העיתונאי לשעבר איתי רפופורט הצליח להביא את כוכב התקשורת האמריקאי לארי קינג להשתתף, בסרטון שקידם תעמולה מטעם המשטר הסיני, כך עולה מכתבת תחקיר של "פרופבליקה" שפורסמה השבוע. רפופורט מסר ל"עין השביעית": אין תגובה.

אחרי קריירה כעיתונאי ברשות השידור וכלי תקשורת אחרים פרש רפופורט מהמקצוע והקים בשנת 2005 את "חברת החדשות הפרטית", חברת הפקות שמתגאה בכך שהיא מייצרת עבור לקוחותיה "פורמט חדשותי המשודר כתוכן שיווקי בערוצים המסחריים". התוכן בחברה של רפופורט נראה כמו תוכן חדשותי, אך הוא למעשה תוכן פרסומי, במימון גורם חיצוני. בחברה מדגישים בגאווה כי מרבית הצופים של התוכן שהם מייצרים כלל לא מודעים לכך שהמוצרים שלהם אינם כתבות אמיתיות.

לפני כשנתיים פורסם באתר "פנאי פלוס" כי כוכב התקשורת לארי קינג, מבכירי המראיינים בארה"ב, מיודד עם איש עסקים ישראלי צעיר בשם ניב יעקבי. רפופורט, כך לפי תחקיר "פרופבליקה", קרא את הכתבה ב"פנאי פלוס" ויצר קשר עם יעקובי כדי להציע לו עסקה: לשכנע את הכוכב האמריקאי לצלם סדרת סרטונים על "יחסי ארה"ב-סין", תמורת תשלום כמובן. אין זה הקשר הראשון בין רפופורט לסין. חברת ההפקות של רפופורט, מציינים בתחקיר, כבר ביצעה בעבר עבודות הקשורות לסין, והוא אף פרסם השנה תצלום של עצמו מאחורי שני דגלים: ישראל וסין.

סדרת הסרטונים בהשתתפות קינג נועדה להיפתח בסרטון שיתמקד באזרחים סינים בעלי השפעה שהיגרו לארה"ב. יעקבי, שכבר גייס בעבר את קינג לכמה סרטונים על ישראל, פעל בשליחות רפופורט ושידל את קינג לקרוא כמה שאלות שהוכנו מראש עבור "ראיון" עם עיתונאית רוסיה בשם אנסטסיה דולגובה, העובדת באחת מרשתות התקשורת של הקרמלין. לפי דברי יעקבי ל"פרופבליקה", רפופורט הוא שהציע לו את דולגובה כמרואיינת, וציין כי היא חקרה את נושא הסינים שהיגרו לארה"ב ותוכל לספק מידע בנושא. את התסריט לראיון המדומה סיפק רפופורט, הוסיף יעקבי.

קינג לא היה מודע לחלקה של דולגובה כשהקריא מהכתב את השאלות שקיבל, וחשב כי הוא בסך הכל עושה עוד טובה לידידו יעקבי. גם אם קיבל מראש את התשובות שלה, לא ייחס להן חשיבות, אמר ל"פרופבליקה". דולגובה, כך התברר למי שצפה בסרטון, עברה במהרה מלדון ביחסי ארה"ב-סין באופן כללי, ובסינים שהיגרו לארה"ב באופן פרטי, לביקורת נחרצת על איש אחד: גו וונגווי, איש עסקים סיני שחי בארה"ב לאחר שנמלט ממולדתו ומהווה מטרה קבועה של מכונת התעמולה הסינית.

הסרטון הסופי שילב בין השאלות של קינג לתשובות של דולגובה ופורסם בחשבון יוטיוב שהקים יעקבי, ולפי תחקיר "פרופבליקה", על אף שהורד בזריזות, צץ מחדש שוב ושוב והופץ בעשרות חשבונות של רשתות חברתיות המיוחסות לרשת התעמולה הסינית.

יעקבי אמר ל"פרופבליקה" כי לא בדק כל פרט בתסריט שקיבל, וכי אף לא שאל את רפופורט על זהות מזמין הסרטון. קינג אמר לאתר התחקירים האמריקאי כי חש שיעקבי ניצל אותו וכי השניים כבר אינם מיודדים. רפופורט, כאמור, סירב להגיב לפניית "העין השביעית". ב"פרופבליקה" מצוטטת תגובתו הבאה: "לצערי, איני יכול לדבר על הלקוחות שלי, זה עניין פרטי ביותר".