מאבטחי היחידה לאבטחת אישים בשירות הביטחון הכללי מנעו אתמול (29.4) מצלם "דה-מרקר" אילן אסייג לבצע את עבודתו בלא הסבר או סיבה נראית לעין, תוך שהם פועלים נגדו באלימות. המאבטחים הרחיקו את אסייג מרחוב ציבורי בסביון, ובשל כך לא יכול היה לצלם את הגעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה למסיבת יום הולדת שערך בביתו איש יחסי-הציבור רני רהב.

לדברי אסייג, אף ששהה במקום זמן רב לפני הגעת נתניהו ורעייתו, הוא לא התבקש לעבור בדיקה בטחונית כדי לוודא שאינו משקף סכנה לאיש. הרחקתו, כך הוא מעריך, לא נועדה להבטיח את בטחונם של נתניהו או רעייתו, אלא למנוע את התיעוד שלהם מגיעים למסיבה של רהב. בארגון העיתונאים ובמועצת העיתונות גינו את המעשה.

זו אינה הפעם הראשונה שבה השב"כ מונע מעיתונאים לסקר את ראש הממשלה בנסיבות שאינן נוחות לו. לאחרונה פנה ראש היחידה לאבטחת אישים של השב"כ ל"הארץ" וערוץ 13 והזהיר כי אם העיתונאי ניר גונטז' לא יחדל מסיקור אישים מאובטחים – המאבטחים עלולים לפגוע בו באופן פיזי. המכתב הגיע לאחר כמה נסיונות, אלימים פחות או יותר, לסכל את עבודתו של גונטז'. "נראה שהיחידה לאבטחת אישים נטלה לעצמה – או נדרשה ליטול על עצמה – תפקיד של סדרנים", מסר אז עורך "הארץ", אלוף בן.

אסייג: "המאבטח התחיל להחזיק לי את היד חזק, התחלתי להתנגד והסתובבתי, אז הוא הרים לי את היד למעלה, כמעט שבר לי אותה. הם הורידו אותי לרצפה, עד שהמצלמה פגעה ברצפה והפנים שלי היו בתוך האספלט. לקחו אותי לצד לאיזה כביש ללא מוצא ואמרו לי להמתין שם"

בשיחה עם "העין השביעית" מספר אסייג כי הגיע לרחוב בסביון שבו נמצא ביתו של רהב כשעה וחצי לפני תחילת האירוע, וכבר כשהמתין במכוניתו ניגש אליו שוטר כדי לשאול למעשיו. בהמשך, כשהאורחים החלו לפקוד את האירוע, תיעד אותם במצלמתו עבור "דה-מרקר" מבלי שיידע כי בני הזוג נתניהו הוזמנו וצפויים להגיע גם הם. אסייג היה הצלם היחיד, ואף האזרח היחיד, שעמד ברחוב ליד הכניסה לבית. מלבדו היו שם רק מאבטחים מטעם האירוע.

"פתאום הגיע בחור אחד שהציג את עצמו בשם רן ואמר לי שאני צריך לצאת מהרחוב כי צריכה להגיע אישיות מכובדת. אמרתי לו 'בשביל זה אני כאן'", משחזר אסייג. לדבריו, אותו רן לא אמר לו שהאישיות היא נתניהו. אף שאסייג צילם פעמים רבות את ראש הממשלה, הוא לא זיהה את רן כאיש יחידת אבטחת האישים של השב"כ וחשב שהוא אחד מאנשי האבטחה של המסיבה. "הוא גם לא אמר לי בהתחלה שהוא מהשב"כ", מציין אסייג. "הוא הציג את עצמו בתור פקח. זה הרג אותי. צחקתי".

