כמו בכל משבר כלכלי, גם בימי משבר הקורונה מי שסובלים יותר מכל הם החלשים ביותר. כ-30 אלף מבקשי מקלט החיים בישראל אינם זכאים לדמי אבטלה, אינם נהנים מביטוח בריאות ואין להם כל רשת ביטחון כלכלית. רובם עבדו במסעדות ובתי קפה שנסגרו, או כמנקים במשרדים ומקומות עבודה שחדלו לתפקד. מרגע שהפסיקו לעבוד נחתכה הכנסתם לחלוטין. לצידם חיים בישראל עוד כ-100 אלף עובדים זרים, שגם הם לא זכאים לדמי אבטלה וביטוח הבריאות שלהם נפסק ברגע שהוצאו לחופשה.

עמותות העוסקות בסיוע למבקשי מקלט מדווחות בשבועות האחרונים על מצוקה שרק הולכת ומחריפה. לפי עמותת אליפלט, לדוגמה, אנו עומדים בפתחו של משבר הומניטרי שיוביל משפחות רבות להיזרק לרחוב תוך סכנת רעב. מעבר לגורל העגום הצפוי למבקשי המקלט ומשפחותיהם, מגפת הקורונה הופכת את מצוקתם הכלכלית גם לסכנה בריאותית עבורם ועבור סביבתם. כך שגם עורכים וכתבים שליבם גס במצוקה האנושית, היו צריכים להקדיש תשומת לב מיוחדת לאוכלוסיית הזרים במסגרת סיקור הקורונה.

במציאות, בתקשורת הישראלית המרכזית מתעלמים כמעט לחלוטין ממצוקתם של מהגרי העבודה ומבקשי המקלט. לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בשבועיים וחצי האחרונים (5-24.3) פורסמו כמאתיים אייטמים על עובדים זרים ומבקשי מקלט בצל מגפת הקורונה, אך כמעט כולם מוסגרו מנקודת המבט של המעסיקים: קבלנים החוששים לעיכובים במיזמי נדל"ן; חקלאים המתלוננים על מחסור בידיים עובדות; ומסעדנים המספרים על קריסה.

ההתעלמות מגורלם של מבקשי המקלט בלטה בראיונות שקיימו כלי תקשורת מרכזיים עם מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה שלמה מור-יוסף. בראיונות אלה לא עלה מצבם של מהגרי העבודה ונטולי המעמד בישראל. כך, לדוגמה, ראיון שהעניק מור-יוסף למיכל רבינוביץ' במהדורה המוקדמת של כאן 11 לפני כשבועיים, התמקד כולו בהגבלות על זרים שנכנסו באותם הימים לישראל. בסוף הראיון, בן כמה דקות, העירה רבינוביץ' כי "לא דיברנו על אוכלוסיית השוהים הבלתי-חוקים. אני לא בטוחה שיש לנו זמן, אבל מעניין אותי אחר כך לשמוע אם יהיה לנו זמן, איך דוגמים אותם אם זה בכלל אפשרי, כי הם ככה נכנסים מתחת לרדאר". לעורכים בכאן 11 לא היה עוד זמן. הסוגיה לא עלתה לדיון.

בתוכנית של אראל סג"ל ברדיו 103FM דיווחו בשבוע שעבר על הנעשה בדרום תל-אביב, באמצעות ראיון עם שפי פז, הפועלת בשנים האחרונות לגירוש מבקשי המקלט מהאזור. בתוכנית הבוקר של רשת, "העולם הבוקר", שודר שלשום (23.3) דיווח מאת פז רובינזון על בעיית האכיפה של תקנות החירום בדרום תל-אביב. המשבר ההומניטרי שמתפתח באזור הוזכר באגביות, תוך כדי ראיון עם תושב ישראלי של השכונה שהתלונן על חוסר האכיפה של הרשויות. לאחר סיום האייטם העיר בציניות מגיש המשדר אברי גלעד, הידוע ביחסו העוין לאוכלוסיית הזרים, כי יגיע לשכונה להתחכך קצת באנשים, והשידור עבר לנושא אחר.

חריגים בולטים בתקשורת המרכזית בישראל היו עיתון "הארץ" ואתר "וואלה". "הארץ" דיווח בהרחבה על מצוקת מבקשי המקלט בצל מגפת הקורונה, וגם ב"וואלה" התפרסמה כתבה שסקרה את הנושא. לצד כתבות אלו נמצאו כמה וכמה דיווחים בעיתונות הכלכלית שהזכירו את מצוקת מבקשי המקלט לצד אוכלוסיות נוספות שאינן נהנות מרשת הגנה בימים אלה.

לעומת השתיקה או ההטייה בתקשורת המרכזית, בעיתונות העצמאית, באתרים "המקום הכי חם בגיהנום" ו"שיחה מקומית",  פורסמו כמה וכמה אייטמים על מצוקת מבקשי המקלט בתקופה זו. מלבדם דווח על המצוקה גם ב"טיים אאוט" ובשולי אייטם במגזין סוף השבוע של אתר mako.