"במאבק על חופש העיתונות יש הרבה נצחונות, אבל קיים זרם תת-קרקעי של פחד, והוא קיים אפילו בגופים המצליחים ביותר", אמר אבנר הופשטיין, ראש דסק התחקירים של "זמן ישראל", חבר מזכירות ארגון העיתונאים וחבר הוועד המנהל של עמותת "העין השביעית", בראיון לשרון כידון וטלי בן-עובדיה בתוכנית "מייבשים את הביצה" ברדיו תל-אביב.

"לא מדובר בפחד לחטוא לאמת, להגינות או לאתיקה, שהוא פחד טוב, אלא פחד ממה יעשו לנו, איך ירדפו אותנו ולמה אנחנו נכנסים", הבהיר הופשטיין בראיון, שעסק בתופעת תביעות ההשתקה. "אני מזהה את הפחד הזה בכל המערכות ואצל כל העיתונאים, גם החזקים ביותר. אתה עושה תחקיר ואתה יודע שיש שם בחוץ חבורה משומנת היטב, גם בכסף, גם בניסיון וגם ברצון לנקנק אותך.

"בינם לבין הרדיפה אחרי אמת והגינות אין דבר וחצי דבר. הרבה פעמים האיומים האלה בכלל לא מגיעים לבית-משפט, אבל בדרך עושים לעיתונאים מסע שיימינג, מפחידים אותם, מעסיקים אותם בטרחנויות ודקדוקי עניות לא רלבנטיים כדי להמאיס עליהם את המקצוע וכדי שלא יהיו להם זמן ואנרגיות להתעסק בהמשך החשיפות העיתונאיות".

הופשטיין סיפר על סדנה בנושא שיעביר יחד עם עו"ד אלעד מן בכנס חופש העיתונות של ארגון העיתונאים ומועדון העיתונאים בירושלים, שייערך בשבוע הבא. "לחופש העיתונות ולחופש העיתונאי יש משמעות בהרבה מאוד רבדים. בכנס חופש העיתונות החלטנו לתת דגש לזה של תביעות ההשתקה. מדובר בדרך בריונית, בחסות החוק, למנוע מעיתונאים, מפעילים חברתיים ומאזרחים מהשורה להתבטא ולהשתתף בשיח, לגרום להם לפחד ולהחניק ביקורת על בעלי כוח ועוצמה".

הסדנה, מספר הופשטיין, תעסוק במקרים בולטים מהארץ ומהעולם שבהם ניסו להשתיק עיתונאים באמצעות תביעות דיבה. "צריך להזכיר בהקשר הזה שבימים אלה מתקיים קמפיין של 'העין השביעית' שמבקש לשים את הנושא של תביעות השתקה תחת זרקור. וממש במקביל, וולטר סוריאנו, מקורבו של ראש הממשלה, החל בסדרה של איומים בתביעות השתקה בעקבות דיווח של 'העין השביעית' על תביעה של סוריאנו נגד רביב דרוקר. זאת אומרת, גם כשאתה מדווח על מישהו שנתבע, אתה בעצמך נתבע – ואז אתה מדווח על זה שאתה נתבע, ואתה נתבע על זה שוב. זו שרשרת בלתי פוסקת של בריונות משפטית".