בערוץ רשת 13 שוב שידרו סקר שנערך בקרב יהודים בלבד, אף שעסק בסוגיה הנוגעת לכלל אזרחי מדינת ישראל. בתוכנית "לפני החדשות", שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי, שודרו בשבוע שעבר ממצאי סקר דעת קהל שנועד לבחון את התגובות לנאום שנשא בני גנץ. הסקר כלל את שלוש השאלות הבאות: "האם ראית או שמעת על הנאום של בני גנץ אתמול?"; "האם דעתך כלפי בני גנץ השתנתה בעקבות הנאום?"; ו"האם לדעתך כדאי לבני גנץ לחבור ליאיר לפיד?".

אף שמדובר בשלוש שאלות פוליטיות כלליות, רק יהודים התבקשו להשיב עליהן. הסקר, שנערך על-ידי מכון המחקר סאפיו, התבצע בקרב מדגם מייצג של 503 גברים ונשים בני 18 ומעלה – מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.

סקרי אפרטהייד, כלומר סקרים שמפלים קבוצת אוכלוסייה ללא הצדקה עניינית, אסורים לפי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות. שתי ערכאות בבית-הדין לאתיקה של המועצה קבעו כי מדובר בנוהג פסול ובעל השלכות מסוכנות. "כללי האתיקה משמיעים בקול גדול שחופש העיתונות אינו החופש לפרסם דברים המדירים קבוצה מסוימת, ובפרט לא קהילה, עדה או מיעוט", פסקו בבית-הדין לאתיקה.

"לפני החדשות", 30.1.2019

"לפני החדשות", 30.1.2019

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסרה הדוברת קרן ברוזה בשם רשת 13: "בתוכנית 'לפני החדשות' בהובלתו של אודי סגל מקפידים לערוך סקרים בהשתתפות כלל האוכלוסייה בכל הזדמנות שבה אין לחץ זמן. אמש (30.1) נערך סקר שעסק בנאומו של בני גנץ, ולאור הרצון של התוכנית לשקף את התוצאות העדכניות ביותר על השפעת נאומו עבור הצופים, קיימות מגבלות של חברת הסקרים שעובדת איתנו לכלול בזמן קצר את כלל האוכלוסייה. כנדרש, ב'לפני החדשות' הקפידו לדווח ולשקף באופן ברור ומלא מי השתתף בסקר הן בקריינות והן בכיתוב".

יצוין כי מערכות תקשורת רבות ביקשו לעמוד על תגובות הציבור לנאום גנץ, וערכו לשם כך סקרי דעת קהל. על-פי הנתונים שפרסמו מכוני הסקרים השונים, באף סקר לא הודרו האזרחים הלא-יהודים, כפי שנעשה בסקר של רשת ומכון סאפיו. כלי תקשורת שונים, כולל חדשות 13 המשדרת בערוץ רשת 13, הספיקו לדווח על ממצאי הסקרים שלהם במקביל ואפילו לפני מועד השידור של התוכנית "לפני החדשות".

במלים אחרות, נראה כי הגיע הזמן ש"לפני החדשות" תחליף את חברת הסקרים שעמה היא עובדת, או שתואיל ותשלם לה יותר כדי שתספיק לסקור בזמן קצר גם את האזרחים הלא-יהודים בישראל. התפשרות על כך, במחיר של הדרה מתמשכת של כחמישית מאזרחי המדינה, אינה ראויה, אינה מקצועית וכאמור אסורה על-פי קביעת בית-הדין לאתיקה של מועצת העיתונות.

לזכותה של "לפני החדשות" יצוין כי חל שיפור באופן שבו הוצגו הנתונים. בפעם שעברה ששודרו ממצאי סקר אפרטהייד בתוכנית, הרמז היחיד לכך היה באותיות קטנטנות בתחתית השקופיות שהציגו את ממצאי הסקר. הפעם, לצד זאת, הקפיד גם המגיש סגל לציין בתחילת האייטם כי הסקר נערך בקרב יהודים בלבד. עם זאת, הכותרת שליוותה את האייטם שוב נוסחה באופן מטעה ("מה חשב הציבור על נאום גנץ?").

אין זו הפעם הראשונה ש"לפני החדשות" מדירה ערבים מסקרים פוליטיים. רק לפני שבועות אחדים שידרה התוכנית סקר ליהודים בלבד, שאף הוא עסק בבני גנץ. חרף הביקורת שנמתחה באתר זה ומחוצה לו על האפליה, נראה כי ברשת 13 עדיין מעדיפים לחסוך כסף מאשר לבצע את עבודתם העיתונאית כהלכה.