"מצפן הבחירות" של אתר mako והאופן שבו הוא מעביר מידע למפלגות המתמודדות בבחירות לכנסת מפרים את חוק הבחירות האוסר על פרסום תעמולת בחירות לא מזוהה, כך טוען עו"ד שחר בן-מאיר במכתב ששיגר אתמול (17.2) למפלגת יש-עתיד וחברת שידורי קשת בע"מ, מפעילת האתר. בראש mako עומד אורי רוזן, ובראש חברת האם קשת, אבי ניר.

עו"ד בן-מאיר דורש מאתר mako להוסיף לפרויקט "מצפן הבחירות" הודעה מפורשת שתחשוף בפני המשתמשים טרם תחילת השימוש במצפן כי מידע נאסף עליהם ומועבר למפלגת יש-עתיד כדי שזו תציג בפניהם תעמולה מטעמה. אחרת, מאיים עו"ד בן-מאיר, יעתור לוועדת הבחירות המרכזית.

אתמול דיווחנו כיצד פרויקט הבחירות של אתר mako הפך מכלי שנועד לעזור לעיתונות להשכיל את הציבור ולשכלל את בחירתו הדמוקרטית - למכשיר ריגול אחרי האזרחים, שכלי תקשורת מוכר את תוצרתו לפוליטיקאים כדי שיוכלו לשכלל את מערכי התעמולה שלהם. ב-mako הודו כי הם אכן מוכרים מידע שנאסף במסגרת השימוש ב"מצפן הבחירות" אך כי הוא "אנונימי". כמו כן הוסיפו כי הם מוכרים אותו למפלגות שונות ולא רק ליש-עתיד.

פרופ' בן-דוד: "הגולשים לאתר מצפן הבחירות, אשר מופנים לאתר על ידי גוף תקשורת במטרה לבחון את עמדותיהם ביחס לעמדותיהן של כל המפלגות, אינם מודעים לכך שפיקסל מטעם מפלגה מסוימת שתול באתר המציג עצמו כמשויך לגוף תקשורת, מאפשר למפלגה לעקוב אחר התנהגות הגלישה שלהם ולשלוח להם תעמולה ממוקדת אישית בפייסבוק"

עו"ד בן-מאיר טוען במכתב ששיגר כי המערכת לא רק פוגעת בפרטיות של משתמשיה, אלא גם מפרה את חוק הבחירות (דרכי תעמולה). "אתם – יש-עתיד, שידורי קשת, וכן פייסבוק יצרתם מערכת סמויה ונסתרת הפועלת במסגרת המצפן, בה נעשה איסוף מידע על כל גולש וגולשת המבקרים במערכת המצפן, ובאופן שלאחר שימוש במערכת מקבל הגולש בהגדרה, עקב השימוש במערכת המצפן, ורק עקב השימוש כאמור, מידע תעמולתי מטעם מפלגת יש-עתיד", כותב עו"ד בן-מאיר במכתבו.

למכתב צירף עו"ד בן-מאיר חוות דעת מאת פרופ' ענת בן-דוד מהאוניברסיטה הפתוחה, חברת הנהלת עמותת "העין השביעית", שבו היא מתארת את ממצאיה לגבי הקשר בין המצפן של mako, מפלגת יש-עתיד, ותעמולת בחירות המוצגת בפייסבוק.

לפי חוות הדעת של פרופ' בן-דוד, דף הפייסבוק של mako מקדם את אתר מצפן הבחירות בפייסבוק באמצעות פוסטים רגילים וממומנים (לדוגמה: "מצפן הבחירות: בואו לגלות למי כדאי לכם להצביע bit.ly/3bOlQQZ").

בבדיקה שביצעה לאתר המצפן באמצעות תוסף לדפדפן כרום בשם Facebook Pixel Helper התברר כי כי באתר מוטמעים שני "פיקסלים" של פייסבוק.