"אמרתי לו 'שמע, אני לא עוזב, אני ברחוב. אני לא בבית של מישהו, אתה יכול להזמין משטרה", מוסיף אסייג, ואומר כי בשלב זה התבקש להציג תעודת לע"מ. רן לקח את התעודה, ובינתיים אסייג שב לצלם את המוזמנים שזרמו למקום. כעבור כרבע שעה שב רן יחד עם שני אנשים נוספים, שבהמשך התברר כי גם הם אנשי אבטחה של שב"כ, והוא שוב התבקש להתפנות. אסייג עמד על סירובו, והתעקש כי יזמינו שוטרים כדי לפנותו. בתשובה נאמר לו כי אם לא יתפנה יופעל עליו "כוח סביר" כדי לפנותו.

מכוניתו של ראש הממשלה מחוץ לביתו של רני רהב בסביון, אמש (הצילום באדיבות אילן אסייג)

מכוניתו של ראש הממשלה מחוץ לביתו של רני רהב בסביון, אמש (הצילום באדיבות אילן אסייג)

אסייג עדיין סירב להתפנות מרצונו החופשי. "אני עומד ברחוב, הם לא יכולים לסגור את הרחוב עלי", מסביר אסייג. "במיוחד כשאני צלם. אני אזרח מן השורה, אבל אני גם צלם. באתי לעבוד פה כמו שהוא בא לעבוד. למה להתפנות? אני לא מאיים, לא כלום. אני מצלמה, זה הכל".

לדבריו, בשלב זה רן ואדם נוסף מהשב"כ לקחו אותו בידיהם. האדם הנוסף, מעיד אסייג, לא הפעיל אלימות – אולם רן נהג אחרת. "כנראה בגלל שזה הצחיק אותי שהוא אמר לי שהוא פקח התבשל אצלו משהו", מעריך אסייג. "הרן הזה התחיל להחזיק לי את היד חזק, התחלתי להתנגד והסתובבתי, אז הוא הרים לי את היד למעלה, כמעט שבר לי אותה. הם הורידו אותי לרצפה, עד שהמצלמה פגעה ברצפה והפנים שלי היו בתוך האספלט. לקחו אותי לצד לאיזה כביש ללא מוצא ואמרו לי להמתין שם".

הצלם ביקש מהשוטר שיעביר לו את פרטי המאבטח כדי שיוכל להגיש נגדו תלונה, אולם השוטר סירב. תחת זאת קיבל הצלם פתק קטן עם מספר טלפון – מעין תיבת תלונות קולית מטעם השב"כ

בשלב זה אסייג עצמו הזמין את המשטרה ("התקשרתי ואמרתי 'מרביצים לי, תגיעו מהר"), וכעבור כחצי שעה הגיע אותו שוטר שאסייג פגש בתחילת הערב. אסייג ביקש מהשוטר שיעביר לו את הפרטים של המאבטח רן כדי שיוכל להגיש נגדו תלונה, אולם השוטר סירב. תחת זאת קיבל אסייג פתק קטן עם מספר טלפון – מעין תיבת תלונות קולית מטעם השב"כ.

רק כשחזר לאזור פתח ביתו של רהב פגש אסייג באורחים שאמרו לו שנתניהו ורעייתו הגיעו ונמצאים בפנים. אז גם הבין מדוע הופעלה עליו אלימות. לדבריו, לו היה יודע שהוא מתבקש לפנות את המקום לקראת בוא ראש הממשלה ורעייתו היה עושה זאת ללא היסוס, כיוון שמאבטחי השב"כ ידועים באלימות שהם מפעילים בסביבת ראש הממשלה ורעייתו. כשהוא נשאל מה ההבדל בין זכותו לעבוד כצלם כשמגיעים מאובטחים רגילים לבין זכותו לצלם את נתניהו מודה אסייג כי הזכות היא אותה זכות, אבל לדבריו "צריך להבדיל בין הזכות לבין מה שקורה בפועל".

