרחה למנהל ההסדר בגין תשלום ל-495 חברי קבוצה בלבד יעמוד על 65 אלף שקלים. חלוקה לכל הזכאים תהפוך למבצע לא יעיל ובלתי אפשרי.

לפי ההסדר שגובש, מלבד שכרו של מנהל ההסדר האמור, תשלם פייסבוק גם כ-340 אלף שקלים לבאי-כוח שפגאט בע"מ כשכר טרחה ועוד 42.5 אלף שקלים לחברת שפגאט כגמול.

הסדר הפשרה טרם קיבל את אישור בית-המשפט.

55151-10-19