בית-המשפט השלום בחיפה הורה לרדיו צפון להצהיר בתוך כשבועיים האם עיריית חיפה שילמה עבור "משדר הצדעה" לכבוד גורמי ההצלה בעיר. ההחלטה החריגה התקבלה במסגרת הליך של תביעת דיבה שהגישה תחנת הרדיו האיזורי נגד עיתונאית מקומית, משום שמתחה ביקורת בפייסבוק על יחס מחניף לראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם.

העיתונאית טענה להגנתה שבין התחנה לבין ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם מתנהלים יחסי "תן וקח" פסולים העולים לכדי פלילים, בדומה לפרשיית "תיק 4000". כתב ההגנה מפרט את הטענה: סיקור אוהד ברדיו צפון לראשת העיר, המסוכסכת עם התקשורת המקומית, תמורת תקציבי פרסום לתחנה החוץ חיפאית.

בחודש מאי השנה פרסמה העיתונאית, טלי ליבמן, בחשבון הפייסבוק שלה פוסט ובו ביקורת על שידור של רדיו צפון וטענות לשיתוף פעולה פסול בין התחנה לראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם. "על-פי תכתיבי העירייה הוזמנו מרואיינים שונים מהעירייה לבמה שהוצבה בבית הקרונות וסיפרו על עבודתם בזמן הקורונה", כתבה ליבמן. "אין לי מושג כמה עולים לנו שידורי הליקוקים האלה ולמה השת"פ עם רדיו שהחיפאים לא מחוברים אליו".

בהמשך הפוסט עמדה ליבמן על כך שראש העיר התראיינה טלפונית למשדר למרות שמשרדה היה סמוך לעמדת השידור; וציטטה משפט שנאמר כביכול מפי מגישת המשדר ומנכ"לית התחנה רינה בן עיון: "הכל בזכות מי שעומדת מאחורי כל זה ובזכותה שיעור התחלואה בחיפה הוא הנמוך ביותר בארץ, ראש העיר עינת קליש". לדברי ליבמן, "זה הזכיר לי את הכתבות של אלירן טל. שהפך כעת לממלא מקום דובר העירייה. וכתב לכאורה לרינה את השאלות שהגברת קליש לא תתבאס עליו. הכל לכאורה. יללה הלכתי להקיא".

מנכ"לית רדיו צפון רינת בן עיון, במשדר עם עיריית חיפה (צילום מסך)

מנכ"לית רדיו צפון רינת בן עיון, במשדר עם עיריית חיפה (צילום מסך)

בעקבות הפוסט הגישה חברת רדיו צפון החזקות בע"מ, בשליטת אלי עזור, תביעת דיבה בסך כ-142 אלף שקל נגד ליבמן. "התובעת מוצגת בפרסום ככלי ריק מן הבחינה העיתונאית, המהווה כביכול בובה של עיריית חיפה, אשר שידרה לכאורה משדר 'ליקוקים'", נכתב בכתב התביעה, "כלומר - בלא כל סטנדרטים והצדקה עיתונאיים למשדר, בו הוכתבו כביכול לתובעת זהות המרואיינים והשאלות שיישאלו אותם מרואיינים, ולא פחות חמור מכך, התובעת מוצגת כמי שמכרה כביכול את כל עקרונותיה העיתונאיים בתמורה לבצע כסף".

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד שי רובינשטיין, הובהר כי בניגוד לנכתב בפוסט של ליבמן, המגישה והמנכ"לית רינה בן-עיון אמרה "אנחנו גם רוצים להגיד תודה גדולה למי שעמדה ועומדת בראש האופרציה הזאת ובין היתר בזכותה שיעור התחלואה בחיפה הוא מהנמוכים בישראל". עוד נטען בתביעה כי המשפטים "יללה הלכתי להקיא" ו"הכל לכאורה" נוספו לפוסט רק לאחר שהמנכ"לית פנתה לליבמן ודרשה ממנה להוריד את הפרסום, להתנצל ולשלם 20 אלף שקל שייתרמו לעמותת "תבורז" הפועלת להנצחת חלל צה"ל סמ"ר רז מינץ ז"ל.

הפוסט של העיתונאית טלי ליבמן בגינו הוגשה התביעה (צילום מסך)

הפוסט של העיתונאית טלי ליבמן בגינו הוגשה התביעה (צילום מסך)

לאחר הגשת התביעה פרסמה ליבמן פוסט נוסף בפייסבוק ובו כתבה, בין היתר, כך: "הניצול הציני שעושה התובעת בשמו של החייל המנוח, היא המעליבה ביותר מבחינתי ועליה להתבייש". בעקבות פרסום זה ביקשה חברת רדיו צפון לתקן את התביעה ולצרף לה את הפרסום הנוסף בטענה כי גם בו יש "לשון הרע חמורה" נגדה.

