לכבוד שנתיים בדיוק לכהונת רב-אלוף אביב כוכבי כרמטכ"ל פרסם ניר דבורי, הכתב הצבאי של חדשות 12, כתבת סיכום ביניים. הכתבה היתה חיובית ביותר כלפי כוכבי, ונראה כי בדובר צה"ל יכולים להיות מרוצים. אך בחדשות 12 הלכו צעד אחד מעבר להתמסרות הרגילה של הכתבים הצבאיים לדובר ולראש המטה הכללי של הצבא, והצמידו לכוכבי הישגים הרשומים על שם קודמו בתפקיד.

לצד הטקסט החיובי התפרסמה אינפוגרפיקה שנועדה לתמצת לקוראים את מה שהוגדר כ"אירועים בולטים בכהונת כוכבי עד כה". אולם מתוך שבעה אירועים שנכללו ברשימה, שלושה מאפיינים את כהונת קודמו בתפקיד, גדי איזנקוט, לא פחות ובחלק מהמקרים אף יותר מאשר את כהונת כוכבי, ואירוע רביעי כלל לא יצא אל הפועל.

בין האירועים שנכללו ברשימת האירועים הבולטים בכהונת כוכבי: "גיבוש תוכנית רב-שנתית אל מול היעדר תקציב מדינה", "חשיפת מנהרות בצפון ובעזה", "בניית מכשול תת קרקעי מול הרצועה", "קליטת מטוסי 'אדיר' (F-35) וספינת 'סער 6'". בדיקת האירועים הללו מעלה כי ספק אם היה מקום לציינם בכתבת סיכום ביניים של כהונת כוכבי.

"אירועים בולטים בכהונת כוכבי עד כה" (צילום מסך: N12)

"גיבוש תוכנית רב-שנתית אל מול היעדר תקציב מדינה". כוכבי אמנם גיבש תוכנית רב שנתית בשם "תנופה", שנועדה להמשיך את תוכנית "גדעון" שגיבש קודמו הרמטכ"ל גדי איזנקוט, אולם בשל משבר הקורונה זו טרם יצאה אל הפועל ואף עדיין לא קיבלה את אישור הקבינט. עד שלא יהיה לה תקציב, ממילא גם לא תוכל לצאת אל הפועל.

"חשיפת מנהרות בצפון ובעזה". המבצע שזכה לכינוי "מגן צפוני", ובמהלכו נחשפו ונוטרלו מנהרות שחפר חזבאללה מלבנון לתוך שטח ישראל נערך בין דצמבר 2018 לינואר 2019. המבצע הסתיים באופן רשמי יומיים לפני שכוכבי מונה לרמטכ"ל. מאז לא ידוע על חשיפת מנהרה נוספת בצפון. המנהרה האחרונה שנחשפה אומנם נאטמה והוצאה מכלל שימוש רק בחודש מאי 2019, אולם גם היא אותרה עוד לפני תחילת כהונת כוכבי, ונהרסה במהלך כהונתו רק משום שבצה"ל רצו להפיק ממנה מודיעין בטרם תנוטרל.

בחזית עזה אמנם נחשפה מנהרה אחת ביולי 2019 ואחת נוספת באוקטובר 2020, במהלך כהונת כוכבי, אולם עיקר החשיפה בוצע במהלך כהונת איזנקוט, אז נחשפו ונהרסו למעלה מתריסר מנהרות שנחפרו מרצועת עזה לשטח ישראל.

ניר דבורי, הכתב הצבאי של חדשות 12, והרמטכ"ל אביב כוכבי, בדיווח מן השנה שעברה (צילום מסך)

ניר דבורי, הכתב הצבאי של חדשות 12, והרמטכ"ל אביב כוכבי, בדיווח מן השנה שעברה (צילום מסך)

"בניית מכשול תת קרקעי מול הרצועה". גם המכשול התת-קרקעי תוכנן והחל לצאת אל הפועל בתקופת קודמו של כוכבי, איזנקוט. אמנם כוכבי המשיך את המלאכה ולא עצר את בניית המכשול.

"קליטת מטוסי 'אדיר' (F-35) וספינת 'סער 6'". שני המטוסים הראשונים מדגם F-35 נקלטו כבר בדצמבר 2016. שלושה נוספים הצטרפו במהלך 2017. בסוף אותה שנה כבר היו תשעה מטוסים מבצעיים. אמנם במהלך כהונתו של כוכבי נקלטו מטוסי F-35 נוספים וכיום עומד מספרם על 27 בסך הכל. ספינת סער 6 אכן נקלטה במהלך כהונת כוכבי.

בחדשות 12 בחרו שלא למסור תגובה.