"ישראל היום" יפצה מנוי בגין שיבושים בחלוקת העיתון לביתו, כך פסק לאחרונה בית-המשפט. דן ברקאי, מנוי של "ישראל היום", פנה בתחילת השנה לבית-המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב–יפו בטענה כי העיתון הפר את ההתחייבות החוזית שלו כלפיו. לדברי ברקאי, הוא משלם מדי חודש דמי חלוקת עיתון בסך 52 שקל כדי לקבל את "ישראל היום" עד לפתח ביתו שברחובות, אולם מאז שנת 2015, אז עבר לכתובת חדשה, חדל לקבל את העיתון באופן סדיר.

"יצוין", כתב ברקאי בתביעתו, "כי התובע מנוי גם לעיתון 'ידיעות אחרונות' כבר שבע שנים והפצת עיתון זה מעולם לא השתבשה!!". עוד ציין ברקאי בתביעתו כי הוא "מאוד אוהב לקרוא עיתונים", ולכן "נגרמת לו אכזבה גדולה בכל פעם שהוא פותח את הדלת בבוקר ולא מוצא את העיתון 'ישראל היום' ליד העיתון 'ידיעות אחרונות', המגיע, כאמור, באופן קבוע".

"יותר מזה", הוסיף ברקאי, "התובע במצב שהוא דרוך לקראת פתיחת הדלת, האם העיתון 'ישראל היום' יהיה או לא יהיה שם?". לדבריו, הוא "פנסיונר שחלק רב משגרת יומו מוקדש לקריאת עיתונים וצפייה בחדשות בטלוויזיה. אפשר לומר ששני עיסוקים אלו משמשים לו לחברה אהובה ונחשקת שמעניקה לו סיפוק רב. לכן, בכל פעם שהעיתון 'ישראל היום' לא נמצא ליד דלתו בבוקר, נגרמת לו אכזבה רבה וגדולה, ממש מפח נפש".

בהמשך תביעתו כתב ברקאי: "אי-אפשר להסביר גם את העובדה שהעיתון השני לו התובע מנוי, 'ידיעות אחרונות', מגיע מדי בוקר, ליד הדלת כמוסכם, זה שבע שנים ברציפות בלתי מופרעת לחלוטין ולשתי כתובות – הקודמת וזו הנוכחית, שאליה גם העיתון 'ישראל היום' אמור להגיע אך אינו עושה כן – ביום חול או ביום חג, ביום שמש או ביום גשם, דבר המעמיד את הפצת העיתון 'ישראל היום' באור לא טוב, אם להתבטא בלשון המעטה: הנה לנו שני עיתונים המופצים לאותה כתובת ובאותם תנאים באופן ביצוע שלא ניתן להשוואה, המותירים אחד מהם – 'ישראל היום', במעמד רעוע של מפר חוזה חוזר ונשנה לעומת האחר, העומד ללא רבב בתנאים זהים של התקשרות". בגין הפרת החוזה הנטענת דרש ברקאי פיצוי בסך 33.5 אלף שקל.

ב"ישראל היום" טענו להגנתם כי פעלו כראוי. "העיתון ערך ועורך בקרה, מעקב ואף שיחות יזומות מטעמו לבדיקת השירות והגעת העיתון לביתו של התובע", נטען בכתב ההגנה, "כך שכל תלונה של התובע טופלה, והתובע קיבל זיכוי או משלוח חוזר של העיתון לפי בחירתו".

עוד טענו ב"ישראל היום" כי תביעתו של ברקאי טורדנית וקנטרנית, וציינו בין היתר כי בעבר פנה לעיתון בתלונות על טעות בפתרון שאלה בתשחץ, על טעות באיות, על טעות שנפלה בכתבה, על ניסוח שלא מצא חן בעיניו, וכמו כן ביקש כי העיתון יונח בשקט על השטיח שמחוץ לדירתו. הסכום שתבע ברקאי, הוסיפו בעיתון, "מופרז ומופקע".

השופט עלאא מסארווה קיבל את תביעתו של ברקאי, אם כי באופן חלקי. "יש צדק מסוים בטענת התובע שלפיה כאשר מדובר בתופעה חוזרת ונשנית יש מקום לחייב את הנתבעת בפיצוי מסוים", פסק. "אין זה סביר לצפות מהלקוח לפנות שוב ושוב אל ספק השירות בבקשה חוזרת לשפרו. אילו היו השיבושים נקודתיים, הייתי דוחה את התביעה. כאמור, מדובר בשיבושים שחזרו על עצמם בעשרות מקרים".

עם זאת, השופט מסארווה דחה את הדרישה לפיצוי בגובה עשרות אלפי שקלים, וזאת לנוכח העובדה כי התשלום החודשי עבור משלוח "ישראל היום" עד הבית עומד על כחמישים שקל בחודש. על כן קבע כי "ישראל היום" יפצה את ברקאי ב-500 שקל בלבד.

39450-02-17

לעיון בפסק הדין

להורדת הקובץ (PDF, 147KB)