כמו לכל אחד, גם לי יש מהדורת חדשות מועדפת. אני צופה במיקי ויעקב, שבעיני מגישים את המהדורה הטלוויזיונית המעניינת והמאתגרת ביותר. למרות זאת, בסיום כמעט כל מהדורה, תחושה לא נעימה מתפשטת בגופי: האוזניים מתקפלות כמסרבות להאזין, אישוני העיניים מתרחבים בפליאה ורמת הבנת הנשמע שלי צונחת לשפל חדש. "סינדרום דני רופ" מכה בי.

החלטתי לבדוק אם לא מדובר במחלה כרונית של ימי קיץ לוהטים, התוקפת בזמן שמיעת תחזית מזג־אוויר בכל ערוץ ואתר, ולאו דווקא בערוץ 10.

הדרמתי לערוץ 2 ואף עברתי את הגבול לערבות "מבט" של הערוץ הראשון. בשני הערוצים מוגשת התחזית ברבע מהזמן של רופ. בזמן שלוקח לדני, מיקי ויעקב להסתחבק, חזאים אחרים כבר סיימו את מלאכת זריעת הייאוש בקרב העם, הודיעו שיהיה חם יותר ומה יהיו מעלות החום. מחלת התחזית לא תוקפת במקומות אחרים.

ערוץ 10 מתהדר במהדורת החדשות הארוכה בטלוויזיה. שעה של חדשות שמתחילות טוב וזורמות בקצב ראוי, אך מסתיימות בדביקות ובמריחת זמן.
הפקת מהדורת חדשות מקצועית כשל ערוץ 10 היא עסק יקר וכך גם ההגירה של רופ מערוץ 2. על־פי פרסומים, מרוויח החזאי כמאה אלף שקל בחודש.
הרושם הוא שפתרון החדשות לבעיות התקציב הוא להאריך את המהדורה בצורה כמעט פיקטיבית, והמוטו הוא ש"הכסף כבר ניתן ודני באולפן – אז בוא נמרח ת'זמן".

לאחרונה שוכללה השיטה: לתחזית הוכנס המונח "מדד החום", המשקלל את מעלות החום ורמת הלחות לכדי טמפרטורה המייצגת את "מה שאנו מרגישים".
אתם הבנתם את זה? לא? כי גם אני לא, וגם יעקב אילון לא, וגם איש מהצופים לא הבין ועדיין לא מבין. ולכן, כמעט בכל יום, צריך חזאי ערוץ 10 להסביר שוב מה משמעות מדד החום. וכדי שלא נתבלבל, לפעמים הוא גם נותן בנפרד את רמת הלחות.

כל מטאורולוג מתחיל יסביר ששימוש במדד החום היא צורה לא רצינית להגשת תחזית, אבל מה זה משנה? מבחינת החדשות, השימוש במדד הוא רעיון גאוני שהישגיו העיקריים הם שניים: הראשון, חוסר ההבנה של הצופים והצורך להסביר להם מה קורה מאריך את המהדורה. השני הוא ההקצנה וההצהבה של מזג־האוויר. כשכבר מגיעים לסופה המיוחל של התחזית, לשלב שבו מופיעה מפת ישראל ועליה מידות החום הצפויות, נרשמות לעתים טמפרטורות הזויות. 38 מעלות צלזיוס ויותר בתל־אביב הן חיזיון נפרץ.

כולם יודעים שהקיץ הישראלי הוא חם ויבש בהרים ומגעיל במישור החוף. כל קיץ קורה אותו הדבר. אבל רופ הצליח להמציא את הגלגל מחדש. פתאום בתל־אביב אפילו יותר חם מאשר בבאר־שבע. הבעיה היא, כמו שהסבירו בפורום אינטרנטי בנושא מזג־האוויר, ש"רוב האנשים לא מבינים כלום במזג־אוויר ולא מבינים מה זה מדדי חום והשילוב הזה, בשבילם מה שרשום שם זה הטמפרטורה".

אורי בלאו הוא עיתונאי

גיליון 58, ספטמבר 2005