איפה המפלגה שלי? למה אני לא רואה את הקמפיין שלה בעיר שלי? איך זה שהרחובות ריקים? עוד פחות משבועיים אמורים לצאת 6.5 מיליון אזרחי ישראל להצביע בקלפיות, ואצל רבים יש תחושה שהמפלגות שכחו להתחיל את קמפיין הבחירות שלהן. אבל זו לא טעות ולא מקרה, אלא החלטה מודעת של המפלגות שהחליטו לרכז מאמצים ומשאבים בקרב קהלים ממוקדים ביותר. אפליקציות כמו "אלקטור" בה עושה שימוש הליכוד, מביאה את המגמה הזאת לשיא ומאפשרת למפלגת השלטון למקסם משאבים, לפלח קהלים ולפעול מולם בדיוק מירבי.

המפלגות יודעות שאחרי שני סבבי בחירות הסיכוי לשנות את דעתם של המצביעים האדוקים אינו גבוה. היכן אם כן טמון הסיכוי לשינוי? בקרב אותם כמעט שני מיליון שלא הצביעו בסבבים הקודמים. גם הפעם רובם המכריע יבחר שלא לממש את זכותו הדמוקרטית, אבל המפלגות יודעות שהבחירות יוכרעו על חודו של קול, ואם רק יצליחו לגרד מנדט חדש, המפה עשויה להשתנות לחלוטין. לכן, המאבק של הקמפיינים כרגע עוסק בזיהוי של תומכים פוטנציאלים שלא הצביעו בפעמים הקודמות ובניסיונות לשכנע אותם לצאת הפעם מהבית ולבחור, במפלגה הנכונה כמובן.

אחרי שני סבבים של בחירות, מרבית המפלגות שקועות בחובות גדולים מאוד. הן הוציאו משאבים רבים גם בדמות שעות מתנדבים, שרבים מהם כבר נשחקו. הן גם צריכות לקחת בחשבון את האפשרות, הלא תיאורטית בכלל, שיהיו סבבים נוספים של בחירות. כך נוצר מצב שבו המפלגות מוגבלות במשאביהן וצריכות למצוא את הדרכים האפקטיביות והזולות ביותר לייצר את תעמולת הבחירות שלהן.

לצורך כך מניחות מרבית המפלגות שהגרעין הקשה, שכבר יצא להצביע פעמיים בשנה האחרונה, לא זקוק להשקעה מרובה אלא רק לתזכורות קבועות וזריקות מוטיבציה. מה שנותר אם כך, הוא לפלח את המצביעים ולזהות את הקבוצות המדויקות שיש להפנות אליהן כוחות משאבים גדולים.

בכחול-לבן סימנו כמה קבוצות כבעלות פוטנציאל להגדלת או שינוי הצבעה ולשכנוע שלהם מוקדשים מאמצים רבים. כך, למשל, הוגדרו כקהלי יעד משמעותיים הציונות הדתית, יוצאי ברית המועצות, החברה הערבית, מי שמשבר האקלים והגנה על בעלי חיים בליבם, אנשי המושבים במרחב הכפרי, החברה הדרוזית והעצמאיים. בנוסף ממקדים ברשימה מאמצים בתושבי עוטף עזה הנמצאים במצוקה ארוכת שנים תחת איום הירי מרצועת עזה, ביוצאי אתיופיה בעיקר לאחר עזיבתו המתוקשרת של גדי יברקן, ובסוגיות של חינוך. לכן, אם אינכם דוברי רוסית או אמהרית, אתם לא גרים במושב או בעוטף עזה, אין ברשותכם עסק עצמאי קטן ואתם לא טבעונים - ייתכן שאתם מרגישים שהקמפיין עוד לא המריא.

בליכוד עושים שימוש באפליקציית "אלקטור", הנתונה כעת תחת חקירה של הרשות להגנת הפרטיות שבמשרד המשפטים. האפליקציה מאפשרת לקמפיינים שעושים בה שימוש (הליכוד וגם ישראל-ביתנו) למקסם את פילוח המצביעים הפוטנציאלים בהתאם למידע המצוי כבר במפלגות עצמן. בליכוד מתבצע המיפוי הזה באמצעות המידע שאוספים פעילי הליכוד באפליקציה, שמצטרף למידע שמצוי ברשות המפלגה.

כך למשל, פעילי ליכוד שהתלוננו בשבועות האחרונים על כך שהקמפיין לא מורגש בירושלים וביקשו לארגן פעילויות במקומות שונים בעיר, קיבלו הסבר כי המטה החליט להתמקד בשכונת פסגת זאב - שם יש לליכוד בסיס תומכים גדול אולם אחוזי ההצבעה היו נמוכים. הקמפיין בשכונה משלב הן פעילויות אינטנסיביות במרחב הציבורי, כמו למשל פעילות הסברה בקניון ומצעדי דגלים, והן פניות אישיות ממוקדות במטרה לעודד הצבעה.

אז איך ייתכן שהרחובות עדיין אינם מלאים בשלטים והפגנות? כנראה שהמפלגות משקיעות מאמצים בהעברת מסרים ממוקדים באופן אישי. יש לכך יתרונות - במקום לטנף את הרחובות והצמתים בשלטים שיהפכו לזבל בלתי מתכלה - אך גם חסרונות, למשל בדמות הפרת הפרטיות.

כך למשל, השימוש של הליכוד באפליקציית "אלקטור" עלול להיות פלילי אם הוא הסתמך על תיעוד דפוסי הצבעה של אזרחי ישראל. שמירה של תיעוד הצבעות מבחירות לבחירות מהווה עבירה על תקנות אבטחת המידע של הרשות להגנת הפרטיות, על פיהן אמורים הגופים למחוק כל מידע שאספו בבחירות כנגזרת של פנקס הבוחרים. לפי בדיקה שפרסמנו כאן עולה כי ב"אלקטור" אפשרות מובנית להנגיש נתונים אלו.

בליכוד גלגלו את האשמה האפשרית ל"אלקטור", אולם אתמול הדגישה הרשות להגנת הפרטיות: "בכל הנוגע למידע שבפנקס הבוחרים, האחריות לקיום הוראות חוק הגנת הפרטיות וחוק הבחירות לרבות אבטחתו, מוטלת בראש ובראשונה על המפלגות, גם ובמיוחד כאשר הן נעזרות בספקי מיקור חוץ, והן עלולות לשאת באחריות פלילית או אזרחית במקרה של הפרת הוראות חוק הגנת הפרטיות".

כך או כך, נתניהו ממשיך לקרוא לתומכיו להוריד את האפליקציה ולעשות בה שימוש אינטנסיבי.