בתחילתו של אחד המערכונים המפורסמים של החמישייה הקאמרית מכריז מנשה נוי, במסגרת אסיפת דיירים שמנסה לסכל את בניית קו של רכבת פרברים מחוץ לבנייני השכונה, שצריך לירות בראש העיר. "ברמה הלאומית זה עבד יופי, אין סיבה שזה לא יעבוד במוניציפלי", הוא מסביר.

את אותו לקח אנחנו יכולים ללמוד גם באשר לתסמונת הגלדיאטור: נוהג פסול של קברניטי תקשורת, הנהנים מהרייטינג של קרבות רחוב בין המגישים שהם מעסיקים לבין מגישים אחרים שגם אותם הם מעסיקים. תסמונת שהפכה סוג של מודל פעולה עבור תחנת הרדיו 103FM, שהציבה זה מול זה בחדווה את בכירי כוכביה לקרבות זירה. אחרי שהמודל הוכיח לאורך זמן את יעילותו הרדיופונית, הוא מגיע לזירה הטלוויזיונית באדיבות מנכ"ל ערוץ 13, יוסי ורשבסקי.

כשאנחנו מתחלחלים, מזדעזעים ומצקצקים בשפתיים חמוצות וקפוצות על שיבוצן של תוכניות כמו "אופירה וברקוביץ'" בקשת 12, או החטיף הדלוח החדש בדמות תוכניתם של שרון גל ורני רהב בערוץ המתחרה, הרי שאת הצקצוק והאצבע יש להפנות בראש ובראשונה כלפי העורכים הראשיים והבעלים של ערוצים אלו. אם לא די בהנמכת השיח בתקווה שאולי בעקבות זה יגבה מפלס הרייטינג, הרי שהתופעה הצינית יותר היא לשדר כיצד הטאלנטים האחרים בערוץ חובטים בקולגות החדשים.

ביקורת אמיצה על קולגות שביישו את הפירמה? יותר נכון - פרומו מחושב ונטול מעצורים

תוכניתם הראשונה של הצמד רהב את גל והראיון המחניף שערכו עם שרה נתניהו הביאו עמם מתקפה מבית: ראשון היה ליאור שליין, שבעזרת חבורתו חבט בצמד ובמרואיינת שלו במשך דקות ארוכות עמוסות דקירות ושנינות. אחריהם הגיע אמנון לוי, בראיון שערך עם הצמד בתוכניתו, שהפך לקרב מילולי בוטה. בערב שישי האחרון, בפתיח לתוכניתם, כבר השיב רהב בתנועות לשון נמרצות לביקורת של שליין. שיח נוקב וביקורת אמיצה על קולגות שביישו את הפירמה? אולי נכון יותר: פרומו מחושב ונטול מעצורים.

שתי ציפורים במכה אחת אפשר ללכוד כך: גם את ציפור הנפש של העיתונות, של חופש ביטוי וחופש דעה ופלורליזם – וגם את ציפור הפופוליזם והפרומו, בואו תראו איך אנחנו עושים מה שבא לנו ואתם לא תלמדו אותנו מה נכון ולא נכון לעשות. שתי הציפורים האלו אמורות להתלכד להישג תעופתי בתחום הרייטינג והטעם (הלא) טוב.

מנכ"ל ערוץ 13, יוסי ורשבסקי (צילום: מרים אלסטר)

מנכ"ל ערוץ 13, יוסי ורשבסקי (צילום: מרים אלסטר)

103FM היא מתחנות הרדיו הפופולריות בישראל, עמוסה בתוכניות מלל המציעות לא פעם תמהיל של דמגוגיה, דעה קדומה, בורות, קוצר רוח והתלהמות במינונים משתנים, הנמזגים זה אל זה בחדוות יצירה גדולה. כאמור, היא מצטיינת גם בדפוס הקלוקל של תסמונת הגלדיאטור, שעושה עכשיו זינוק נחשוני לטלוויזיה, לערוץ שבמקרה או שלא במקרה פורסם לא מזמן שאלי עזור, בעל השליטה ב-103FM, לוטש עיניים להשקעה גם בו.

וכך, כמו בזירה הרדיופונית, גם מעל מסך ערוץ 13 מלבים את היצרים בין הגלדיאטורים עצמם, כשמן היציע, יש להניח, צופים כל העת ומוחאים כפיים הקיסרים שמנהלים את ההצגה. בעלי הבית והמנהלים המושכים בחוטים אינם חשופים לאש הביקורת הציבורית, ואף נהנים ממנה ומתוצאותיה. מי שחוטף את רוב האש והביקורת, של המחנות השונים, הם הפרונטמנים שעל המסך, ברחוב, בסלון וברשתות החברתיות. הציניות חוגגת, והמכונה מקריבה את חלקיה למען מפעיליה ובעליה.