קבוצת נשים מארגונים רפורמים וקונסרבטיבים, שתצלומן פורסם באתר "בחדרי חדרים" כשפניהן מטושטשות, הגישה תביעה בסך כ-350 אלף שקלים נגד האתר. בתגובה טוענים באתר כי התצלום פורסם בטעות, וכי מדיניות האתר היא כלל לא לפרסם תצלומי נשים, וכי מדיניות זאת נקבעה מתוך כבוד לנשים ובהתאם לסולם הערכי של גולשיו.

בחודש דצמבר האחרון פורסמה באתר "בחדרי חדרים" ידיעה על מפגש של נשיא המדינה עם נציגי ארגוני הרפורמים. לידיעה התלווה תצלום מדוברות בית-הנשיא שבו טושטשו פני כל הנשים. בהמשך פורסם התצלום פעם נוספת בידיעה אחרת, אף הוא תוך טשטוש פני כל הנשים. התמונה המקורית, כמעט מיותר לציין, יצאה מדוברות בית הנשיא כשפני הנשים גלויים.

בעקבות הפרסום המצונזר הגישו חמש מהנשים שפניהן טושטשו תביעה נגד חברת בחדרי חדשות בע"מ, מפעילת האתר. אורלי ארז-לחובסקי (מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה), אנה קיסלנסקי (מנכ"לית התנועה הרפורמית), תמר גוטליב (סגנית יו"ר ארגון "נשות הכותל"), יוכי רפפורט (מנכ"לית "נשות הכותל") ורקפת גינסברג (מנכ"לית התנועה המסורתית בישראל) תבעו יחדיו 344,895 שקלים בין היתר בגין הפליה, פרסום לשון הרע והפרת הפרטיות.

התובעות טענו, באמצעות עורכי-הדין מירי נחמיאס-יסף ואורי נרוב, כי הפרסום המטושטש ביזה והשפיל אותן. "טשטוש דמויות התובעות כמוהו כמסר שהן עשו דבר שיש להתבייש בו ולפיכך יש להעלימן, כאילו היו עברייניות שאין להראות את תמונתן", נטען בכתב התביעה.

פרסום תמונת נשים בפנים מטושטשות, "בחדרי חרדים" (צילום מסך)

פרסום תמונת נשים בפנים מטושטשות, "בחדרי חרדים" (צילום מסך)

בהמשך כתב התביעה הוסיפו התובעות כי "מדובר במדיניות מוצהרת ומכוונת של הנתבעת אשר מטשטשת תמונות של נשים דרך קבע באופן הפוגע בצורה חמורה בזכות לשוויון ולכבוד של נשים ועל כן יש לפסוק את מלוא הפיצוי אשר יבטא את הסלידה העמוקה ושאט הנפש מהתופעה הפסולה של טשטוש תמונות נשים והדרתן מהאתר של הנתבעת".

באתר טענו בתגובה, באמצעות עו"ד ליאור דובדבני, כי אתר "בחדרי חרדים" הוא אתר חרדי שגולשיו "אינם חפצים בתמונות נשים, לא מטעמי חוסר כבוד לנשים, רצון להשפיל או לפגוע, אלא נהפוך הוא, מתוך כבוד לנשים".

עוד נטען כי "מדיניות האתר היא כלל לא לפרסם תמונות בהן מופיעות נשים. למצער, במקרים ספורים ביותר, בחר אחד העורכים לטשטש תמונות נשים המופיעות בתוך תמונה, במקום לא לפרסם את התמונה כלל. כאמור, אין זו מדיניות האתר, והנהלים חודדו בהתאם".

לפי האתר, הדרת הנשים מהפרסומים בו נובעת מ"סולם ערכים שונה", ורצון להביא ל"האדרת כבודן של נשים, וודאי שלא בפגיעה בהן".

ציוץ של שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום מסך)

ציוץ של שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום מסך)

טשטוש פניהן של נשים בתצלומים המתפרסמים באתר "בחדרי חרדים" אירע לא פעם בעבר. השנה פורסמה באתר תמונה מניחום אבלים בביתו של ח"כ ניר אורבך. פניה של ח"כ אבתיסאם מראענה טושטשו. "באתר בחדרי חרדים מחקו אותי מהתמונה רק כי אני אישה", כתבה בתגובה חברת הכנסת, "תפסיקו למחוק אותנו ואת הנוכחות שלנו מהמרחב הציבורי"

בשנה שעברה פורסמה באתר תמונה אחרת בה טושטשו פניהן של הנשים, גם היא צולמה בבית הנשיא: התמונה המסורתית לאחר השבעת הממשלה. דמויותיהן של תשע השרות בממשלה - איילת שקד, קארין אלהרר, מירב כהן, מרב מיכאלי, תמר זנדברג, אורנה ברביבאי, אורית פרקש הכהן, יפעת שאשא ביטון ופנינה תמנו שטה - פורסמו כשפניהן מטושטשות.

עוד קודם לכן התפרסמו מקרים אחרים של פרסום תמונות נשים עם פנים מטושטשות: ב-2015 שוב טושטשו פניהן של השרות בתצלום ההשבעה המסורתי. באותה שנה, בדיווח על פורום פוליטי שיזם האתר, טושטשו פניה של חברת הכנסת זהבה גלאון בתצלום שהתפרסם באתר. בהזדמנות אחרת טושטשו פניה של סוהרת. בתגובה לפרסום האחרון הגיבו באתר: "אצלנו אישה אינה ויזואל. אנו גאים בחרדיותינו - ולא מתביישים בכך''.

37208-05-22