עץ אשוח מעטר את השער הראשי של "א-סינארה", לרגל השנה האזרחית החדשה. העיתון, בבעלות נוצרית, מקדיש את הכותרת הראשית לפגיעה בכנסיית מר-יוחנא האורתודוקסית שליד נהר הירדן, שבוצעה על-ידי יהודים. דובר הפטריארך, הכומר עיסא מסלח, אומר: "הפשע הזה בא במסגרת פשע שפוגע במסגדים, וזו פגיעה במקומות הקדושים לנו ובתרבותנו". הכתב אמין אבו-ג'בל משלב בידיעה גם דיווח על פגיעה במסגד עוקאשה שבמזרח ירושלים, עם תצלום כתובת של תג-מחיר, ללמד שגם הפגיעה בכנסייה היא במסגרת פעולות הארגון.

ידיעה נפרדת על הצתת המסגד מובאת בעמוד אחר בעיתון ומקבלת גם היא הפניה בשער. "מתנחלים מציתים אש במסגד עוקאשה באל-קודס וכותבים סיסמאות נגד השליח המכובד", לשון הכותרת לידיעה, של הכתב חטאב נסאר. הכתב רפעת עכר חתום באותו עמוד (60) על ידיעה העוסקת בפריצה למסגד במג'ד אל-כרום וגניבת כספי צדקה, ספרי קוראן ומחשבים.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

העורכת האחראית והבעלים וידה משעור כותבת במאמרה השבועי על הפגיעה במקומות הקדושים: "האם ממשלת ישראל יכולה לעמוד מול הסחף הקיצוני המטורף, שהפך מדיבורים למעשים נגד כל מה שהוא ערבי ונגד כל המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים?!!! [...] התנהגות הקיצונים הימנים אינה פחותה מהטירוף שבהתנהגות נירון קיסר רומא". כדי להמתיק את הגלולה מצוטטים בשער העיתון דבריו של קצין הקישור הפלסטיני בבית-לחם, איאד סרחאן: "הוצאנו 13 אלף אישורים לאזרחים נוצרים לבקר בישראל".

פעולות תג-מחיר תופסות את הכותרת הראשית בשניים מהעיתונים הארציים האחרים בערבית. "פנורמה" בוחר בכותרת הראשית "מתנחלים תוקפים מסגדים ורכוש פלסטיני בגדה המערבית". "פרס למתנחלים: המזרח התיכון בוער; האם זהו הזמן לשפוך שמן על האש?", מצטטת כותרת המשנה את נשיא המדינה. בידיעה נטולת הקרדיט מצוטט גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאומר כי "ינקוט צעדים חריפים נגד יהודים קיצוניים".

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

"מתקפת המתנחלים השיגה את המסגדים, את רכוש הפלסטינים וגם את צבא הכיבוש" ו"ההתקפה נבנתה על-ידי הממשלה", נכתב בכותרת הגג ובכותרת הראשית על שער "חדית א-נאס" (הכוונה להתקפת המתנחלים על בסיס צה"ל בשומרון). "שטן ההתנחלות יוצא מהקומקום", נכתב בכותרת המשנה, "גינוי ערבי נרחב; פרס מתייחס אליהם כשפיכת שמן על אש המהפכות הערביות".

הידיעה מובאת במלואה בעמוד הראשי, והעורך ודיע עוואודה מטיל את האחריות על הממשלה: "שלטונות ישראל אחראים למתקפה של הימין הקיצוני נגד הערבים והיהודים. הכישוף פוגע במכשף-הכובש, שעודד אותם להתנחל".

תוכניות ההיסטוריה

"כל אל-ערב" מתעלם מתג-מחיר בעמודו הראשי. ידיעה בעניין מובאת בעמוד פנימי, ובה כותבת מונא ערמוש: "מתנחלים שרפו את מסגד עוקאשה באל-קודס וכתבו סיסמאות של תג-מחיר וקללות נגד הנביא מוחמד". כותרת המשנה מבשרת כי "ועדת המעקב מגנה את הצתת המסגד ואת הנסיונות למנוע את קריאת המואזין".

