אולמרט, הפלסטינים ואנחנו

הכותרת הראשית של "הארץ" היום לא ברורה: "בכירים בי-ם: בשל המשבר הפוליטי, לממשלה אין מנדט להתקדם במו"מ" (ברק רביד). כלומר, היא ברורה מאוד. ראש הממשלה נתון בסבך חקירות פליליות, שהאחרונה שבהן הביאה את מעמדו הציבורי לשפל. כתוצאה מכך הקואליציה שלו עושה קולות של התפרקות, והמפלגה מתכוננת לבחירות פנימיות. במצב כזה אי-אפשר לכנות בתואר "משוגע והוזה" את מי שיטען כי הממשלה והעומד בראשה אינם צריכים להכריע הכרעות הרות גורל מבחינה לאומית. זה ברור.

מה שלא ברור הוא מי אומר את הדברים. האם ה"בכירים בירושלים" הם ראשי האופוזיציה? אם כן, מה חדש כאן? האם הבכירים הם השותפים הקואליציוניים של מפלגת השלטון? אם כן, יש כאן הסלמה מסוימת בהתנהלות ההססנית של מפלגות העבודה וש"ס, וזו חדשה, גם אם לא מפתיעה מאוד. האם מדובר באנשי קדימה עצמם, הסוברים כי אין להם מנדט לנהל משא-ומתן עם הפלסטינים? אם כן, זו כבר חדשה ממש. אולי ניצנים של מרד בקדימה, אולי עדות לכך שיש שם מישהו שחושב להשתחרר מהאבסולוטיזם המוטבע בגנים של קדימה. אלא ש"הארץ" אינו מספק לנו רמז באשר לזהותם של מי שאמרו את הכותרת הראשית שלו. במצב כזה אפשר לחשוב שהבכירים החושבים שלאולמרט אין מנדט הם אנשי "הארץ" עצמם. אתם יודעים מה, בעצם, גם זו סוג של חדשה. חבל רק שהיא גולשת ממאמרי המערכת לעמודי החדשות.

לקח את המנדט. משה טלנסקי בירושלים, בשבוע שעבר (צילום: מיכל פתאל)

לקח את המנדט. משה טלנסקי בירושלים, בשבוע שעבר (צילום: מיכל פתאל)

העסקה עם חמאס

מהדיווח של "הארץ" (עמוס הראל, אבי יששכרוף ג'קי חורי ויוסי מלמן) על המגעים עם החמאס עולה כי ישראל מתכוונת להתקפל מדרישתה להחזרת החייל החטוף גלעד שליט בתמורה להפסקת האש. "ישראל מבקשת לקשור באופן הדוק ככל האפשר בין ה'תהדיאה' לבין עסקת השבויים", נכתב ב"הארץ", שגם מביא את הדיווח של העיתון הערבי "אל-שרק אל-אווסט", שלפיו ישראל ויתרה על דרישתה להחזרת שליט כחלק מהסכם הרגיעה. לבסוף מביא "הארץ" ציטוט של "גורמים בטחוניים", שלפיו "מצרים התחייבה לדאוג לתנופה במגעים על שליט, מרגע שתושג רגיעה". אם היו מבקשים לקשור בקשר הדוק, נניח, את קבלת המשכורת שלי לעבודה שאני עושה, במקום, נאמר, פשוט לשלם לי, הייתי מתחיל להיות מודאג באשר למצבי הכלכלי. ואם במכולת היו מבקשים שאשלם ומבטיחים לדאוג אחר-כך לתנופה במאמצים לספק לי שקית חלב, הייתי מבין שכדאי לי לעבור לקפה שחור. אבל הכותרת של "הארץ" לידיעה היא דווקא בנימה הפוכה, אופטימית: "המגעים לרגיעה: בישראל מחכים להבהרות מצריות לגבי גלעד שליט".

