באיחור משווע הגיעה אמש (29.3) למהדורת חדשות 12 המצוקה הגוברת של מבקשי המקלט בישראל על רקע צעדי המנע להתפשטות מגפת הקורונה. הזמן שהוקדש לכך היה פחות מדקה וחצי, וגם מתוך הזמן הקצר הזה רובו של הדיווח ניתן מזווית ראייתה של המשטרה.

הכיתוב "חשש במשטרה מפני מקרי אלימות של מבקשי המקלט" ליווה את חלק הארי של האייטם, ופנה, בכוונת מכוון או מבלי משים, לדעות הקדומות הקיימות ממילא כלפי זרים ומיעוטים. יש לציין כי כרקע לכיתוב המזהיר מפני "מקרי אלימות", נראו עוברי אורח אקראיים בעלי עור שחור, שכל חטאם היה שעברו במקרה לפני מצלמת הערוץ (אפילו התיוג המתנצל "אילוסטרציה" - נעדר).

עם סגירת המסעדות ובתי הקפה בשבועות האחרונים, חלק ניכר מכ-30 אלף מבקשי מקלט החיים בישראל איבדו את הכנסתם. להבדיל מאוכלוסיות אחרות הנפגעות מהגבלות התנועה ההולכות וגוברות, למבקשי המקלט אין כל רשת הגנה. הם אינם זכאים לדמי אבטלה, אינם נהנים מביטוח בריאות ובדרך כלל אין להם כל חסכונות. מרבית כלי התקשורת המרכזיים התעלמו עד כה מהסכנה האורבת לעשרות אלפי בני אדם, שצפויים להידרדר במהירות לחרפת רעב, ומההשלכות הבריאותיות להם ולכל הסובבים אותם.

כאמור, אתמול הקדישה המהדורה המרכזית של חדשות 12 (עורך: גיא סודרי) כדקה וחצי לבעיה. הכתב גלעד שלמור עדכן את צופי המהדורה במצוקה הכלכלית החריפה אליה נקלעו מבקשי המקלט. "נוצר חשש ממשי שהקהילה הזאת תגיע לפת לחם", הזהיר שלמור. במקום להביא את קולו של אחד ממבקשי המקלט, או לשוחח עם גורם באחד הארגונים המנסים לסייע להם בימים אלה, רשות הדיבור ניתנה למשטרה. שלמור הביא ציטוט מפי גורם משטרתי שהתריע כי "כאשר ייגמר להם הכסף הם יתחילו בביצוע שודים" וקרא למדינה לספק למבקשי המקלט מזון.