למרות ההתעלמות בשער, מאמר המערכת מתייחס למתקפת הימין הקיצוני. תחת הכותרת הארוכה "איננו מזלזלים ביכולות הקיצונים היהודים, אך אנו קוראים להם לא לזלזל ביכולות הערבים והמוסלמים", נכתב: "הצתת המסגדים וחילול קירותיהם, ההצעה בכנסת למנוע את קריאת המואזין, הצעות החוק הגזעניות כמו אי-מתן רשיון נהיגה למי שלא נשבע אמונים למדינה, השלכת אבנים לעבר ערבים בצפת על רקע גזעני, המתקפה על הערבים בעכו ומה שנעשה כיום נגד הערבים בנגב עם איומי העקירה והריסת בתיהם – כל אלו מוכיחים כי הרתעת הגורמים הקיצוניים חלשה במישור המקומי, האזורי והבינלאומי. נראה שהתמיכה הבלתי מוגבלת בישראל והקיצוניות של כמה מהמתמודדים לנשיאות בארה"ב, ובכללם הרפובליקאי הזה שאמר שאין עם פלסטיני, פתחו את התיאבון".

עוד נכתב במאמר:

"הצתת המסגדים לא היתה מתרחשת אלמלא היתה ההנהגה הישראלית מעוניינת בה. בעצם אמירתו כי אלה אנרכיסטים ולא טרוריסטים, נתניהו מעודד אותם. אנחנו לא מזלזלים בקיצונים הללו, אך קוראים להם לא לזלזל בכוח הערבי והמוסלמי ואומרים להם: אתם לא תהיו יותר חזקים מהאמריקאים ולא מגרמניה ההיטלראית. אנו מזהירים אתכם מתוכניות ההיסטוריה. אות כבוד גדול אנו שולחים לח"כ אחמד טיבי, שעמד השבוע בכנסת נגד הגזענים".

החכמים הערבים והחכמים היהודים

עורך הכבוד של "כל אל-ערב", המשורר והסופר סמיח אל-קאסם, מתייחס בטורו השבוע "נקודה, שורה חדשה" להתבטאותו של "הרפובליקאי הזה", ניוט גינגריץ', שכינה את הפלסטינים "עם מומצא". תחת הכותרת "משהו שנקרא גינגריץ'" כותב אל-קאסם:

"ערכי העם מתאימים לעם הפלסטיני, שבנה את יריחו ואת אור-סאלם (אל-קודס) ואת עזה, הערים העתיקות בעולם, אך אינו מתאים למה שאנו קוראים 'העם האמריקאי', שהם קבוצת מהגרים ששדדו את האדמה מבעליה. גינגריץ' הוא נכדן של כנופיות הקאובואים שרצחו את בעלי האדמה הלגיטימיים – האינדיאנים".

על "האנטישמיות הדתית" בהפרדה בין ספרדיות לאשכנזיות הוא כותב:

"פתגם ערבי אומר כי 'האש אוכלת את עצמה, אם לא תמצא משהו שתאכל'. אם הקיצוניות נגד היהודים נקראת אנטישמיות, אז כיצד עלינו לכנות את הגזענות נגד האתיופים המהגרים לארצנו וכיצד עלינו לכנות את הגזענות נגד התלמידות הספרדיות [...] המאבק נגד הגזענות והאנטישמיות לא יכול להיות עונתי ובררני, ועל החכמים הערבים ומה שנותר מהחכמים היהודים לצאת למאבק ממושך ואינטנסיבי נגד כל סוגי הגזענות והאנטישמיות. זהו המאבק הדרוש כיום. נקודה, שורה חדשה".

רעש לבן

ח"כ אנסטסיה מיכאלי נמצאת השבוע בחזית "כל אל-ערב" בעקבות הצעת "חוק המסגדים" שהעלתה להצבעה (או בשמה האחר, "חוק מניעת הרעש"). תמונה בולטת של חברת-הכנסת ליד מסגד בג'סר א-זרקא (צילום: יואב אטיאל) מודפסת על השער ולצדה הכותרת: "לאחר שהסיתה נגד המואזין והמוסלמים, אנסטסיה מיכאלי נכנסה לג'סר א-זרקא בדיסקרטיות, צילמה את עצמה ליד המסגד ונפגשה עם יונס מרעי, ראש מועצת פרדיס".