"אתה לא מבין כמה פעמים מעיפים אותנו כשאנחנו מצלמים את ביבי", אומר אסייג. "אני לא יודע אם שווה לקבל מכות בשביל זה. אי-אפשר לנצח אותם, ולא הייתי מתעמת איתם. הייתי זז הצדה. מלא פעמים קרה שהתייחסו אלינו בצורה אכזרית. במיוחד לצלמים ערבים, שסתם מעכבים אותם שעות כל פעם, אבל גם לנו.

"יום אחד עשיתי טעות פטאלית והגעתי לאירוע עם נעלי עבודה שיש בהם ברזל. עשו לי כזו בדיקה, הורידו לי מכנסיים בצורה משפילה לגמרי, למרות שמכירים אותי ואני עם תעודת לע"מ והכל. אני מבין שיש אבטחה ושהיא קשה, אבל פה אני מאמין שפשוט שרה וביבי לא רצו שיצלמו אותם. אם זה היה עניין של אבטחה הרי היו יכולים לבדוק אותי. לא בדקו אותי בכלל".

"אלימות בוטה ומיותרת"

כאמור, סילוקו של אסייג מהרחוב בא בהמשך לכמה אירועים שבהם הפעילו אנשי היחידה לאבטחת אישים אלימות כלפי עיתונאים שניסו לסקר את ראש הממשלה. בחודש שעבר דרש ראש היחידה בשב"כ ממערכות עיתונאיות להגביל את עבודתו של העיתונאי ניר גונטז', אחרי שזה ביקש להימצא בשטחים ציבוריים ולתעד את ראש הממשלה. ראש היחידה, ג', אף איים כי המשך פעילותו העיתונאית של גונטז' עלול להובילו לסיכון בטחונו האישי.

מועצת העיתונות: "צלם הממתין בפתח אירוע כשהוא עומד במרחב ציבורי סמוך לבית המארחים איננו בבחינת עובר אורח חשוד בכוונות תקיפה. הוא עיתונאי העושה את מלאכתו בשליחות הציבור. גם כוח האבטחה אמור לכבד זאת"

בעקבות האירוע אמש בסביון שיגר עמי ברנד, אחראי חופש העיתונות בארגון העיתונאים, מכתב לראש היחידה לאבטחת אישים במחאה על פגיעה בעיתונאי בעת מילוי תפקידו.

"מעבר לאלימות הבוטה והמיותרת", כתב ברנד, "נמנע מאסייג לבצע את תפקידו ללא כל הצדקה. קשה שלא לראות את הקווים המחברים בין התנהגות אנשי היחידה באירוע אתמול ליחס שלהם לעיתונאי ניר גונטז' שהיה הנושא של התכתבותנו הקודמת. [...] ארגון העיתונאים בישראל קורא לך לערוך בדק בית יסודי ביחידה לאבטחת אישים ולא להסתפק שוב במענה אמורפי של מחויבות לחופש העיתונות כשעוד ועוד אירועים מטילים על מחויבות זו צל גדול של ספק ודאגה".

במועצת העיתונות פרסמו דרישה מהיחידה לאבטחת אישים "לחדול ממה שנראה כנוהל פינוי בכוח של צלמים נושאי תעודת עיתונאי משטח הגעת אח"מים כשהם פועלים במרחב ציבורי פתוח באירועים שאליהם מגיעים אישים בכירים, כולל ראש הממשלה". לפי מועצת העיתונות, "צלם הממתין בפתח אירוע כשהוא עומד במרחב ציבורי סמוך לבית המארחים איננו בבחינת עובר אורח חשוד בכוונות תקיפה. הוא עיתונאי העושה את מלאכתו בשליחות הציבור. גם כוח האבטחה אמור לכבד זאת".

מהשב"כ נמסר: "בעת אירוע פרטי בהשתתפות ראש הממשלה, נתבקש מר אסייג להישמע להנחיות כוח האבטחה במקום ולהימנע מלעמוד באזור סגור מטעמי אבטחה. משסרב מר אסייג להישמע להנחיות אלה, הוא פונה מהמקום ע"י כוח האבטחה".