בערוץ רשת 13 שידרו אתמול (31.12) ממצאים של סקר דעת קהל שנערך בקרב יהודים בלבד, אף שעסק בסוגיה שנוגעת לכלל אזרחי מדינת ישראל. זאת ועוד, ממצאי הסקר הוצגו באופן שעלול היה להטעות את הצופים לחשוב כאילו הם מייצגים את עמדת כלל הציבור הישראלי.

בתוכנית "לפני החדשות" הציגו אתמול ממצאי סקר שעסק בבני גנץ וכלל את השאלות הבאות: "מהי לדעתך עמדתו הפוליטית של בני גנץ?"; "אם ייבחר בני גנץ לראשות הממשלה, עד כמה לדעתך יש לו יכולות להיות ראש ממשלה טוב?"; "איזה מהמקצועות הבאים הכי מתאים לבני גנץ?"; ו"אם היית נפגש עם בני גנץ, מה מהדברים הבאים נראה לך שהכי היה מתאים לעשות איתו?".

כפי שניתן לראות, כל אחת מהשאלות הללו רלבנטית הן לציבור היהודי והן לציבור הלא-יהודי בישראל. למרות זאת, הסקר נערך בקרב "מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל", כך נכתב באותיות קטנטנות בשקופיות שהציגו את ממצאי הסקר.

סקרי אפרטהייד, כלומר סקרים שמפלים קבוצת אוכלוסייה בלי כל הצדקה עניינית, אסורים לפי תקנון האתיקה של מועצת העיתונות. שתי ערכאות בבית-הדין לאתיקה של המועצה קבעו כי מדובר בנוהג פסול ובעל השלכות מסוכנות. "כללי האתיקה משמיעים בקול גדול שחופש העיתונות אינו החופש לפרסם דברים המדירים קבוצה מסוימת, ובפרט לא קהילה, עדה או מיעוט", פסקו בבית-הדין לאתיקה.

הגילוי הלא-מספיק-נאות על הרכב המשתתפים בסקר. "לפני החדשות", 31.12.2018 (צילום מסך)

הגילוי הלא-מספיק-נאות על הרכב המשתתפים בסקר. "לפני החדשות", 31.12.2018 (צילום מסך)

זאת ועוד, הסקר של "לפני החדשות", שנערך על-ידי מכון המחקר סאפיו, הוצג בשידור באופן שעלול היה להטעות את הצופים. כותרת האייטם היתה "מה באמת חושב הציבור על בני גנץ", והיא הוצגה לאורך כל הדיון ולרוחב כל המסך. כותרת זו בלטה הרבה יותר מהמידע על כך שמדובר בפועל בציבור היהודי בלבד.

מלבד הגילוי הלא-מספיק-נאות על זהות הנסקרים, שהופיע כאמור בגופן כמעט בלתי נראה, בפני הצופים לא הוצג כל רמז על כך שבסקר נסקרו יהודים בלבד. משתתפי הדיון, כולל המגישה הילה קורח ומנכ"לית מכון סאפיו גלי הרשנזון, נמנעו מלציין בפני הצופים כי הסקר נערך בקרב יהודים בלבד.

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסרה הדוברת קרן ברוזה בשם רשת 13: "אנו מקפידים לערוך סקרים בהשתתפות כלל האוכלוסייה. לעתים, לאור הרצון של 'לפני החדשות' להביא את החדשות האקטואליות והעדכניות ביותר עבור צופיה, קיימות מגבלות של חברת הסקרים לדגום בזמן קצר את כלל האוכלוסייה הישראלית – כך שאוכלוסיות מסוימות אינן יכולות להשתלב בסקר בשל אילוצים של זמן (הסוקרים) ואילוצים טכנולוגיים (נסקרים). ב'לפני החדשות' מקפידים לדווח ולשקף באופן מלא וברור מי משתתף בכל סקר המתפרסם בתוכנית, וכך היה גם הפעם".