אז מה בסוף? תהיה רגיעה בדרום או לא? יש הסכם עם חמאס או שאין? לפי "מעריב" (אמיר בוחבוט, עמית כהן, ג'קי חוגי, אלי לוי, אורי בינדר וירון ששון), "היום צפויה להסכים ישראל לרגיעה". הכותרת היא "רגיעה בשלבים": שלושה ימי שקט מצד חמאס, פתיחת מעברי גבול על-ידי ישראל, שיחות לשחרור שליט, ואחרי השחרור: הסרת המצור שהטילה ישראל על עזה. למתווה הזה אין שום קשר להבטחות שנתן ראש הממשלה לפני שבועות וחודשים. אבל מי זוכר.

לפי הדיווח של מזל מועלם ב"הארץ" ומרב דוד ב"מעריב", שר הביטחון אהוד ברק מאשים את מפלגת קדימה בדחיית הרגיעה בגלל הפריימריז, וחיים רמון, סגן ראש הממשלה, מאשים את שר הביטחון בעיכוב הפעולה הצבאית. בקיצור, שום דבר לא סגור, ואין גם מי שיסגור. אגב, לפי מה שאומר ברק, הרגיעה היא רק הקדמה לפעולה צבאית; "לא יהיה מנוס מפעולה צבאית בעזה". אז למה לנו רגיעה? "מנהיגות אחראית חייבת לתת הזדמנות לרגיעה". אתם הבנתם את זה? וצבי בראל כותב: "כמו נערת גומי מתפתלת ישראל סביב ההסכם עם חמאס".

שוטרי חמאס שומעים שיעור באקדמיה לשוטרים על-שם יאסר ערפאת בעזה, אתמול (צילום: ויסאם נסאר)

שוטרי חמאס שומעים שיעור באקדמיה לשוטרים על-שם יאסר ערפאת בעזה, אתמול (צילום: ויסאם נסאר)

והעסקה עם החיזבאללה

הכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" דנה בעסקת חילופי השבויים המתרקמת עם חיזבאללה, זו שהעיתונים הכריזו שהיא קרובה לגמר כבר לפני יותר משבועיים (ובעצם נפלו, כנראה, קורבן לספין של נסראללה). לפי שמעון שיפר, ראש הממשלה עתיד להיפגש מחרתיים עם משפחתו של רון ארד ולהודיע להם כי חיזבאללה אינו מסוגל לספק מידע על גורלו של ארד, ולכן אין מניעה לשחרר את המרצח סמיר קונטאר, "קלף המיקוח" בעניין ארד, כחלק מהעסקה לשחרור החיילים החטופים. הקבינט המדיני צפוי להתכנס בימים הקרובים כדי להחליט על העסקה, איתמר אייכנר מפרשן את הידיעה של שיפר וכותב שבתנאיה הנוכחיים, העסקה תאושר ברוב קולות. זהו אותו קבינט מדיני-ביטחוני שאהוד ברק אמר עליו אתמול שהוא ריק מתוכן והדיונים בו הם הצגה לתקשורת.

עלייה ונשירה

הכותרת הראשית של "מעריב" עוסקת בעלייה, עליית מחירים. על שער העיתון, שעיצובו מזכיר היום עלון פרסומת של סופרמרקט, נכתב כי הבשר התייקר ב-50%, חומרי הניקוי ב-9.5% והפסטה ב-8%. הכפולה הפותחת של העיתון מוקדשת להפגנות ושביתות ברחבי העולם עקב עליית מחירי הדלק: שביתת נהגי משאיות באנגליה, בצרפת, בספרד ובדרום-קוריאה; הפגנות בפיליפינים, בהודו, בתאילנד ובמלזיה.

אור קשתי, כתב החינוך של "הארץ", מדווח על עלייה במספר התלמידים הנושרים מהלימודים: 29,262 ילדים ובני נוער שלמדו בשנה שעברה לא החלו ללמוד השנה. 5,500 נושרים יותר משנה שעברה.