חבר האופוזיציה בפרדיס, אחמד חוואשי, מצוטט כאומר: "ראש המועצה גרם לנו בושה ועליו להתפטר". בידיעה של הכתב אבראהים אבו-עטא מובלטים דבריו של מרעי :"העברתי לה את המסר של המגזר הערבי, ולפיו קול המואזין יימשך". כמו כן מדווח הכתב על ביקורו של שר המודיעין דן מרידור בפרדיס, ומצטט אותו כאומר: "אני נגד חוק המסגדים, בעד חופש דת ונגד כל אדם גזעני".

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

עוד מביא הכתב את סיפורו של הייתם כבהא, מכפר ברטעה במשולש, שלדבריו הוכה על-ידי חיילי צה"ל במחסום ברטעה המזרחי, לאחר שלטענתם "קילל את אחד החיילים". דובר צה"ל לתקשורת הערבית, אביחי אדרעי, הגיב: "חיילים צה"ל מבצעים את תפקידם על-פי החוק. המקרה ייחקר". סיפורו ותמונתו מובלטים כהפניה בשער.

חוק המואזין זוכה לסיקור בולט גם בעיתונים האחרים. "חדית א-נאס" מבליט בשער את דבריו של רב ההתנחלות תקוע, מנחם פרומן, שמגנה את חוק המסגדים ואומר: "קול המואזין היפה מזכיר לי את אלוהים". הוא קורא לממשלת ישראל לתרום רמקולים למסגדים, כדי להראות שהיא לא נגד חוק המסגדים, ומעלה זכרונות מפגישותיו עם מייסד חמאס השיח' אחמד יאסין, עם יאסר ערפאת וגם עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס.

היי דרומה

ארבעת העיתונים מסקרים את ההפגנה מן השבוע שעבר, של בני המגזר הערבי למען הבדואים בנגב מול משרד ראש הממשלה, במסגרת "יום התמיכה בנגב". הדיווחים מלווים בתמונות מההפגנה, ו"פנורמה" מבליט את הדיווח גם בעמודו הראשי.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

"חדית א-נאס" מייחד כפולת עמודים במוסף לסיקור ההפגנות, מספק סיפורים מאחורי הקלעים של ההפגנה ואף מקדיש במדור הרכילות "ציפורה" מקום לעקיצות של כמה מהנואמים כלפי אחרים.

"כל אל-ערב" מתייחס לסיפור מזווית אחרת, זו של הפינוי המיועד של כפר ואדי א-נעם (שליד רמת-חובב): "הממשלה מכירה בבעלות על אדמת הערבי – רק אם הוא מוכר אותן", דברי אחד הדוברים, המקבלים ביטוי כהפניה בשער.

תחרויות ופרסים

בתו של בעלי "א-סינארה", עורכת "לילכ" יארא משעור, פורשת בכפולת עמודים בקונטרס החדשות את רשמיה מביקור בקטאר, שם עצרה בדרכה לפיליפינים, במסגרת הליווי של נציגת ישראל לתחרות מיס כדור הארץ. תמונתה משם מעטרת את עמוד השער. בכפולה עצמה מתפרסמת תמונתם של ארבעה: יארא עצמה, הזמר דייוויד ברוזה והפעילים רובי דמלין ועלי אבו-עוואד. את שער "סווא" מעטרת תמונתה של למא כיאל, מלכת היופי של המגזר, הזוכה בתחרות בחסות העיתון.

את שער המוסף של "פנורמה", "מידראמה", מעטרת תמונתה של השחקנית החיפאית רונית ח'ורי. באחת ההפניות נראה עץ אשוח לקראת חגיגות הנוצרים לשנה האזרחית החדשה. "שמחה, קישוט ואושר בנצרת", נכתב בכיתוב.

במוסף "חדית א-נאס" מדווחים על חגיגות בתי-הספר בישראל לכבוד מאה שנה ללידת הסופר המצרי המנוח נג'יב מחפוז, חתן פרס נובל לספרות, תחת הכותרת: "ישראל חוגגת את לידת נג'יב מחפוז".

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב