"ההודעה הזו על אגרת הטלוויזיה תהיה האחרונה" צייצה השבוע (16.1) נאדין דוריס, השרה הבריטית לדיגיטל, תרבות, מדיה וספורט. "תמו הימים שבהם קשישים קיבלו איומי מאסר ופקידי הוצאה לפועל דפקו על הדלת. הגיע הזמן לשוחח ולדון בדרכים חדשות לממן, לתמוך ולמכור תוכן בריטי מעולה".

להודעה הדרמטית צירפה השרה השמרנית דיווח ב"דיילי מייל" שהבהיר את הפרטים. דוריס מקדמת תוכנית לביטול אגרת ה-BBC, שנהוגה בבריטניה כמעט שמונה עשורים, ולהחלפתה במודל מימון אחר לשידור הציבורי, שטיבו עדיין לא נקבע. מנגנון המימון החלופי יגובש בדיונים שיצטרכו להסתיים עד סוף 2027, כשיפקע היתר האגרה הנוכחי של ה-BBC.

רבים רואים בתוכנית ניסיון של הממשלה השמרנית לחלץ את ראש הממשלה בוריס ג’ונסון מהביקורת הציבורית הגואה, על חשבון ה-BBC, שנחשד בעיני השמרנים בהטיה שמאלה. ג’ונסון מתמודד בחודש האחרון עם גל חשיפות על מסיבות בניגוד להנחיות הקורונה שהתקיימו בביתו בדאונינג 10 ובמשרדי ממשלה אחרים ב-2020. ב-BBC הבליטו את החשיפות האלה, ושרים בממשלה התלוננו, לפי ה"דיילי מייל", כי בתאגיד השידור הציבורי "לא יעצרו עד שהוא יילך". האמת היא שאף אחת מהשערוריות האלה לא נחשפה ב-BBC, וגם בשאר הערוצים הסיקור לא בהכרח מלטף.

ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון מתייחס לגילויים על השתתפותו במסיבות בראשית מגפת הקורונה, הפרלמנט הבריטי, 12.1.2022 (צילום: ערוץ היוטיוב BBC News)

כדי למלט את ג'ונסון מהביקורת מפנים ומחוץ, וגם מהדשדוש בסקרים, יזמה הממשלה מבצע בשם "בשר אדום" (אכן, יש דברים גרועים יותר ממחולל השמות של צה”ל). במסגרת המבצע מקודמות בהליך בזק שורת רפורמות שידברו לבייס השמרני, ובהן מדיניות חדשה כלפי פליטים ומהגרים שחוצים את תעלת למאנש, והזרמת כסף למערכת הבריאות הציבורית (NHS) עבור קיצור התורים שהחריפו בשל מבצע הבוסטרים. ההודעה על ביטול האגרה מתיישבת לכאורה עם הקו הזה.

מודל משנות ה-40

אגרת הטלוויזיה בבריטניה (license fee) נולדה עם הקמת ה-BBC בשנת 1946. זוכרים את אגרת רשות השידור שלנו שבוטלה לפני שנים ספורות, ונגבתה מבעלי הטלוויזיות בין שצפו בערוץ הראשון ובין שלא? אותה שיטה פועלת בבריטניה עד היום. האגרה נגבית מכל צופה בטלוויזיה בכל מכשיר, וכן מהצופים בתוכני BBC באמצעות iPlayer. התעריף:  159 ליש”ט לשנה, 53.50 ליש"ט לטלוויזיה בשחור-לבן. תושבים מעוטי הכנסה בני 75 ומעלה פטורים, וכמה קבוצות אחרות זכאיות להנחה.

מנגנון האגרה מבטיח ל-BBC עצמאות משיקולי פופולריות ומגחמות הממשלה, אבל משך הרבה ביקורת. ההיטל אחיד לעניים ולעשירים; אי-תשלום יכול להוביל למאסר; ומתכונת הגבייה נקבעה כשהיה רק ספק טלוויזיה אחד בממלכה

הזכות לגבות את האגרה נכללת בצ’רטר של ה-BBC שמתחדש מעת לעת, וצפוי לפוג בעוד כשש שנים. האגרה מהווה היום למעלה מ-75% מתקציב הארגון; ב-2019 היא הניבה כמעט 4 מיליארד ליש"ט, ששימשו למימון ערוצי הטלוויזיה, תחנות הרדיו, אתרי האינטרנט והאפליקציות של התאגיד הציבורי. בימי שגרה מאפשרת הממשלה ל-BBC לעדכן את התעריפים לפי האינפלציה.

המנגנון הזה מבטיח ל-BBC עצמאות יחסית משיקולי פופולריות ומגחמות הממשלה, אבל גם מושך לא מעט ביקורת. ראשית, מדובר בהיטל בגובה אחיד, ולכן משק בית עני משלם כמו משק בית עשיר. שנית, העונשים על אי-תשלום אגרה יכולים להגיע למאסר, מה שנראה מעט מופרז. ושלישית, מתכונת הגבייה נקבעה בשנות ה-40, כשה-BBC היה ספק הטלוויזיה היחיד בממלכה; אם היתה לכם טלוויזיה, משמע שצפיתם ב-BBC. היום המצב מעט שונה... ומאחר ש-BBC זוכה היום להרבה ביקורת על סיקור מוטה, אפשר גם לשאול: מדוע מי שלא מרוצה מהסיקור צריך לממן אותו?

איום מרומז

לפי הדיווח ב"דיילי מייל", השרה דוריס החליטה, בעקבות משא ומתן עם ראשי ה-BBC, להקפיא את תעריף האגרה בשנתיים הקרובות, למרות אינפלציה של יותר מ-5% בשנה. הנימוק להקפאה הוא הצורך להקל במשבר יוקר המחיה, אבל משמעותה תהיה קיצוץ של כ-2 מיליארד ליש"ט בהוצאות ה-BBC בשש השנים הקרובות. גם בהמשך שוקלת דוריס שלא לעדכן את האגרה במלוא שיעור האינפלציה, דבר שעשוי להצריך קיצוצים נוספים. בתום הצ'רטר, אם השמרנים יישארו בשלטון, הם צפויים להציע מתכונת מימון חדשה שתביא בחשבון את הופעת שירותי הסטרימינג כמו נטפליקס.

רק אתמול (17.1), אחרי הפרסומים בתקשורת, התייצבה דוריס סוף-סוף בפרלמנט להציג את היוזמה. יו”ר בית הנבחרים לינדזי הויל, איש הלייבור, נזף בה בחומרה יוצאת דופן משום שהפרה את הנורמה שלפיה הממשלה מעדכנת את הפרלמנט לפני הציבור. דוריס הבטיחה בנאומה לא להשאיר את ה-BBC בלי מקור מימון, לסייע לתאגיד מתקציב הממשלה ולהרחיב את האפשרויות שלו לגייס מימון והלוואות מגופים פרטיים. אבל באותה נשימה היא שלחה ל-BBC איום מרומז.

נדין דוריס, שרת הדיגיטל, התרבות, המדיה והספורט בממשלת בריטניה, בנאום לפרלמנט על רפורמה במימון הבי.בי.סי, 17.1.2022 (צילום: ערוץ היוטיוב של Sky News)

דוריס הזכירה את ההתחייבות שהשמיעו לאחרונה מנהלי ה-BBC לטפל בהטיות בסיקור החדשותי, ואמרה כי "המילים חייבות להפוך למעשים". היא רמזה לתוכנית בת 10 הנקודות לטיפול בבעיות מערכתיות שפרסם התאגיד באוקטובר, בעקבות מסקנות ועדת דייסון מאביב 2021. הוועדה התמקדה בבעיות האתיות באופן בו השיג עיתונאי ה-BBC מרטין באשיר את הראיון הידוע לשמצה עם הנסיכה דיאנה, אבל בחנה גם את ההטיות הפוליטיות ב-BBC.

סקרים מעלים כי 50% מהמצביעים השמרנים חושבים ש-BBC מוטה לטובת הלייבור, לפחות במידה מסוימת. רק 12% חושבים שהוא נייטרלי. רק 30% ממצביעי הלייבור, לעומת זאת, חושבים שהוא מוטה לטובת השמרנים, לעומת 32% מהם שחושבים שהוא נייטרלי. בתקופת משבר הברקזיט רבים חשבו ש-BBC נוקט קו אנטי-ברקזיט מובהק. חבר הפרלמנט השמרני פיטר בון אמר בשבוע שעבר במסגרת שאילתה לראש הממשלה ג'ונסון: "לא ייתכן שאנשים שמאמינים שיש ב-BBC הטיה ממסדית יצטרכו לסבסד אותו". מחקרים ודו"חות שבחנו את כיוון ההטיה הפוליטי ב-BBC לא הגיעו למסקנות אחידות.

אהובים למרות האגרה

למרות הביקורת, לשמרנים אין תמריץ פוליטי לחסל את ה-BBC. סקרים הוכיחו שתאגיד השידור עדיין אהוב מאוד על הציבור הבריטי. ל-63% מהנשאלים יש דעה חיובית עליו, לעומת 23% בלבד בעלי דעה שלילית.

בעקבות ההודעה של דוריס נכבשו הרשתות החברתיות בפוסטים עם רשימה של מגוון התכנים האדיר שמופק ב-BBC: ערוצי טלוויזיה ארציים ומקומיים, תחנות רדיו, תכניות ילדים. משתמשים שיתפו כמובן את הפרסומת הקלאסית עם ג'ון קליז מ-1985, "מה ה-BBC אי-פעם עשה בשבילנו?". הבייס הפוליטי הממורמר לא שווה לשמרנים עימות פומבי שיציג את ה-BBC כשורש כל רע.

האופוזיציה בפרלמנט תקפה כמובן את התוכנית. לוסי פאוול, מקבילתה של דוריס בממשלת הצללים, האשימה (במילים פרלמנטריות כמובן) שהשרה מלקקת לג'ונסון מאז שהעמיקה הסתבכותו הציבורית, ושההודעה הנמהרת על ביטול האגרה בלי שהשרה יודעת במה להחליף אותה נועדה לחלץ אותו מהצרות הפוליטיות. היא קראה לרפורמה "ונדליזם תרבותי", ונדטה נגד גוף השידור שסיקר את הכשלים של הממשלה.

ב-BBC טענו שהכנסות התאגיד סבלו מירידה ריאלית של 30% לעומת העשור הקודם, וקיצוץ ריאלי נוסף יצריך "החלטות קשות". אלא שבין השורות אפשר לפרש זאת כהודאה בצורך לשנות את מודל המימון  שגורם היום להפסדים

אבל ביקורת נשמעה גם מספסלי השמרנים. אב בית הנבחרים פיטר בוטומלי (תפקיד מקביל ל"זקן חברי הכנסת") דחה את הנימוקים להקפאת תעריף האגרה, בטענה שהממשלה לא הציעה שום אלטרנטיבה לקיצוצים אחרים. ג'וליאן נייט, יו"ר ועדת התרבות בפרלמנט, תמך ביוזמה אבל הביע אכזבה מכך שהממשלה לא הציגה עדיין שום אלטרנטיבה לאגרה. ביקורת דומה הביעו גם שמרנים אחרים, חלקם חברי הוועדה. אחד מהם אף רמז שמניעי התוכנית לא טהורים: "אני שמח על הדיון, אבל תוהה מאיפה הוא הגיע".

ראשי ה-BBC עצמם הוציאו תגובה ביקורתית ליוזמה, ותיארו אותה כצעד מצער "לא רק למשלמי האגרה, אלא גם לענפי תרבות המתבססים על ה-BBC בעבודה החשובה שהם עושים ברחבי בריטניה”. לדבריהם, הכנסות התאגיד כבר סבלו מירידה ריאלית של 30% לעומת העשור הקודם, וקיצוץ ריאלי נוסף יצריך "החלטות קשות" ש"יפגעו במשלמי האגרה". אלא שבין השורות אפשר לפרש את הדברים כהודאה של ראשי ה-BBC בצורך בשינוי במודל המימון - ולו מפני שכעת הוא גורם להם הפסדים.

ירייה ברגל

הנה הפרשנות שלי לפשר ההכרזה של שרת התרבות. הממשלה השמרנית באמת רוצה לערוך רפורמה בשידור הציבורי. עיתוי ההודעה, לעומת זאת, קשור כנראה למבצע "בשר אדום" שנועד להציל את עורו של ג'ונסון. דוריס לא רצתה מלכתחילה "לעשות שכונה" ולמכור תוכנית חצי-אפויה; היא רצתה להגיע לפרלמנט עם רעיונות מגובשים, ולפתוח אותם להתייעצות כראוי בדיון מקצועי. היה לה פנאי להשלים את העבודה, כי המועד לחידוש הצ'רטר של ה-BBC עדיין רחוק. אלא שאז ג’ונסון הסתבך - והיה צורך לסייע.

איזה מנגנון תרצה ממשלת ג'ונסון להנהיג במקום האגרה? קשה לדעת. אם ההודעה החפוזה על ביטול האגרה נועדה להחליש את ה-BBC, הממשלה ירתה לעצמה ברגל. תוכנית מוגמרת היתה מקלה עליה לגרום לחברי המפלגה להתיישר. אבל כעת חברי הפרלמנט השמרנים עצמם מוטרדים מההשלכות, ועלולים לנסות לכופף את ידה של הממשלה. אם נאדין דוריס ביקשה לנופף בביטול כשוט לאילוף ה-BBC, החיפזון מקשה עליה את המשימה.

גרסה ארוכה של הכתבה פורסמה ב"יס מיניסטר", בלוג הפוליטיקה הבריטית של אוריה בר-מאיר