אתר N12 של חדשות 12, כלי התקשורת הגדול, הפופולרי והמשפיע בישראל, העתיק בלא קרדיט משפטים שלמים מידיעה שפורסמה באתר החדשות העצמאי "שיחה מקומית".

בשבוע שעבר פורסמה ב"שיחה מקומית" ידיעה מאת יובל אברהם תחת הכותרת "חשיפה: מיליציות של חיילים ומתנחלים תקפו והרגו פלסטינים". שלשום (18.7) פורסמה באתר N12 ידיעה מאת ניר דבורי תחת הכותרת "חייל רעול פנים תועד יורה לעבר פלסטינים בשומרון, הצבא פתח בחקירה".

משפטים שלמים שהופיעו בידיעה מאת אברהם ב"שיחה מקומית" הועתקו והודבקו אל הידיעה מאת דבורי באתר N12 בלי כל קרדיט למקור, ותוך ייחוס שגוי. לפי N12, המשפטים שהעתיקו מ"שיחה מקומית" הן בכלל גרסה שקיבלו מארגון "בצלם", אולם בארגון מכחישים כי העבירו להם תגובה, הודעה לעיתונות או כל מסר אחר עם המשפטים שמופיעים מפיהם. למעשה, טוענים ב"בצלם", בחדשות 12 כלל לא פנו אליהם בנוגע לאירוע.

הידיעה המקורית של N12, לפני הוספת הקרדיט ל"שיחה מקומית" (צילום מסך)

בידיעה מאת אברהם ב"שיחה מקומית" נכתב:

"שיחה מקומית" חושפת עכשיו שלפחות ארבעה מהקורבנות נהרגו במהלך מתקפות יזומות של מתנחלים מלווים בחיילים על כפרים פלסטינים. אחד הקרבנות נהרג בכפר א-ריחיה בדרום הר חברון, שניים בכפרים עוריף ועסירה אל-קבליה באזור שכם, ואחד בכפר איסכאכא ליד אריאל. בישוב חמישי – בורין שליד שכם -תועדה מתקפה דומה שהסתיימה ללא הרוגים. המתקפות האלה, שלפחות בשלושה מהמקרים לא קדמו להן מחאות או הפגנות בתוך הכפרים, התרחשו כמעט באותה שעה בדיוק, שתיים אחר הצהריים, וכללו שריפת שדות ועצים, זריקת אבנים וירי חי.

בידיעה מאת דבורי ב-N12 נכתב:

בארגון "בצלם" מסרו כי "לטענת פלסטינים ארבעה נהרגו במהלך מתקפות יזומות של מתנחלים מלווים בחיילים על כפרים פלסטינים. אחד הקורבנות נהרג בכפר א-ריחיה בדרום הר חברון, שניים בכפרים עוריף ועסירה אל-קבליה באזור שכם, ואחד בכפר איסכאכא ליד אריאל. בישוב חמישי - בורין שליד שכם - תועדה מתקפה דומה שהסתיימה ללא הרוגים. בשלושה מהמקרים לא קדמו להן מחאות או הפגנות בתוך הכפרים, הם התרחשו כמעט באותה שעה בדיוק, 14:00 אחר הצהריים, וכללו שרפת שדות ועצים, זריקת אבנים וירי חי".

בידיעה מאת אברהם ב"שיחה מקומית" נכתב:

"בסדרת תמונות ובסרטון שצולמו בכפר עוריף שליד שכם באותו יום שישי, נראים שלושה אזרחים נושאי נשק, שאחד מהם זוהה בוודאות כרבש"ץ של התנחלות יצהר הסמוכה, פועלים יחד עם שלושה חיילים, ביניהם קצין בדרגת סרן. בכמה מהתמונות נראה כאילו המתנחלים "מדריכים" את החיילים, ובאחת מהן עולה חשד שאחד האזרחים אפילו מקבל נשק מאחד החיילים".

בידיעה מאת דבורי ב-N12 נכתב כי לפי ארגון "בצלם":

"באותו יום שישי, בכפר עוריף שליד שכם, נראים שלושה אזרחים נושאי נשק, שאחד מהם זוהה בוודאות כרבש"ץ של התנחלות יצהר הסמוכה, פועלים יחד עם שלושה חיילים, ביניהם קצין בדרגת סרן. בכמה מהתמונות נראה כאילו המתנחלים 'מדריכים' את החיילים ובאחת מהן עולה חשד שאחד האזרחים אפילו מקבל נשק מאחד החיילים".

בידיעה מאת אברהם ב"שיחה מקומית" נכתב:

בסרטון נראה גם גבר ללא חולצה ורעול פנים – לא ברור אם חייל או אזרח – המסתובב סביב אחד החיילים, משוחח אתו, ואז יורה בנשק האוטומטי שבידו לכיוון פלסטינים בכפר. על פי עדויות הפלסטינים, תושב עוריף נידאל ספדי נהרג מאש חיה שנורתה לעברו באזור הזה של הכפר, ליד בית הספר.

בידיעה מאת דבורי ב-N12 נכתב כי לפי ארגון "בצלם":

"בתיעוד נראה גם גבר ללא חולצה ורעול פנים - לא ברור אם חייל או אזרח - המסתובב סביב אחד החיילים, משוחח אתו, ואז יורה בנשק האוטומטי שבידו לכיוון פלסטינים בכפר. על פי עדויות הפלסטינים, תושב עוריף נידאל ספדי נהרג מאש חיה שנורתה לעברו באזור הזה של הכפר, ליד בית הספר".

לאחר פרסום הפלגיאט פנו מ"שיחה מקומית" אל חברת החדשות המפעילה את אתר N12. בעקבות הפנייה נוסף לידיעה של דבורי משפט לפיו הסרטון שתיעד את האירוע פורסם באתר "שיחה מקומית". ב-N12 אף קישרו מגוף הידיעה שלהם לדיווח ב"שיחה מקומית". עם זאת, המשפטים שהועתקו מ"שיחה מקומית" עדיין מיוחסים בשוגג ל"בצלם".

מחדשות 12 נמסר בתגובה: "נעשתה טעות בתום לב שתוקנה ואף התווסף קרדיט כראוי".

עדכון, 20.7: בעקבות פניית "העין השביעית", בחדשות 12 מחקו מהידיעה של דבורי את כל המשפטים שהועתקו מ"שיחה מקומית".