"Facebook Pixel", מסבירה פרופ' בן-דוד, היא "שיטה למעקב אחר תנועות גולשים מפייסבוק אל אתר חיצוני ובחזרה לפייסבוק, המאפשרת פרסום מודעות ממוקדות לגולשים בהתאם להתנהגות הגלישה שלהם באתרים חיצוניים. הפיקסל הוא קוד שבעלי האתר 'שותלים' בקוד המקור של האתר, הוא מפעיל 'עוגיות מעקב' (Cookies) בדפדפן של הגולשים, מה שמאפשר לעקוב אחר תנועת הגולשים באתרים אחרים, ולפנות אליהם באמצעות פרסום ממוקד בהמשך.

"במהלך ניטור מודעות פוליטיות בפייסבוק, המתבצע במסגרת מחקר אקדמי אותו אני עורכת, עלו אינדיקציות לכך שמפלגת יש-עתיד אוספת מידע על המבקרים באתר מצפן הבחירות, ולאחר מכן שולחת להם מודעות תעמולה מפולחות באתר פייסבוק. זאת כאשר המבקר אינו יודע כי בעצם כניסתו לאתר מצפן הבחירות הוא הגיע (שלא מרצונו ויותר מכך שלא מידיעתו) למקום אשר שולח אותו אוטומטית לחדר תעמולה של מפלגת יש-עתיד", כותבת פרופ' בן-דוד ומפרטת את העובדות הבאות:

ב-23.1.2021 פרסם הדף של mako בפייסבוק מודעה ממומנת, שהפנתה את הגולשים באמצעות קישור מקוצר אל אתר מצפן הבחירות. המודעה הממומנת לא סומנה כמודעה העוסקת בבחירות, כנדרש לפי המדיניות של חברת פייסבוק.

"לאחר לחיצה על הקישור מהמודעה הממומנת של mako וביקור באתר מצפן הבחירות, כאשר חשבון המחקר ביקר שוב בפייסבוק, הוא נחשף למודעת תעמולה ממומנת של מפלגת יש-עתיד. לחיצה על כפתור Why am I seeing this ad של מודעה זו מעידה שהסיבה לטרגוט היא ביקור באתר מצפן הבחירות. סיבה זו מעידה על כך שלקמפיין של יש-עתיד יש גישה לנתוני הגלישה לאתר מצפן הבחירות של מאקו", כותבת פרופ' בן-דוד.

מידע על סיבות החשיפה למודעת פייסבוק של יש עתיד

ב-16.2.2021 הדף של מאקו פרסם מודעה שהזמינה שוב את הגולשים לבקר באתר מצפן הבחירות, ונלווה לה הקישור המקוצר: http://bit.ly/2XRzm06. "השאלות באתר מצפן הבחירות התייחסו בין השאר לעמדות כלפי שילוב חרדים בממשלה", מציינת פרופ' בן-דוד ומוסיפה:

"מיד לאחר הביקור באתר מצפן הבחירות דרך הקישור המקוצר, חשבון המחקר ביקר שוב בפייסבוק ונחשף למודעה של יאיר לפיד. כיתוב המודעה הוא 'חוק אחד לכולם!', ומתחתיו תמונה של שוטר מבצע פעולת אכיפה על חוף הים, ובה הכיתוב 'חוק אחד לאזרחים האלה', ולצדה תמונה של הלווית המונים של אוכלוסייה חרדית, ובה הכיתוב 'חוק אחר לאזרחים האלה'.

"לפי פייסבוק, הסיבה לטרגוט המודעה למשתמש הנגלית באמצעות כפתור Why am I seeing this ad היא שהדף יאיר לפיד העיד על כך שהמשתמש ביקר באתר שלו או באתר של שותפים שלו. לחיצה על המשך ההסבר מפרטת שהאתר של יאיר לפיד או של שותפים שלו משתמש בפיקסל של פייסבוק. [...] יש לציין כי הדפדפן ממנו פועל חשבון המחקר לא ביקר באתר של מפלגת יש-עתיד.