בכתב הגנה שהגישה ליבמן, באמצעות עו"ד אורי שילה, טוענת העיתונאית כי מדובר בתביעה "קנטרנית וטורדנית, שכל מטרתה היא 'סתימת פה' וניסיון הפחדה". עוד נטען בתביעה כי עצם השידור של תחנת רדיו צפון מחיפה מנוגד לחוק ולזיכיון השידור שקיבלה התחנה מהרשות השנייה, זאת משום שרדיו צפון רשאית להפעיל שידורי רדיו באזור הגליל והגולן בלבד ולפנות לקהל מאזינים באזור זה בלבד. לדברי ליבמן, ברדיו צפון מפעילים מתקן שידור מחוץ לאזורי הגליל והגולן, במסגרת ניסיונה של התחנה לחדור לאזור השידור של חיפה ולהתחרות בתחנת רדיו חיפה.

אשר ליחסים בין רדיו צפון לראש עיריית חיפה, ליבמן טוענת כי ישנו "לכאורה קשר פסול של 'תן וקח' שבמסגרתו הצדדים קשרו יחדיו קשר לסייע לאינטרסים אחד של השני, תוך הפרת הוראות החקיקה הרלוונטית החלה עליהם, באופן העולה כדי עבירות קשירת קשר לביצוע פשע או עוון, מתן שוחד ולקיחת שוחד".

בתסריט שליבמן מתארת בכתב ההגנה שלה, ברדיו צפון רצו להגדיל את השפעתם והכנסותיהם באמצעות כניסה לזירת הרדיו המקומי בחיפה על חשבון תחנת רדיו חיפה. קליש-רותם, מצדה, שמסוכסכת עם רבים מכלי התקשורת המקומיים המבקרים את פעילותה, העבירה תקציבי פרסום לרדיו צפון, בו בזמן שמנעה תקציבי פרסום מתחנת רדיו חיפה, ואף אפשרה לתחנת רדיו צפון לשדר מחיפה בניגוד לחוק ולתנאי הזיכיון. בנוסף, ובניגוד להנחיה הכללית האוסרת על עובדי העירייה להתראיין בתקשורת, אישרה קליש-רותם לעובדי העירייה להתראיין ברדיו צפון. בתמורה, ברדיו צפון היללו את ראש העיר בשידורי התחנה.

את משדר ההצדעה לכוחות ההצלה המקומיים יש לראות בהקשר יחסים פסולים אלה, ממשיכה וטוענת ליבמן, ומזכירה כי יחסי "תן וקח" בין גורם שלטוני לבעלי שליטה בכלי תקשורת מהווים את הבסיס לפרשה המכונה "תיק 4000" הנידונה בימים אלה בבית-המשפט המחוזי בירושלים, ובמסגרתה מואשמים בשוחד ראש הממשלה ובני הזוג איריס ושאול אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה ב"וואלה".

אשר לטענות בדבר פרסום לשון הרע, ליבמן טוענת כי הביעה דעה ביקורתית מותרת, וכי ממילא כל העובדות שהזכירה הן אמת. "יום השידורים שקיימה התובעת בחיפה היה בראש ובראשונה ארוע שיווקי למען התובעת [רדיו צפון] ושידור תעמולה וכתבות שיווקיות למען עיריית חיפה וראש העירייה, בתחפושת של 'כתבות עיתונאית'", טוענת ליבמן. השידורים, היא מוסיפה, "היו שידורי חנופה מהסוג הבוטה ביותר, שחלק ניכר מהם הוא מהלך שיווקי המבוסס על התחנפות והתבטלות בפני ראש עיריית חיפה, ולא ניתן לפרש אותם אחרת מאשר יחסי 'תן וקח' הכוללים מאפיינים פליליים".

במקביל להגשת כתב ההגנה פנתה ליבמן לרשות השנייה, יחד עם עמותת שומרי הסף (שעו"ד שילה הוא אחד ממייסדיה) בתלונה על הפרת תנאי הזיכיון של רדיו צפון ודרישה לקנוס את התחנה ולבטל את הזיכיון שניתן לה.

עוד בטרם התכנסו הצדדים לדיון ראשון החליטה השופטת רויטל באום להורות לרדיו צפון להגיש עד ה-15.9 תצהיר "מטעם גורם מוסמך ובכיר בתובעת" ולפיו משדר ההצדעה "נעשה ללא קבלת תמורה כלשהי מעירית חיפה או מכל גורם אחר וככל שלא ניתן להגיש תצהיר כאמור (מחמת שהדבר אינו אמת), תצרף אסמכתא על התשלום אותו קיבלה עבור השידור האמור, בין מעיריית חיפה ובין מכל גורם מממן אחר".

בנוסף חייבה השופטת את רדיו צפון להתייחס עד למועד זה לטענת ליבמן כי עצם השידור נוגד את תנאי הזיכיון של התחנה.

10726-06-20