עמותת אעלאם פנתה ביום חמישי האחרון לשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים בבקשה כי ינגישו את שידורי החדשות על מגפת הקורונה לדוברי השפה הערבית. בכך מצטרף הארגון לאגודה לזכויות האזרח, שפנתה בשבוע שעבר לתאגיד השידור הישראלי בבקשה דומה.

באעלאם דורשים לשלב במהדורות המרכזיות רופאים ומומחים ערבים שיפנו לצופים בשפה הערבית, להקפיד על שילוב מרואיינים ערבים בתוכניות האקטואליה שידברו בשפה הערבית, ולדאוג לכתוביות בערבית במבזקי החדשות. החברה הערבית מהווה כ-20% מאוכלוסיית ישראל.

"מאז פרוץ מגפת הקורונה אנו במרכז אעלאם מקבלים פניות מצד אזרחים ערבים המבקשים להנגיש את התוכן המוצג בערוצים המרכזיים", נכתב בפתח המכתב שנשלח מאעלאם. לפי העמותה, "מאז פרוץ המשבר, דפוסי צריכת התקשורת של האוכלוסייה הערבית בישראל השתנו, מהערוצים הערבים שסיפקו מידע על המתרחש בעולם הערבי אל הערוצים הישראליים המתארים את תמונת המצב הפנים-ישראלית, בייחוד לאור העובדה כי מירב החומר והמידע הרלבנטי והמכוון לאזרחים מוצג בערוצים אלו בשעות השיא".

יחד עם זאת, מרבית המידע וההנחיות המתפרסמים בערוצי הטלוויזיה בשעות השיא, "מנאומי ראש הממשלה, הודעות משרד הבריאות, וכלה בראיונות שטח המנתחים את המצב מבחינה בריאותית, כלכלית וחברתית", מוגש בשפה העברית בלבד. במשרד הבריאות, טוענים באעלאם, מנסים לפרסם במקביל מידע גם בשפה הערבית, אך לא עומדים בקצב ולא מספיקים למשל לתרגם את מסלולי נשאי המחלה.

לאור זאת דורשים באעלאם "לשלב במהדורה המרכזית רופאים ומומחים ערבים, שיפנו לקהל בשפה הערבית". לפי העמותה, "השיקול של רייטינג אינו רלבנטי במקרה שלפנינו, חיי אדם ושיתוף פעולה גוברים על כך".

בנוסף דורשים באעלאם כי "בראיונות שטח עם מומחים, בכל מיני תחומים, [יש] להקפיד על ראיונות גם עם מומחים ערבים בשפה הערבית ולדאוג לתרגם לקהל דובר העברית במידת הצורך". לפי העמותה, "גם שאלת המשאבים כאן אינה רלבנטית, היות ואפשר להיעזר במתרגמים מתנדבים שנשמח מאוד לספק לכם במידה ויש צורך". לבסוף, באעלאם דורשים כי בערוצים ידאגו לכתוביות בערבית, "בעיקר לחדשות העיקריות המתפרסמות בכל שעה", ושוב מציעים עזרה בתרגום לערבית.

הפנייה, שעליה חתומות מנכ"לית אעלאם חולוד מסאלחה ורכזת פרויקט "זכויות תקשורת" שרון שחף, נשלחה למנכ"ל תאגיד השידור הישראלי אלדד קובלנץ, למנכ"ל חדשות 12 אבי וייס ולמנכ"ל רשת אבי בן-טל.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 754KB)