"לפיכך, בוסס הקשר בין אתר מצפן הבחירות לבין דפי הפייסבוק של מפלגת יש-עתיד ושל יאיר לפיד, באופן המעיד על כך שפיקסל פייסבוק השתול באתר מצפן הבחירות משמש את מפלגת יש-עתיד, מאפשר למפלגה לאסוף מידע על משתמשים, ובמקביל לשלוח למשתמשי האתר תעמולה ממוקדת אישית. הגולשים לאתר מצפן הבחירות, אשר מופנים לאתר על ידי גוף תקשורת במטרה לבחון את עמדותיהם ביחס לעמדותיהן של כל המפלגות, אינם מודעים לכך שפיקסל מטעם מפלגה מסוימת שתול באתר המציג עצמו כמשויך לגוף תקשורת, מאפשר למפלגה לעקוב אחר התנהגות הגלישה שלהם ולשלוח להם תעמולה ממוקדת אישית בפייסבוק. הפרסומים של דף הפייסבוק של מאקו או של אתר מצפן הבחירות אינם מצהירים על שיתוף פעולה עם מפלגת יש-עתיד".

תעמולה לא מזוהה

עו"ד בן-מאיר מזכיר כי לפני כשנתיים קבע יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, כי יש להחיל גם על פרסומי תעמולה באינטרנט וברשתות חברתיות את הוראות הגילוי הנאות שבחוק תעמולת הבחירות.

"לטעמי",כותב עו"ד בן-מאיר, "המערכת המופעלת על ידכם של המצפן בשיתוף של אמצעי טירגוט של פייסבוק ועל גבי פלטפורמת פייסבוק, ובשיתוף של יש-עתיד (כנראה שלא בחינם אלא כנגד תשלום), מהווה משום יצירת 'תעמולה' לא מזוהה, כבר בשלב הכניסה והתפעול של מערכת המצפן. [...] המנגנון המוסתר שאתם בניתם, מהווה פגיעה בזכותו של האזרח, בכך שהוא נחשף לתעמולה 'בעל כורחו' וכנגד רצונו, נוכח אי הגילוי הנאות של מערכת המצפן כי השימוש בה יוביל להצגת תעמולה בפניו".

אבי ניר, מנכ"ל קשת (צילום: מרים אלסטר)

אבי ניר, מנכ"ל קשת (צילום: מרים אלסטר)

לפיכך דורש עו"ד בן-מאיר להוסיף הודעה מפורשת למשתמשי המצפן של mako כי נאסף עליהם מידע שמועבר למפלגת יש-עתיד, ואשר כתוצאה מכך תוצג בפניו תעמולה מטעם המפלגה. בהיעדר תשובה למכתב עד יום ראשון הקרוב (21.2), מודיע עו"ד בן-מאיר, בכוונתו לעתור ליו"ר ועדת הבחירות.

דוברת קשת שירי לוי מסרה: "בנוגע למכתב עצמו, בכוונת מאקו להגיב לכותב המכתב בימים הקרובים".

אתמול מסרו מהאתר בתגובה לדיווח על מכירת המידע על הגולשים המשתמשים ב"מצפן הבחירות": "מצפן הבחירות הוא יוזמה עצמאית של קבוצת מאקו שרצה מזה מספר מערכות בחירות. הדאטה שנאסף במסגרת זו הוא אנונימי, מבוסס קוקיז ולא כולל פרטים מזהים של הגולשים, והוא מוצע לכלל המפלגות לצרכי פרסום מטורגט מבלי לעבור על כללי הפרטיות של פייסבוק. אין במצפן פרסום או הטיה לאף מפלגה ואין כל קשר ו/או השפעה של מפלגה כלשהי על הפן התכני של מאקו או של המצפן עצמו".

דובר יש-עתיד רועי קונקול הפנה את "העין השביעית" לתגובה שמסר לדיווח המקורי על הקשר בין המצפן למפלגה: "המצפן אינו 'מודעה פוליטית' מטעם יש-עתיד, וליש-עתיד אין קשר לתוכן שיש או אין בו. כל הפרסומים של יש-עתיד מזוהים כפרסומים מטעמה, בהתאם לדין".