במאמר שפורסם ב"הראלד טריביון", ותמציתו הובאה ביום שישי האחרון ב"הארץ", הועלה החשש שמשתמשי האינטרנט האמריקאים ייתקלו בשנים הקרובות בקשיי גלישה משמעותיים. לא קריסה פתאומית של הרשת, חלילה, אבל בהחלט קשיים טכניים שרק ילכו ויחריפו.

הסיבה לכך היא, לפי כמה מחקרים שנערכו בתחום זה, שריבוי תוכני הווידיאו, מהורדת סרטים ועד לשיחות וידיאו, עתיד להעלות את שיעור תעבורת הנתונים ברשת האינטרנט בעשרות אחוזים מדי שנה. יש מי שאף טוען לעלייה של מאה אחוזים ויותר בכל אחת מהשנים הקרובות. כתוצאה מכך ימוצה רוחב הפס בחלק מתשתיות האינטרנט, ייווצרו צווארי בקבוק, ומשתמש הקצה יקבל לידיו רשת תקועה, מגמגמת, שמתקשה לעמוד בדרישות ההולכות וגדלות ממנה.

התחזית הפסימית של ה"הראלד טריביון" מתייחסת לנעשה בשוק האמריקאי; המצב הצפוי בישראל עלול להיות גרוע אף יותר. לדברי רפי גליק, מנהל חברת בידסנט להתקנת סיבים אופטיים ולשעבר מנהל בכיר ב-ECI TELECOM, כשמדברים על קשיי הגלישה בישראל יש "להכפיל את הבעיה פי מאה".

"מה שקובע בסופו של דבר זה התשתית", אומר גליק בראיון ל"העין השביעית", ולהערכתו שתי התשתיות הפועלות כיום בישראל, הן של בזק והן של הכבלים, בפיגור רציני אחרי העולם המערבי. גם אם ישופר רוחב הפס שיינתן על גבי התשתיות הקיימות, הוא אומר, לא צפוי שינוי משמעותי דיו.

לדבריו, כבר כיום בזק מצמצמת את רוחב הפס שהיא נותנת ללקוחותיה במקומות שבהם יש הרבה משתמשי פס רחב. גם במצב האופטימלי, כשהלקוח נמצא קרוב למרכזיית בזק, המהירות המרבית המוצעת לו, ובמחיר גבוה, היא של שמונה מגה לא סימטריים (כלומר, מהירות ההעלאה נמוכה בהרבה). זאת, בהשוואה למהירויות של 100 מגה ויותר במקומות אחרים בעולם המפותח. התשתית של הכבלים, לדברי גליק, נמצאת "במצב מפגר עוד יותר לעומת תשתיות כבלים בעולם".

כבר מעל שנה וחצי שגליק כותב על הנושא בבלוג האישי שלו. בפוסט האחרון שכתב, ושהוקדש להמלצות ועדת גרונאו, קבע גליק כי "קריסת תשתיות התקשורת בישראל צפויה, והיא רק עניין של זמן".

"אנחנו נמצאים בפיגור אדיר, פיגור שהולך וגדל", הוא אומר. לדבריו, גם אם ייושמו ההמלצות של ועדת גרונאו, רחבי הפס לא יעמדו בקצב שיידרש מהם בשנים הקרובות. אפילו פרופ' ראובן גרונאו, מזכיר גליק, הודה בראיון ל"דה-מרקר" שההצעות שלו לא יפתרו את הבעיות לטווח ארוך.

הפתרון שמציע גליק הוא הקמת תשתית תקשורת חדשה המבוססת על סיבים אופטיים, תשתית שבישראל לא התחילו אפילו להכין את הקרקע לפריסתה. גליק: "בזק דחתה במשך שנים את חידוש התשתיות שלה, וגם היום אין לה תמריץ אמיתי לחדש אותן, כי אסור לה לתת שירותים מתקדמים כגון VOBB (שיחות קול על גבי פס רחב). ארה"ב נמצאת במקום השמיני בעולם מבחינת חיבורים של סיב אופטי לבתים, חיבור שמאפשר את נפח התעבורה שיידרש בשנים הבאות כדי לאפשר לא רק גלישה מהירה, אלא גם שידורי טלוויזיה בהיי דפנישן אמיתי. אנחנו בכלל לא ברשימה".