רצח עורך-הדין

"ארבעה ימים לאחר רצח פרקליט הצמרת עו"ד יורם חכם, הולכת ומתגבשת המסקנה כי מדובר ברצח ידוע מראש, שניתן היה למנוע את התרחשותו", כותב אבי אשכנזי ב"מעריב". דברים דומים נכתבים גם בעיתונים האחרים, זאת לאחר שבגלי צה"ל דווח אתמול כי לשב"ס היה מידע על הכוונה לרצוח את חכם. מאוחר יותר פורסם כי מידע כזה היה גם בידי המשטרה, שאף הזהירה את חכם. תחת הלוגו "תופעה" מדווח שמעון איפרגן ב"מעריב" כי "עורכי-דין מתפטרים מייצוג עבריינים כבדים". אולם הדוגמאות היחידות לתופעה הן שני ציטוטים אנונימיים.

עו"ד יורם חכם (מימין) והעבריין אסי אבוטובול (צילום ארכיון: רוני שוצר)

עו"ד יורם חכם (מימין) והעבריין אסי אבוטובול (צילום ארכיון: רוני שוצר)

תאונת דרכים

תאונת הדרכים בגליל, שבה נהרגו הורים ובתם בת השנתיים ונפצע קשה בנם התינוק, תופסת מקום על שערי כל העיתונים. ב"ידיעות אחרונות" בחרו בתמונה פורנוגרפית של התינוק, מפוקסל ומונשם ("משפחה נמחצה למוות"), ב"מעריב" בחרו לפרסם תצלום של בני המשפחה בעודם בחיים ("משפחה שלמה נמחקה"). סיפור התאונה הוא גם התמונה המרכזית על שער "הארץ": רכב המשפחה מרוסק כולו, המשאית שמחצה אותו מוטלת על צדה והמון סקרנים בין השרידים. הכותרת של "הארץ" צהובה פחות ואינפורמטיבית יותר: "ההורים ובתם נהרגו בתאונה, בנם התינוק נאבק על חייו". אבל בשום מקום לא מוסבר מדוע זו אחת החדשות החשובות ביותר שקרו אתמול.

ובינתיים, באפגניסטן

עשרות אנשי טליבאן התקיפו כלא בעיר קנדהאר, פוצצו את שעריו עם משאית תופת, ניהלו קרב ממושך עם כוחות הביטחון ולבסוף הבריחו במיניבוסים מאות אסירים בטחוניים. מאות אסירים פליליים נמלטו גם הם. האם אנשי הטליבאן הם לוחמים או מחבלים? ב"ידיעות אחרונות", בכתבה של סמדר פרי, הם "מחבלים" או "לוחמים ידועים לשמצה". ב"מעריב", בידיעה אנונימית של "סוכנויות הידיעות", יש אמנם "מחבל מתאבד" אחד, אבל הטליבאנים מכונים כמה פעמים בתואר "לוחמים". ומה ב"הארץ"? "אנשים", "כוחות", "מורדים", ויש גם "מחבל מתאבד", אבל אין "לוחמים" בידיעה המתורגמת מאיי.פי. מה שכן יש היא כותרת קצת מצחיקה: "אופנוענים של הטליבאן שיחררו אלף אסירים מכלא אפגני". אנשי "הארץ" היו צריכים ללכת עד הסוף, עם הכותרת: "נהגי מיניבוסים שיחררו אלף איש מכלא אפגני". גם יותר מדויק וגם יותר מצחיק.

תיקון לא מוצלח

בעמ' 3 של "הארץ" מתפרסם תיקון: "בכיתוב הידיעה 'רמון: היועץ המשפטי כופה מדיניות' ('הארץ', 13.6) נפלה טעות. השר רמון הורשע במעשה מגונה, ולא במעשה מגונה בכוח". אלא שגם אחרי התיקון זה לא נשמע טוב.

נפטרים בתקשורת

טים ראסרט, המגיש הוותיק של תוכנית הטלוויזיה "פגוש את העיתונות" המשודרת ברשת אן.בי.סי, נפטר ביום שישי. שנה מלאה למותו של זאב שיף.